Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut 3.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Jumalan kanssa.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
John Rawls REILUPELI.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Virtuaalimaailmat Tekijät:
VALOA: increasing career opportunities for international students
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Ammattirooli & persoona
NALLE PUH.
Erilaisia lähestymistapoja kun osallistujat tulevat eri kulttuuritaustoista Marianne Teräs
Rakkaat ystäväni!.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
MINÄKÄSITYS.
Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus Marianne Teräs.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
YLEISPREESENS.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Tapahtukoon sinun tahtosi
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
KUOLEMA. MOROO MORROO Kuolema on ratkaisematon arvoitus. Kukaan ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Eri uskoinnoissa on myös eri käsityksiä kuolemasta.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Näkökulmia musiikki- ja taidekasvatukseen (yht
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
AJATUKSIA ITSENSÄ KEHITTÄMISESTÄ JA ONNELLISUUDESTA
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Mikä on elämänkatsomus?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
2.2 Kulttuuriperintö.
Esityksen transkriptio:

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut

• Taustalla ajatus, että kulttuurienvälisessä toiminnassa ja vuorovaikutuksessa syntyy sellaisia kosketuksia, havaintoja, törmäyksiä, jotka eivät aina heti sellaisenaan tule tiedostetuiksi • Tiedostamaton kokemusvarasto voi tulla paremmin osaksi omaa toimintaa, jos sitä pystyy tekemään näkyväksi ja tiedostetuksi • Lisää aiheesta: • Dewey, J How we think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, D.C.: Heath and Co. • Schön, D., • Boud, D., Keogh, R. and Walker, D. • Kolb, D.A. • Mezirow, J.

 Kulttuurien välinen vs. kulttuureja vertaileva  Relativismi – jokaisella on oma tapansa elää ja tätä tapaa ei voida arvottaa tai arvioida sen oikeellisuutta tai oikeudenmukaisuutta  Pluralismi – Jokaisella on omat arvonsa, mutta on olemassa ns. core values, jotka ohjaavat ihmisten toimintaa  Universalismi – Ihminen on pohjimmiltaan aina samanlainen. Käsitys Oikeasta ja väärästä voidaan käsittää maailman laajuisena käsitteenä KULTTUURIENVÄLISEN TOIMINNAN ELEMENTTEJÄ: USKOMUKSET, ARVOT, ASENTEET MAAILMANKUVA, SOSIAALISET SYSTEEMIT

IDENTITEETTI KULTTUURIENVÄLISESSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA: • vuorovaikutuksellinen näkökulma • sosiaalinen identiteetti

 ”Opettajani kerran sanoi, että ”En tiedä”! Kauheaa! Miten opettaja voi sanoa sellaista. Suomalaiset opettajat koulutetaan huonosti. Kyllä opettajan pitäisi tietää. Minulla kävi huono tuuri, kun sain tällaisen opettajan!” - Iranilainen mielipide

 Suomalaiset kehittävät itseään jatkuvasti. He hyppäävät ilta toisensa perään posliinimaalauskurssilla tai joogassa tai puutyökurssilla. Sitten he kyllä valittavat ikuista kiirettäänkin. Miksi he eivät ole perheittensä kanssa?!

 ”Keskiverto suomalainen ei pidä ulkomaalaisista. He eivät sano mitään, eivät edes katso päälle ja välttelevät muutenkin. Vain tummat ja kauniit ihmiset kelpaavat.”

 Tavoitteet: - Aktivoida omia muistoja ja kokemuksia - Tehdä tieto henkilökohtaiseksi - Harjoitus toimii koska: - se herättää tunteita ja muistoja - - kokonaisvaltainen lähestymisnäkökulma  Kiinnitä huomiota stereotypioihin

 Ting-Toomey: - Tiedostamaton kyvyttömyys (Unconscious competence) - Tiedostettu kyvyttömyys (Concious incompetence) - Tiedostettu kyvykkyys (Conscious competence) - Tiedostamaton kyvykkyys (Unconscious competence)  Bennett & Bennett Model of Intercultural Sensitivity - The ethnocentric stages: Denial, Defense, and Minimization. - The ethnorelative stages: Acceptance, Adaptation, and Integration.