KÄSPAIKKA JA KÄSITYÖTIEDE SAVONLINNASSA - käsityötieteen tutkimusohjelman tarkastelua Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKAN juhlaseminaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Professori Minna Uotila & Professori Emerita Pirkko Anttila Facilitating Social Creativity through Collaborative.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
KÄSITYÖTIETEEN TUTKIMUKSEN JA OPETUKSEN PAINOPISTEET LUVULLA SAVONLINNAN OPETTAJAN-KOULUTUSLAITOKSESSA Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKKA.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Alan kuvaus ja arvoperusta Leena Mäkelä.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Ajatuksia oppimisesta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPS-ajatuksia.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Esityksen transkriptio:

KÄSPAIKKA JA KÄSITYÖTIEDE SAVONLINNASSA - käsityötieteen tutkimusohjelman tarkastelua Professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen KÄSPAIKAN juhlaseminaari 14.12. 2006

Ajankuva 2006: Yliopistojen toimintaympäristön muutokset: KÄSITYÖTIETEEN JA KÄSITYÖMUOTOILUN SEKÄ TEKNOLOGIAKASVATUKSEN TUTKIMUSOHJELMA Ajankuva 2006: Yliopistojen toimintaympäristön muutokset: yliopiston rakenteelliset muutokset, tutkintorakenteen uudistuminen, muutokset taloudellisessa tilanteessa, mm. lisääntyvät vaatimukset ulkopuolisesta tutkimusrahoituksesta, kansainvälisestä tutkimusyhteistyöstä sekä kansainvälisestä julkaisutoiminnasta. ammattikorkeakoulujen kanssa tehtävän yhteistyön kehittäminen Käsityön ja käsityönopettajan ammattikuva on yleisesti muuttumassa, pienevät opetusresurssit, pienenevät ikäluokat, pienten koulujen lakkauttamiset, peruskoulun resurssien pieneneminen edellyttää opettajankoulutuksessa kaksoiskelpoisuutta opetustuntien tai viran saamiseksi. Käsityötieteen opiskelijat ovat pääasiassa hankkineet kaksoiskelpoisuuden.

Käsityön koulutus Savonlinnassa Sisäänotto 20 opiskelijaa; aiemmin yhä useammalla ammatillinen tutkinto; nyt 40% uusia ylioppilaita Yhden opetettavan aineen tutkinto = Käsityönopettajia (tekstiilityö) => onko heitä? Kahden opetettavan aineen opettajantutkinto: käsityötiede + matematiikka (TAI englanti) noin 3-4 opiskelijaa vuosittain käsityötiede + luokanopettajan monialaiset, noin 10 opisk. joka toinen vuosi käsityötiede + teknisen työn sivuaineopinnot 60 op (alkoi KVY:n opintoina v. 2004; noin 4-5 /joka toinen vuosi) Käsityötiede + kotitalous (noin 2-3 opiskelijaa) Käsityötiede + teologia, historia, suomen kieli ja kirjallisuus => siirtyminen vuodeksi Joensuuhun Luokanopettajat sivuaineopiskelijoina: 25op, joka vuosi 16 opiskelija 60 op, joka vuosi 6 opiskelijaa

Käsityömuotoilun ja teknologian maisterikoulutusohjelma ERS:n rahoittama koulutus; aloittanut 1.8.2005 ei anna peruskoulun opettajan kelpoisuutta tutkintoaine käsityötiede tutkii käsityötä, käsityömuotoilua sekä esineellisen kulttuurin ja ympäristön vuorovaikutusta koulutus antaa lähtökohdat käsi- ja taideteollisuusalan kehittämiseen ja tutkimukseen tähtäin syvälliseen hallintaan ja osaamiseen sekä käsitteelliseen ja teoreettiseen jäsentämiseen Asetuksessa vakinaistettu, jatkorahoitus vakinaistamiseen haussa

POIKKITIETEINEN TUTKIMUSKOHDE Kulttuuris-historiallinen orientaatio Yhteiskunnallinen orientaatio Psykologis-sosiaalinen orientaatio Sosio-ekonominen orientaatio Muotoilu- ja kommunikaatio-orientaatio Luonnontieteellis-teknologinen orientaatio ja historiatieteet Kulttuuri- Yhteiskuntatieteet ja sosiologia Käyttäytymistieteet Muotoilututkimus Mediatutkimus Materiaaliteknologinen tutkimus Kulutus- ja markkinointi- Sukupuolittunut käsityö Käsityö mediassa kulttuurisena ilmiönä Materiaalinen kulttuuri Pukeutumisen ja muodin tutkimus Virtuaalinen suunnittelu ja digitaalinen valmistaminen Käyttäjälähtöinen suunnittelu Blogit ja virtuaaliset ympäristöt oppimisessa Tuotekehitys ja innovaatiot Käytettävyys Materiaalien testaus Käsityötuotteiden laatu Käsityö ja kestävä kehitys ammattina Tuotesuhteet Yrittäjyys Asuminen, sisustus ja esineympäristö matkailu hyvinvointi Taidon oppiminen ja opettaminen Luovuus ja asiantuntemus Tuotteiden suunnittelu ja valmistusprosessit Prosessien aineelliset ja aineettomat tuotokset Ihmisen suhde prosesseihin ja tuotteisiin Tuotteiden ja kulttuurin suhde Käsityö kasvatuksen välineenä

Käsityötieteen tutkimukset Savonlinnassa Suunnitteluprosessien ja asiantuntijuuden tutkimus Pirita Seitamaa-Hakkarainen Käsityötieteen tutkimus kohdistuu yksilön toimintaa ohjaavien kognitiivisten prosessien analysointiin, käsityöllisen tiedon luonteen, sen osatekijöiden, suunnittelutiedon alkuperän ja sen kehityksen tutkimukseen. Kulttuurinen tuotetutkimus Marketta Luutonen Käsityö voi olla tekijän itseilmaisun muoto ja sen tulos taiteellisen intention ilmaus. Käsityöesineet ja -tuotteet nähdään materiaalisina ja immateriaalisina siinä mielessä, että ne täyttävät jonkin ihmisen konkreetin tarpeen tai vastaavat psyykkiseen tarvitsevuuteen. Tuotteiden merkitys ihmiselle on moniulotteista: se liittyy esineiden psykologiseen, kulttuuriseen, sosiaaliseen ja materiaaliseen ulottuvuuteen. Käsityö ja hyvinvointi Sinikka Pöllänen Hyvinvoinnin perustana ovat työ, toimeentulo ja terveys. Toisaalta hyvinvointi ilmenee tyytyväisyytenä elämään, onnellisuutena ja mahdollisuutena toteuttaa ja kehittää itseään. Käsityö liitetään monesti käsitteisiin hyvinvointi ja elämänlaatu. Käsityö voi olla yksi väline lisätä hyvinvointia ja elämänlaatua. Käsityö voi toimia osana sitä prosessia, jossa ihmiset yhtäältä hakevat virkistystä ja laatua elämäänsä tai oppivat hallitsemaan elämäänsä.

Käsityötieteen tutkimukset Savonlinnassa Ihmisen elinympäristö Anna-Mari Raunio Ympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kokemuksiin ja tunteisiin; se suorastaan pakottaa toimimaan. Muotoilija ja käsityöläinen myös muokkaa, muuntaa ja kehittää jo olemassa olevaa ihmisen ympäristöä. Käsityömuotoilun tulokset sisältävät myös käsityksen siitä, minkälainen on ihminen, mitä hän tarvitsee, miten hän toimii ja minkälaisia unelmia ja mahdollisuuksia hänellä on. Käsityötieteen tutkimuksessa on erityisen hyvät mahdollisuudet päästä lähelle sekä tekijää että kokijaa – suunnittelijaa ja käyttäjää koska käsityömuotoilun ”mittakaava” on lähellä ihmistä: suunnittelun kohteet ovat yleensä yksittäiskappaleita tai pieniä sarjoja, jossa sekä suunnittelun että käytön konteksti on rajattu ja mahdollisesti tarkastikin tunnettu. Käsityötieteen ja naishistorian risteyksessä Outi Sipilä Käsityöt voidaan nähdä kommunikaation välineinä, joiden merkitykset ovat syntyneet, ja yhä syntyvät, yhteydessä niitä ympäröivään kulttuuriseen todellisuuteen. Se tarkoittaa paneutumista tutkimusajankohdan kontekstiin suhteessa sekä sosiaalisesti tuotetuille sukupuolille että eri sukupolville asetettuihin odotuksiin niin käsitöiden käyttäjinä kuin niiden valmistajinakin. Käsityötuotteen tekijän ja käyttäjän asema on määräytynyt paitsi sosiaalisen sukupuolen, myös sosiaalisen aseman mukaan oman säätynsä tai luokkansa jäsenenä.

Käsityötieteen tutkimukset Savonlinnassa Käsityö ammattina Minna Kaipainen Käsityöammatin tutkimus sekä nykyaikana että menneisyydessä voi keskittyä tekijään, suunnittelu- ja valmistusprosessin, tuotoksiin tai näiden kokonaisuuteen. Ammattikäsityön yhteiskunnallinen merkitys ja sen työllistävä vaikutus sekä uusien käsityöhön liittyvien toiminta-alojen ja palveluiden kehittäminen on laajan kiinnostuksen kohteena. Ammattikäsityön tutkimus on kohdentunut uusiin liiketoimintamuotoihin kuten hyvinvointiyrittämiseen sekä käsityöhön osana matkailua, kuten matkailun käsityöllisiin palveluihin. Materiaaliteknologia Virpi Turunen Käsityömuotoilussa fyysisten materiaalien tuntemus ja niiden soveltava käyttö on yksi tärkeä osa kaikkea suunnittelutoimintaa. Kun käsityötuotteita suunnitellaan, on ymmärrettävä, mikä materiaali on paras tuotteelle aiottuun käyttötarkoitukseen. Tekstiilimateriaalit ja niihin liittyvä teknologia ovat näin ollen yksi tärkeä käsityötieteen tutkimusalue. Käsityötieteessä materiaaliteknologian lähtökohtana voi pitää kaikkia tekstiilimateriaaliin liittyviä ominaisuuksia, jotka vaikuttavat tekstiili- ja vaatetustuotteisiin.

Käsityötieteen tutkimukset Savonlinnassa Virtuaaliset ympäristöt käsityötaidon oppimisessa Leena Vartiainen Käsityökulttuurin eri muodot leviävät maailmanlaajuisesti internetin välityksellä. Erilaisiin harrastuksiin liittyvissä virtuaaliyhteisöissä harrastetaan monipuolisesti myös käsityötaitoja. Tällaisia harrastajayhteisöjä ovat mm. live-roolipelaajat ja historiaharrastajat sekä cosplay-harrastajat. Lisäksi käsityöblogien kirjoittaminen verkkoympäristöön on tullut yhä suositummaksi. Sosiaalisen luovuuden tukeminen yhteisöllisessä suunnittelussa Pirita Seitamaa-Hakkarainen Tämän päivän yhteiskunnassa lisääntyvä tarve käyttää suunnittelutyössä tietoverkkoja ja niissä toimivia virtuaalisia työvälineitä muuttaa väistämättä suunnittelijoiden päivittäistä työnkuvaa. Tarve työskennellä sekä verkottuneena että moniammatillisissa ja heterogeenisissa suunnitteluryhmissä haastaa nykyisen ymmärryksemme suunnitteluprosessin luonteesta. Myös suunnittelijan asiantuntijuus näyttäytyy virtuaalisissa suunnittelussa uudessa valossa. Virtuaalisessa design studiossa tietty suunnitteluryhmä kokoontuu tietyn projektin ajaksi ratkaisemaan tietyn suunnittelutehtävän. Virtuaalisia design studioita käytetään yhä laajemmin kansainvälisten ja maantieteellisesti erillään olevien suunnitteluryhmien työssä. Nykyään suunnittelijoiden on kyettävä ratkaisemaan yhä vaativampia ja monimutkaisempia ongelmia sekä toimimaan yhteistyössä tuotteen kehitykseen osallistuvien eri osapuolten kanssa

Käsityötieteen kasvatustieteellinen tutkimus Savonlinnassa Käsityön kasvatustieteellinen tutkimus Tarja Kröger Käsityön kasvatustieteelliset tutkimukset kohdistuvat tällä hetkellä pedagogiikkaan ja siinä erityisesti oppimateriaaleihin sekä käsityön merkityksistä nouseviin käsityönopetuksen toimintamalleihin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Käsityön merkitykseen liittyvillä kasvatustieteellisillä tutkimuksilla on yhtymäkohtansa myös käsityö ja hyvinvointi -tutkimusten kanssa, sillä niiden taustalla on oppijan ja käsityöntekijän subjektiivisten kokemusten hyödyntäminen käsityöpedagogiikan sekä laajemmin taito- ja taideaineiden opetuksen kehittämisessä. Tutkimuksia yhdistävänä teemana voidaan pitää käsityöprosessin ohjaamiseen liittyviä kysymyksiä. Teknologiakasvatus tutkimuskohteena Asko Heinonen Savonlinna opettajankoulutuslaitos on osallistunut alusta lähtien kolmen opettajankoulutuslaitoksen (Hämeenlinna, Jyväskylä, Savonlinna) teknisen työn didaktiikan lehtorien vuonna 1991 aloittamaan teknologiakasvatuksen kehittämishankkeeseen, jolla pyritään kehittämään käsityön/teknisen työn opetusta nyky-yhteiskunnan teknologiseen kehitykseen paremmin soveltuvaksi teknologiakasvatukseksi.

Käsityötieteen kasvatustieteellinen tutkimus Savonlinnassa Suomen Akatemian tutkimusprojekti 2007 -2010 Kollaboratiivinen suunnittelu oppimisen kohteena ja kontekstina Pirita Seitamaa-Hakkarainen Opettamisen perinteisissä malleissa on jäänyt vähälle huomiolle design –toiminnan rikas ja monen eri tiedonalueen tietoa haastava olemus. Suunnittelemalla oppiminen (Learning by design, LBD) on vakiintunut yhdeksi merkittäväksi opetusmalliksi tiede- ja teknologiaopetuksessa Tutkimusprojektissa yhdistyy kolme tutkimuslinjaa: 1) LCD:n viitekehyksessä rakennetaan verkostopohjaisia oppimisympäristöjä eri koulutuksen tasoilla ja analysoidaan opiskelijoiden design-toimintaa ja siihen yhdistyviä pedagogisia käytäntöjä, 2) muutoslaboratorion avulla kehitetään opettajayhteisöä arvioimaan ja muokkaamaan opetuskäytäntöjään. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti se, kuinka ja millaisin ehdoin koulu omaksuu innovatiivisen tietoyhteisön käytäntöjä, jotka tukevat oppimista yhteisöllisen suunnittelun avulla; 3) tutkitaan, kuinka opettajan professionalismi kehittyy tiimityöskentelyn ja yhteisöllisen designin välittämänä.

C o D e s M e M o G a Uudet polut Innovaatioyhteiskunnan haasteita on uusien muotoilu- ja suunnitteluideoiden kehittäminen ja tuottaminen. Yhtenä käsityötieteen tulevaisuuden polkuna tulee olla suuntaaminen innovaatioyhteiskunnan luomiin haasteisiin: käsityötieteen tutkimusta tulisi voimakkaammin kehittää siihen suuntaan, että se liittyisi laaja-alaisesti ihmisen elinympäristön muotoutumiseen, muotoiluun ja luovuuteen ilman materiaali- tai tekniikkarajoja C o D e s Y h t e i s ö l l i s y y s SUUNNITTELIJOIDEN KONSEPTIEN VISUALISOINTIA: Suunnittelijat Konsepti-ideoiden kommentointi verkossa Projekti- henkilöstö Asiantuntija konsultit M e M o G a ”Puvun lämmönsäätely kuulostaa hienolta ainakin ulko-olosuhteissa työskenteleville ja myös sisällä jos se pystyy myös jäähdyttämään. Työturvallisuusnäkökohtia silmällä pitäen puvun ominaisuudet myös kuulostavat hienolta. Myös puvussa oleva terveyden seuranta varmasti ehkäisisi ennakolta kaikenlaista sairastelua. Kypärän järjestelmät myös tuntuvat hienoilta mutta miten mahtavat toimia pölyisissä olosuhteissa? t: loppukäyttäjä JL” Loppukäyttäjät V u o r o v a i k u t u s | Suunnittelijat – loppukäyttäjät kommunikaatio verkossa

Henkilökohtaisen valmistuksen välineitä Käsityötieteen tutkimukseen tulisi liittyä kiinteästi uusi teknologia käsityöläisen luovuuden välineenä, nopea mallintaminen ja prototypointi sekä uusien käsityötekniikoiden kehittäminen ja uusien materiaalien käyttäminen. Tällaista uutta suuntaa edustaa muun muassa Nils Gershenfeld (2005) FabLab- ajatus, jota voidaan pitää ”valmistuksen digitaalisena vallankumouksena”. Ajatuksena on esineiden henkilökohtainen valmistaminen. 3-ulotteinen tulostaminen 3D kuvanlukija

Sekatodellisuuden sovellutuksia Sekatodellisuuden mahdollisuuksia tulisi miettiä käsityötieteen ja käsityön opetuksen näkökulmasta: sekatodellisuus risteyttää virtuaalista ja reaalimaailmaa antamalla esineille virtuaalisia ominaisuuksia. Oppimiselle tarjoaa uutta tukea reaalimaailman ja fysikaalisen maailman vuorovaikutus ja mielekäs sekoittuminen. Digitaalisen ulottuvuuden liittäminen fysikaalisiin diagrammeihin ja malleihin. Yhteisesti rakennetun tiedon tuominen fysikaaliseen tilaan visualisoitavaksi, jäsennettäväksi ja muokattavaksi

Käsityötieteen verkostot KÄSPAIKKA – käsityön virtuaaliluokat yhteistyössä TOP –keskuksen kanssa OPH:n tukema ja OPM:n palkitsema 2002; 2003 ja 2004 Verkko-oppimateriaalin tuottaminen ja tutkimus Käsityön verkkoyliopisto (KVY) Verkko-opetuksen kehittäminen yhteistyössä alan yliopistojen kanssa