Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus 27.3.07 Marianne Teräs.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus 27.3.07 Marianne Teräs."— Esityksen transkriptio:

1 Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus 27.3.07 Marianne Teräs

2 Marianne Teräs 2007 Käsitteistä Kasvatus (Education) Kasvatus (Education) Koulutus (Training) Koulutus (Training) Opiskelu (Studying) Opiskelu (Studying) Opetus (Teaching, instruction) Opetus (Teaching, instruction) Oppiminen (Learning) Oppiminen (Learning)

3 Marianne Teräs 2007 Kulttuurin monista käsitteistä ja lähestymistavoista Ajatus vai esine, vaiko molemmat Ajatus vai esine, vaiko molemmat Discurssi ja puhe Discurssi ja puhe Elämäntapa Elämäntapa Symbolit ja merkitys, verkostot Symbolit ja merkitys, verkostot Fokusoituneet, laajat: Idioculture (Fine 1987), ”in education everything relates to culture” (Erickson 2001) Fokusoituneet, laajat: Idioculture (Fine 1987), ”in education everything relates to culture” (Erickson 2001)

4 Marianne Teräs 2007 Cultural phenomena cultural activities such as producing goods or educating children, cultural activities such as producing goods or educating children, cultural values, schemas, meanings and concepts such as wealth or youth cultural values, schemas, meanings and concepts such as wealth or youth physical artifacts such as tools or books physical artifacts such as tools or books psychological phenomena such as emotions or perception, and psychological phenomena such as emotions or perception, and agency, which means that humans actively construct and reconstruct cultural phenomena (Ratner 2000) agency, which means that humans actively construct and reconstruct cultural phenomena (Ratner 2000)

5 Marianne Teräs 2007 Ethnicity, race, nation A common core between the concepts of ethnic group, race, and nation with differing peripheries; common for all is the idea of decent or ancestry and ideas about culture. A common core between the concepts of ethnic group, race, and nation with differing peripheries; common for all is the idea of decent or ancestry and ideas about culture. –Fenton (2003)

6 Marianne Teräs 2007 Multicultural education an idea or concept, an idea or concept, an educational reform movement, an educational reform movement, and a process. and a process. “Multicultural education incorporates the idea that all students – regardless of their gender and social class and their ethnic, racial, or cultural characteristics – should have an equal opportunity to learn in school” “Multicultural education incorporates the idea that all students – regardless of their gender and social class and their ethnic, racial, or cultural characteristics – should have an equal opportunity to learn in school” Banks (2002)

7 Marianne Teräs 2007 Intercultural education Emphasize a genuine understanding of cultural differences and similarities that is necessary to build a foundation for working collaboratively with each other Emphasize a genuine understanding of cultural differences and similarities that is necessary to build a foundation for working collaboratively with each other ‘intercultural’ means implications, comparisons, exchanges, cooperation, and confrontations between groups (Cushner 1998) ‘intercultural’ means implications, comparisons, exchanges, cooperation, and confrontations between groups (Cushner 1998)

8 Marianne Teräs 2007 Intercultural training Application within intercultural relations Application within intercultural relations Interdisciplinary: Interdisciplinary: –Cultural anthropology –Cross-cultural psychology –Sociolinguistics –Multicultural education –Intercultural communication –International business management ( Bennett ym. 2004)

9 Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälisen koulutuksen muotoja ja prosesseja Yleinen kulttuurikoulutus (culture-general) Yleinen kulttuurikoulutus (culture-general) –Yleinen tietoisuus kulttuureista, kulttuurien variaatioista, kehittymisestä Spesifi kulttuurikoulutus (culture-specific) Spesifi kulttuurikoulutus (culture-specific) –Valmennus tietyn kulttuurin kohtaamiseen esim. kielikoulutus Etnosentrismi vs. kulttuurinen itsetietoisuus (cultural self-awareness) Etnosentrismi vs. kulttuurinen itsetietoisuus (cultural self-awareness) (Landis ym. 2004)

10 Marianne Teräs 2007 Tunteet ja oppiminen Tunteet ja kulttuuri Tunteet oppimisen estäjinä ja edistäjinä Tunteet oppimisen estäjinä ja edistäjinä Motivaatio (sisäinen/ulkoinen) ja oppiminen (Hakkarainen ym. 2004) Motivaatio (sisäinen/ulkoinen) ja oppiminen (Hakkarainen ym. 2004) Etnosentrismi ja ”oma kulttuuri tuntuu oikealta”, ”the embodied feeling of culture” Etnosentrismi ja ”oma kulttuuri tuntuu oikealta”, ”the embodied feeling of culture” (Bennett & Castiglioni 2004)

11 Marianne Teräs 2007 Koulutuksen suunnittelu (Landis ym. 2004, Minton 2005) Kuka, ketä? Kuka, ketä? Mitä? Mitä? Missä? Missä? Miksi? Miksi? Milloin? Milloin? Miten? Miten? Huom! Kysymykset auttavat alkuun suunnittelussa, mutta eivät sido tai rajoita sinua

12 Marianne Teräs 2007 Kuka, ketä? Minä, vaiko joku muu? Minä, vaiko joku muu? Ketä koulutan? Ketä koulutan? Minkä ikäisiä oppijat ovat? Minkä ikäisiä oppijat ovat? Mitä he haluavat/mitä heidän tulisi oppia? Mitä he haluavat/mitä heidän tulisi oppia? Mitä he odottavat oppivansa? Mitä he odottavat oppivansa? Mitä he jo tietävät asiasta, mitä he jo osaavat? Mitä he jo tietävät asiasta, mitä he jo osaavat? Millaisia kokemuksia heillä on asiasta? Millaisia kokemuksia heillä on asiasta? Mitä he odottavat kouluttajalta? Mitä he odottavat kouluttajalta? Mistä kulttuurisista tai etnisistä taustoista oppijat ovat? Onko sillä merkitystä? Mistä kulttuurisista tai etnisistä taustoista oppijat ovat? Onko sillä merkitystä? Tunnetko heidän oppimiskulttuuriaan? Tunnetko heidän oppimiskulttuuriaan? Mikä on heidän kielitaitotasonsa? Mikä on heidän kielitaitotasonsa?

13 Marianne Teräs 2007 Mitä? Mitä on tarkoitus oppia? Mitä on tarkoitus oppia? Miten voin ohjata/tukea heidän oppimistaan? Miten voin ohjata/tukea heidän oppimistaan? Mitä heidän pitää/tarvitsee tehdä oppiakseen asian? -> Mitä se vaatii minulta? Mitä heidän pitää/tarvitsee tehdä oppiakseen asian? -> Mitä se vaatii minulta? Millaisia ongelmia heillä mahdollisesti on oppimisessaan? -> Miten voin auttaa heitä? Millaisia ongelmia heillä mahdollisesti on oppimisessaan? -> Miten voin auttaa heitä?

14 Marianne Teräs 2007 Missä? Missä fyysisessä paikassa he opiskelevat? Missä fyysisessä paikassa he opiskelevat? Missä koulutan? Missä koulutan? Mitä välineitä paikassa on käytettävissä? Mitä välineitä paikassa on käytettävissä? Mitä välineitä tarvitsen? Mitä välineitä tarvitsen? Missä voin kokeilla tilaa ja välineitä? Missä voin kokeilla tilaa ja välineitä? Miten järjestän tilan? Miten järjestän tilan? Mistä saan apua tarvittaessa? Mistä saan apua tarvittaessa?

15 Marianne Teräs 2007 Milloin? Milloin ja kuinka usein tapaan opiskelijat? Milloin ja kuinka usein tapaan opiskelijat? Kuinka paljon aikaa on käytössä? Kuinka paljon aikaa on käytössä? Mihin fokusoin suhteessa asiaan? Mihin fokusoin suhteessa asiaan? Miten jaan ajankäytön? Huom! Vaihtelevuus Miten jaan ajankäytön? Huom! Vaihtelevuus Mikä ajankohta päivästä? Mikä ajankohta päivästä? Mitkä asiat tarvitsevat aikaa? Mitkä asiat tarvitsevat aikaa? Riittääkö sama aika kaikille? Riittääkö sama aika kaikille?

16 Marianne Teräs 2007Miten? Mitä opiskelumenetelmiä opiskelijat osaavat? Mitä opiskelumenetelmiä opiskelijat osaavat? Mitä opetusmenetelmiä käytän? Mitä opetusmenetelmiä käytän? Miten rakennan yhteisen oppimisen kohteen suhteessa opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin? Miten rakennan yhteisen oppimisen kohteen suhteessa opiskelijoiden yksilöllisiin tavoitteisiin? Miten saan opiskelijat sitoutumaan, työskentelemään ja osallistumaan? Miten saan opiskelijat sitoutumaan, työskentelemään ja osallistumaan? Voinko olettaa, että opiskelijat haluavat oppia sen, mitä heille opetan? Voinko olettaa, että opiskelijat haluavat oppia sen, mitä heille opetan? Mistä opiskelija on vastuussa oppimisessaan, mistä minä olen vastuussa opiskelijan oppimisessa? Mistä opiskelija on vastuussa oppimisessaan, mistä minä olen vastuussa opiskelijan oppimisessa? Mistä tiedän mitä opiskelijat ovat oppineet? Mistä tiedän mitä opiskelijat ovat oppineet? Miten kerään ja saan palautetta opiskelijoiden oppimisesta? Miten kerään ja saan palautetta opiskelijoiden oppimisesta? Miten otan huomioon opiskelijoiden osaamisen? Miten otan huomioon opiskelijoiden osaamisen? Miten joustan omassa suunnitelmassani? Miten joustan omassa suunnitelmassani? Miten reflektoin omaa opetustani? Miten reflektoin omaa opetustani?


Lataa ppt "Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus 27.3.07 Marianne Teräs."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google