Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna."— Esityksen transkriptio:

1 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna Parkkola

2 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Miksi tutkia? Toimivat järjestelmät Luotettavampaa tietoa

3 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen fokusointi Ihmisen käyttäytyminen ja henkiset prosessit 1. Toiminta ja sen konteksti (Sosiaalipsykologia) 2. Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuorovaikutus (kognitiivinen psykologia) Tutkimuskysymyksiä: Millaisia käyttöliittymiä? Millaista toimintaa? Millaisessa ympäristössä? Millaisilla edellytyksillä?

4 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Toiminta ja sen konteksti - sosiaalipsykologian näkökulma Tunnuksenomaista Fokus ryhmissä, instituutioissa ja ympäristössä Kuinka tietojärjestelmät tukevat ryhmien toimintaa? Kuinka tietojärjestelmät sopeutuvat ympäristöönsä? Painottaa tilannetekijöitä Ympäristötekijöiden vaikutus ihmisen sisäisiin prosesseihin Painottaa subjektiivista havaitsemista Kuinka ihmiset kokevat tilanteet? Metodit: havainnointi, toimintatutkimus, kyselyt

5 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Toiminta ja sen konteksti - esimerkki Koneen sijoittaminen? Ympäristön rauhallisuus? Ryhmäkeskustelun mahdollisuus? Työskentelyasento? Valoisuus, heijastukset? Yksityisyys? Käytön oppiminen, avunsaanti?

6 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen fokusointi Ihmisen käyttäytyminen ja henkiset prosessit 1. Toiminta ja sen konteksti (Sosiaalipsykologia) 2. Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuorovaikutus (kognitiivinen psykologia)

7 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuoro- vaikutus - kognitiivisen psyk. näkökulma Tunnuksenomaista Fokus kognitiivisissa prosesseissa, ihmisen ja koneen vuorovaikutuksessa Kuinka ihminen ja ”kone” keskustelevat keskenään? Painottaa ihmisen kognitiivisten toimintojen vaikutusta koneen ja ihmisen vuorovaikutukseen Kuinka ihmisen kognitiiviset kyvyt tulee huomioida käyttöliittymäsuunnittelussa? Subjektiivisen kokemuksen lisäksi tutkitaan objektiivisesti mitattavissa olevia tekijöitä (reagointiaika yms.) Kuinka asiat tapahtuvat ja miksi ne tapahtuvat niin?

8 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiiv. psyk. esimerkki Valaistus, heijastukset? Näppäinten kuvat, tekstit? Toiminnan ohjeistus? Värit, fonttikoot...? Äänenvoimakkuus? Käyttöliittymän toimintalogiikka? Metaforat? Ohjainlaitteet?

9 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusmenetelmien jaotteluja Tutkimuksen suoritusympäristön mukaan 1. Kenttätutkimus 2. Kokeellinen tutkimus

10 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kenttätutkimus Havainnoidaan ilmiötä niiden luonnollisessa ympäristössä ”niin kuin ne ovat” Pyritään määrittämään mahdolliset yhteydet eri tekijöiden välillä (korrelaatiot) Menetelmät: kyselyt, etnografia, toimintatutkimus, haastattelut, tilastoanalyysit… syy-seuraus –suhteet Esimerkki

11 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kokeellinen tutkimus Syy-seuraus –suhteiden tutkiminen Kontrollointi, satunnaistaminen, mittaaminen, havainnointi, tilastoanalyysit Kuinka yleistettävissä laboratorion ulkopuolelle? Esimerkki

12 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen jaottelua Datan tyypin ja käsittelytapojen mukaan Laadullinen tutkimus (kvalitatiivinen) Määrällinen tutkimus (kvantitatiivinen)

13 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Metodit Heuristinen arviointi (heuristic evaluation) ja tarkistuslistat (check-lists) Kognitiivinen läpikäynti (kognitive walkthrough) Kyselyt ja haastattelut Etnografia, tilannetutkimus Käytettävyystestaus (usability testing) Ääneen ajattelu (think aloud) Katseenseuranta (eye tracking) Ohjeistot ja standardit (standard reviews) Ryhmäläpikäynti

14 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Heuristinen arviointi ja tarkistuslistat Käytettävyysasiantuntijat, jotka hallitsevat myös sovellusalueen 3-5 arvioijaa Verrataan liittymää yleisiin käytettäviisperiaatteisiin (heuristiikat): esim. Nielsen 1993 Voidaan suorittaa eri vaiheissa

15 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Heuristinen arviointi ja tarkistuslistat 1. Käytä yksinkertaista ja luonnollista dialogia. 2. Käytä käyttäjien omaa kieltä. 3. Minimoi käyttäjän muistikuorma. 4. Tee käyttöliittymästä yhdenmukainen. 5. Anna käyttäjälle palautetta. 6. Osoita selvästi poistumistapa. 7. Mahdollista oikopolut. 8. Anna selkeät virheilmoitukset. 9. Vältä virhetilanteita. 10. Anna riittävä ja selkeä apu. (Nielsen ja Molich 1990)

16 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiivinen läpikäynti Sopii kaikkiin kehitysvaiheisiin, selkeisiin ja riittävän pieniin kokonaisuuksiin (tehtäviin) Vaatii psykologista osaamista Asiantuntija suorittaa Huomio käyttäjien tavoitteissa ja tietämyksessä Analysoidaan käyttäjän päätöksentekoprosessit

17 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiivinen läpikäynti Jokaisessa vaiheessa pohditaan: 1. Käyttäjän tavoite tehtävän suorituksen alussa 2. Yksittäiseen tehtävään liittyvän toimenpiteen tavoite 3. Tehtävän osan oikeiden toimintavaihtoehtojen havaitseminen ja valinta 4. Toiminnan suorittamisen vaikutus käyttäjän käsityksiin tavoitteen saavuttamisesta

18 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Lähteet Nielsen, J. & Mack R. L. 1994. Usability Inspection Methods. Nielsen, Jacob & Molich, Rolf (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. Teoksessa: The ACM CHI’90 Conference on Human Factors in Computing Systems. CHI ’90 Proceedings, Seattle 1 - 4 April 1990, s. 249 - 256. New York: The Association for Computing Machinery. Ovaska, S., Aula, A. & Majaranta, P. 2005. Käytettävyystutkimuksen menetelmät. Tampere: Tampereen yliopisto. Riihiaho, S. 1998. Käytettävyyden arviointi ilman käyttäjiä. Systeemityö 4/98. Sytyke ry. Zimbardo, P. G. & Leippe, M. R. 1991. The Psychology of Attitude Change and Social Influence.

19 11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Seuraava luento Ke 16.11.2005 12.15 - 13.45 Ag Aud1 Kimmo Wideroos Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu


Lataa ppt "11.11.2005 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google