Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia"— Esityksen transkriptio:

1 Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Hannu L. T. Heikkinen

2 OKLS110 Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia (3 op x 27 h = 81h)
Kartoitetaan opettajan työn kannalta tärkeät filosofiset kysymykset. Eritellään henkilökohtaista kasvatusfilosofiaa ja rakennetaan johdonmukainen luonnos opetusfilosofiasta. Eritellään opettajan työn eettisiä ristiriitatilanteita ja punnitaan eri toimintavaihtoehtoja eettiseltä kannalta. Paneudutaan monikulttuurisuuden, tutun ja vieraan, ilmenemiseen kasvatus- ja opetustyössä. Pohditaan omaa opettajuutta harjoittelukokemusten pohjalta ja käsitellään niitä tunteita, joita opettajan ammattiin siirtyminen aiheuttaa.

3 Kurssin keskeiset oppimistehtävät
Oma kasvatusfilosofia Lukupiiri Empiirinen tutkimus opettajan ammattietiikasta ja sen esittely Kansio (portfolio) Kasvatusfilosofiani luonnos Lukupiiri ja siihen liittyvät materiaalit Tutkielma opettajan ammattietiikasta

4 OKLS110 Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia (3 op x 27 h = 81h)
Aloitusseminaari h Mitä on kasvattajan etiikka? Mitä on kasvatusfilosofia VÄLITEHTÄVÄ: Oma opetusfilosofian luonnos (yksilöllinen työ) 15 h Toimitetaan sähköpostitse klo 16 mennessä 2. Seminaari h Oman opetusfilosofian tarkastelua lukupiirityöskentely etiikasta ja filosofiasta Tehtävän määrittely (1. lukupiiri) h Aihe ilmoitetaan Hannu Heikkiselle x.x. mennessä Kirjallisuuden lukeminen h Lukupiirikokoontumiset h 3. Seminaari h Lukupiirien esitelmät VÄLITEHTÄVÄ: Eettiset dilemmat koulussa empiirinen osuus koulussa 25 h Tarkastellaan eettisiä kysymyksiä opettajan ammattietiikan valossa 4. Loppuseminaari h Esitellään opettajan ammattietiikan ryhmätyöt yht h

5 1. Kasvatusfilosofiani

6 MIKÄ ON OMAN KASVATUSFILOSOFIAN LUONNOS?
Opintojaksolla työstetään omaa kasvatusfilosofiaa. Siksi kurssille osallistujan tuleekin tuoda mukanaan kirjallinen kasvatusfilosofian luonnoksensa. Kasvatusfilosofia ottaa kantaa sellaisiin kasvatukseen liittyviin kysymyksiin, joihin kokemusperäinen tiede ei voi ottaa kantaa. Yleensä tällaiset kysymykset liittyvät merkityksiin, arvoihin ja päämääriin. Perinteisesti opetukseen liittyviksi filosofisiksi kysymyksiksi katsotaan esimerkiksi ihmiskäsitys, tiedonkäsitys, oppimiskäsitys, yhteiskuntanäkemys sekä kasvatuksen päämääräkysymykset.

7 Mitä ovat kasvatusfilosofiset kysymykset?
Opettaja voi ottaa kantaa filosofisiin kysymyksiin kahdella tasolla. Yhtäältä hän voi tietoisesti pohtia kasvatukseen liittyviä filosofisia kysymyksiä ja toisaalta hänen toiminnallaan on filosofisia sitoumuksia. Jälkimmäinen tarkoittaa niitä käsityksiä, joiden kanssa hänen toimintansa on sopusoinnussa. Nämä kaksi tasoa ovat usein ristiriidassa keskenään. Tällöin opettajan toiminta ei ilmennä niitä periaatteita, joihin hän on mielestään sitoutunut.

8 Miten kirjoittaa oma kasvatusfilosofia?
Opettaja voi rakentaa omaa kasvatusfilosofiaansa ainakin kolmella tavalla. Kasvatusfilosofialla voidaan tarkoittaa kokonaisnäkemystä kasvatuksesta. Tällöin johtavana kysymyksenä on, mistä kasvatuksessa oikeastaan on kyse. Tähän kysymykseen nivoutuvat kysymykset omasta tehtävästä kasvattajana, kasvatuksen yhteiskunnallisista ehdoista ja kasvatuksen päämääristä. Toiseksi kasvatusfilosofia voi olla kannanottoja siihen, millaista kasvatuksen tulee olla. Tällöin opettaja ottaa kantaa keskeisiin kasvatukseen liittyviin kiistelyn alaisena oleviin asioihin. Olennaista on se, että kysymykset ovat tärkeitä opettajan työn kannalta ja se, että kannanottoja perustellaan järkiperäisesti. Kolmanneksi kasvatusfilosofia voi olla kasvatusilmiöiden ja kasvatuskäsitysten käsitteellistä erittelyä. Tämä on näistä kolmesta vaihtoehdosta lähinnä sitä, mitä filosofia on tieteenä. Mitä tarkempaan ja perustellumpaan analyysiin pyritään, sitä suppeampia käsiteltävät kysymykset voivat olla.

9 MIKÄ ON OMAN KASVATUSFILOSOFIAN LUONNOS?
Oman kasvatusfilosofiasi luonnos voi siis olla esimerkiksi jotain tai joitakin seuraavista: - Oman pedagogisen kokonaisnäkemyksen kehittelyä - Pohdintaa opetuksen ja - kasvatuksen luonteesta, tehtävistä ja päämääristä - Perusteltuja kannanottoja ajankohtaiseen kasvatuksesta ja opetuksesta käytävään keskusteluun - Tärkeänä pitämäsi kasvatukseen liittyvän ilmiön käsitteellistä erittelyä - Sinulle tärkeän kasvatusfilosofin ajattelun erittelyä

10 Kysymyksiä lähtökohdaksi:
Kysy itseltäsi: Mitä haluat elämältäsi? Miksi haluat (haluatko varmasti) opettajaksi? Mitä haluat lapsen oppivan? Millaiseksi haluaisit kehittää koulua, kasvatusta, yhteiskuntaa? Mistä tai keneltä olet omaksunut tärkeitä ajatuksia kasvatuksesta?

11 Esimerkki: Oman kasvatusfilosofian kehittely kirjallisuuden pohjalta
Rauno Huttunen & Leena Kakkori: Aristoteles ja pedagoginen etiikka Pohdi omaa toimintaasi opettajan hyveiden näkökulmista

12 Opettajan hyveet äkkipikainen kohtullinen temperamentti hengettömyys uhkarohkeus rohkeus[1] pelkuruus häpeämätön kohtuullisesti itsellinen yliherkkä kehuskelija rehellinen[2] väärä vaatimattomuus imarteleva ystävällinen jörö ylellinen edustava nukkavieru autoritaarinen asenne demokraattinen asenne laissez-faire -asenne

13 2. Lukupiiri Valitkaa lukupiirin aihe tai filosofi, jonka työhön perehdytte Lue ko. materiaali Lukupiirikokoontumiset, joissa keskustellaan aiheesta ja valmistellaan esitys muille

14 3. Opettajan ammattietiikka
Ammattietiikan yleinen määrittely Esim. OAJn opettajan ammattieettiset ohjeet; muu asiaan liittyvä kirjallisuus (mm. Kirsi Tirri, Veli-Matti Värri) Empiirinen tutkimus koulussa, jossa tarkastellaan jotain eettisesti kiinnostavaa dilemmaa


Lataa ppt "Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google