Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
• Taustalla ajatus, että kulttuurienvälisessä toiminnassa ja vuorovaikutuksessa syntyy sellaisia kosketuksia, havaintoja, törmäyksiä, jotka eivät aina heti sellaisenaan tule tiedostetuiksi • Tiedostamaton kokemusvarasto voi tulla paremmin osaksi omaa toimintaa, jos sitä pystyy tekemään näkyväksi ja tiedostetuksi • Lisää aiheesta: • Dewey, J How we think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, D.C.: Heath and Co. • Schön, D., • Boud, D., Keogh, R. and Walker, D. • Kolb, D.A. • Mezirow, J.
Kulttuurien välinen vs. kulttuureja vertaileva Relativismi – jokaisella on oma tapansa elää ja tätä tapaa ei voida arvottaa tai arvioida sen oikeellisuutta tai oikeudenmukaisuutta Pluralismi – Jokaisella on omat arvonsa, mutta on olemassa ns. core values, jotka ohjaavat ihmisten toimintaa Universalismi – Ihminen on pohjimmiltaan aina samanlainen. Käsitys Oikeasta ja väärästä voidaan käsittää maailman laajuisena käsitteenä KULTTUURIENVÄLISEN TOIMINNAN ELEMENTTEJÄ: USKOMUKSET, ARVOT, ASENTEET MAAILMANKUVA, SOSIAALISET SYSTEEMIT
IDENTITEETTI KULTTUURIENVÄLISESSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA: • vuorovaikutuksellinen näkökulma • sosiaalinen identiteetti
”Opettajani kerran sanoi, että ”En tiedä”! Kauheaa! Miten opettaja voi sanoa sellaista. Suomalaiset opettajat koulutetaan huonosti. Kyllä opettajan pitäisi tietää. Minulla kävi huono tuuri, kun sain tällaisen opettajan!” - Iranilainen mielipide
Suomalaiset kehittävät itseään jatkuvasti. He hyppäävät ilta toisensa perään posliinimaalauskurssilla tai joogassa tai puutyökurssilla. Sitten he kyllä valittavat ikuista kiirettäänkin. Miksi he eivät ole perheittensä kanssa?!
”Keskiverto suomalainen ei pidä ulkomaalaisista. He eivät sano mitään, eivät edes katso päälle ja välttelevät muutenkin. Vain tummat ja kauniit ihmiset kelpaavat.”
Tavoitteet: - Aktivoida omia muistoja ja kokemuksia - Tehdä tieto henkilökohtaiseksi - Harjoitus toimii koska: - se herättää tunteita ja muistoja - - kokonaisvaltainen lähestymisnäkökulma Kiinnitä huomiota stereotypioihin
Ting-Toomey: - Tiedostamaton kyvyttömyys (Unconscious competence) - Tiedostettu kyvyttömyys (Concious incompetence) - Tiedostettu kyvykkyys (Conscious competence) - Tiedostamaton kyvykkyys (Unconscious competence) Bennett & Bennett Model of Intercultural Sensitivity - The ethnocentric stages: Denial, Defense, and Minimization. - The ethnorelative stages: Acceptance, Adaptation, and Integration.