Esteettömyys opiskelukyvyn lisääjänä - mitä korkeakoulut voivat tehdä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Kunttu Kristina, Huttunen Teppo Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2008 Lehdistötilaisuus Kristina Kunttu, LT, yhteisöterveyden ylilääkäri.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TYÖHAKEMUS.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Kokkolan ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Ops seminaari Askola.
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Student Life - Hyvinvointisi tueksi
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Esteettömyys opiskelukyvyn lisääjänä - mitä korkeakoulut voivat tehdä? Yhdessä eteenpäin –esteettömyysseminaari 2.2.2011 Johanna Kujala, projektipäällikkö Laura Heinonen, suunnittelija Kyky-projekti, Campus Conexus II Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) 2.2.2011

Opiskelukyvyn edistäminen Opiskelukyky Opiskelukyky Opiskelukyvyn edistäminen on opiskelijan työkykyä oppilaitos on opiskelijan työpaikka on yhteydessä hyvinvointiin, oppimistuloksiin, opintojen etenemiseen ja opiskelumotivaatioon opiskelukykyinen opiskelija on tuleva osaava ja hyvinvoiva työntekijä jokainen yliopistoyhteisön jäsen voi edistää opiskelukykyä tulee näkyä rakenteissa ja toiminnassa edellyttää yhteistyötä yhteisöjen sisällä ja välillä

Kyky-hanke 2009-2010: -SYL toteutti -OKM rahoitti -Unifi tuki Opiskelukykykäytännöt: kerättiin yliopistoista hyviä käytäntöjä Opiskelukykysuositukset: laadittiin suositukset opiskelukyvyn edistämiseen Kyky-toiminnan levittäminen

Opiskelukyvyn edistäminen 2011-2013: Campus Conexus II - Opiskelukykyä ja yhteisöllisyyttä korkeakouluopintoihin

Kyky-projekti (SYL, Aalto, AYY ja Tamy) Yhteisöjen ja opiskelijatoiminnan kehittäminen -osaprojekti

Opiskelukykymalli Omat voimavarat Opiskelu- taidot Opiskelu- kyky Kunttu 2009, työterveyslääkäri 1/2009 Opiskelutekniikka Opiskeluorientaatio Oppimistyylit ja -tavat Kriittinen ajattelu Ongelmanratkaisukyvyt Sosiaaliset taidot Opintosuunnitelman teko Ajankäytön suunnittelu Persoonallisuus Identiteetti Elämänhallinta Elämäntilanne ja olosuhteet Sosiaaliset suhteet Fyysinen ja psyykkinen terveys Käyttäytyminen Opiskelu- kyky Opiskelu- ympäristö Opetus- toiminta Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö Oppilaitosten opiskeluyhteisöt Opiskelijoiden omat yhteisöt -Opetus ja ohjaus -Pedagoginen osaaminen -Tuutorointi

Opiskelukykysuositukset 1 Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä 2 Opiskelutaitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin 3 Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa 4 Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään 5 Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan 6 Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin 7 Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia - opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä

Esteettömyys ja saavutettavuus Kuva: Kristiina Janhunen

Käsitteitä Esteettömyys (barrier-free) Saavutettavuus (accessibility) Kun este on olemassa ja pyritään poistamaan Esim. Kynnykset ja portaat Saavutettavuus (accessibility) Ei varsinaista estettä, vaan saavutettava vaihtoehto yhtä helppo Esim. sähköinen oppimisympäristö Koskevat ja hyödyttävät jokaista

Mitä esteettömyys tarkoittaa korkeakoulussa? Jokaisella on mahdollisuus opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa Huomioidaan opiskelijoiden ominaisuudet, tilanteet ja tarpeet Huomioidaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus

Saavutettavuus opiskelutaitojen näkökulmasta Ammattikorkeakouluopiskelijoilla Lavikainen, Opiskelijan ammattikorkeakoulu 2010, Otus

Mitä korkeakoulut voivat tehdä? Lisätä yhteisön kaikkien jäsenten ymmärrystä ja osaamista esteettömyydestä Huolehtia yhteisön jäsenten ajantasaisista tiedoista Huomioida esteettömyys kaikissa yhteisöissä (esim. tukipalvelut ja opiskelijajärjestöt) Lisätä esteettömyyttä opiskelukykymallin kaikilla osa-alueilla

Mitä korkeakoulut voivat tehdä? Huolehtia rakenteiden, toimintatapojen ja toimijoiden avulla, että esteettömyystyö on suunnitelmallista ja pitkäjännitteistä Tehdä yhteistyötä ja hyödyntää verkostoja sisäinen, välinen (esim. alueellinen) ja kansallinen yhteistyö Pyrkiä osallistamaan toimintaan yhteisön kaikki jäsenet

Esimerkkejä hyvistä saavutettavuuskäytännöistä Korkeakoulun saavutettavuuden strategia ja toimeenpanosuunnitelma Korkeakoulun saavutettavuusasiantuntija tai esteettömyysasiamies (esim. koulutusta) Ylioppilaskunnan esteettömyystyöryhmä Korkeakoulujen alueellinen esteettömyysverkosto Opintojen erityisjärjestelyt yhteistyössä opintopsykologin kanssa Tenttiakvaario, tukikurssit, lapsiparkki jne.

Pohdinta Pohditaan esteettömyyttä ja saavutettavuutta korkeakouluissa kahden tapausesimerkin avulla Miten korkeakoulu voi tukea heitä oppimisen ja opiskelun mahdollistamiseksi? Mitä rakenteita, toimintatapoja ja toimijoita tarvitaan?

Maija, 51 v. Maija asuu 90 kilometrin päässä yliopistolta. Hän ei voi heikkonäköisyytensä vuoksi ajaa autoa ja kulkeekin tarvittaessa 1,5 tunnin matkan yliopistolle bussilla tai junalla. Heikkonäköisyytensä vuoksi Maija ei pysty lukemaan pientä tai epäselvää kirjoitusta. Maija hoitaa karjatilaa, jonka töissä hänen veljensä tarvittaessa auttaa, kun siitä on ennakolta sovittu. Hyväksymiskirjeessä Maija on saanut tiedon, että opinnot alkavat syyskuun ensimmäisenä päivänä yhdeksältä. Kysyessään laitokselta muita opetusaikatauluja elokuun lopussa, hänelle kerrotaan, että aikatauluista tiedotetaan heti kun ne ovat valmiina. Miten korkeakoulun pitäisi toimia, jotta Maija voisi aloittaa opintonsa sujuvasti ja miten häntä voidaan jatkossa tukea? Millaisia rakenteita, toimijoita ja toimintatapoja tarvitaan?

Toni, 28 v Toni tekee väitöskirjaansa pieneen oppiaineeseen. Jatko-opintojen lisäksi hänelle kuuluu myös hieman opetusta. Oppiaineen työilmapiiri on kilpailullinen, ja Toni kokee, että vanhemmat tutkijakollegat ovat sulkeneet hänet ulos yhteisöstään. Ulossulkeminen tuntuu erityisen epämieluisalta, koska kiusaamiskokemuksia on ollut myös aiemmin opiskelu- ja kouluaikana. Tällä hetkellä Toni on palaamassa yliopistolle lyhyeltä sairaslomalta, jolle jäi masennuksen takia. Miten korkeakoulu voisi tukea ja auttaa Tonia? Millaisia rakenteita, toimijoita ja toimintatapoja tarvitaan?

Tehtävä Saavutettavuus ja esteettömyys tulee huomioida opiskelukyvyn kaikilla osa-alueilla Miten asiaa voisi ja tulisi huomioida eli miten esteettömyyttä voitaisiin edistää? Millaisia rakenteita, toimijoita ja toimintatapoja tarvitaan korkeakouluihin? Jokainen ryhmä pohtii yhtä suositusta esteettömyyden ja saavutettavuuden näkökulmasta

Opiskelukykysuositukset 1 Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä 2 Opiskelutaitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin 3 Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa 4 Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään 5 Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan 6 Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin 7 Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia - opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä

Lisätietoa: opiskelukykykäytännöt sisältää noin tuhat hyvää käytäntöjä valtakunnalliset suositukset yliopistoyhteisöille opiskelukyvyn edistämiseksi Opiskelukykysuositukset yliopistoille -raportti opastamaan yliopistoyhteisöjä opiskelukyvyn tukemiseen Materiaalit löytyvät osoitteesta http://www.syl.fi/materiaalit/opiskelukyky/

Esteettömyys kyky-suositusten näkökulmasta 3-5 hyvää käytäntöä Korkeakoulu voi ja pitää tehdä

Vastuuhenkilöt eri tasoilla, tiimipalaverit 1. Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä Vastuuhenkilöt eri tasoilla, tiimipalaverit Kirjataan esteettömyysasiat strategioihin jne. toimintaa ohjaaviin Palautejärjestelmässä otetaan esteettömyysasiat huomioon Yhtenäiset ohjeet koulun sisällä, yhdenvertaisuus Henkilökunnan koulutus, mistä saa tietoa ja miten toimitaan ja asennoituminen sellaiseksi, että koetaan kaikkien vastuuksi (ei koeta lisätaakaksi)

2. Opiskelutaitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin Liikunnan merkitys, liikuntatutorointi kannustamaan ja tarjonta kaikille saavutettavaa ja kattava tarjonta Yhteistyötä korkeakoulun sisällä ja välillä Eriarvoisessa asemassa, erilaiset mahdollisuudet Suosituksia pitäisi verrata käytänteisiin, miten oikeasti suositukset toteutuvat Opiskelutaidoissa kirjava tilanne, esim opintopsykologit Orientoivat opinnoissa opiskelukyky-asiat aika pintapuolisia, pitäisi henkilökohtaistaa ja syventää Jaksaminen ja stressi, opiskeluterveydenhuolto AMK ja YO eri asemassa (kokeilu tulossa)

3 Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa Rakenteelliset esteet usein resurssikysymyksiä Millaista tukea ja apua on tarjolla, esim psykologilta erityisjärjestelyt Asenteet ja tietoisuus, vaati jalkautumista ja tiedon jakamista ja toimintaa, opetusmenetelmien kehittäminen ja pedagogiikka Teknisten apuvälineiden käyttäminen Yleistä laadun parantamista, tähän voidaan vedota esteettömyyden edistämistyössä, mitä maksaa ja seuraa Monikanavainen tiedotus tärkeää Maalaisjärjen käyttäminen ja joustavuus tärkeitä Organisaatiokulttuuri, esim. tiedekunnat ja laitokset: miten on totuttu tekemään tietyt asiat, esim perustellaan luentopaikkaa perinteellä vaikka ei ole saavutettava

4 Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään Avoin kommunikaatio, informaatio hyvin verkkoon näkyviin, millaista tukea esim on ja kehen ottaa yhteyttä Yo-kunnat ja opiskelijakunnat tärkeitä ja voivat esim kouluttaa esteettömyysasioita toimijoilleen Esteettömyyssuunnitelman tekemisessä opiskelijat mukana Arviointi- ja palautejärjestelmän kautta esteettömyys mukaan Kehityskeskutelut opiskelijan kanssa, voi ottaa est. Esiin Alueelliset esteettömyysverkostoissa opiskelijat mukaan

5 Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan Mitä ohjausta pitää saada jo hakuvaiheessa ja opintojen alussa, tiedotetaan mitä on tulossa Ohjauksen ja kontaktin jatkuvuus, esim opetttajatutori koko opintopolun ajan ja voi osallistua erityisjärjestelyihin Joustavuus, esim opintojen ohjausta voi saada eri tavoin esim netti, kasvokkain, voi itse valita tarpeen mukaan Kaikki materiaali olisi etukäteen saatavilla, esim opetus Tukikursseista saisi opintopisteitä, jos näitä tarvitsee, nivoutuu opiskeluun paremmin

Erilaisia projekteja ja hankkeita jossa työelämä mukana 6 Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin Opetussuunnitelmatyö, urasuunnittelu mukaan alusta alkaen opintopolulle, esim hops, kehityskeskutelut, harjoittelu, työelämätehtävät Erilaisia projekteja ja hankkeita jossa työelämä mukana Seurantatutkimus valmistuneille ja työnantajille Tapaamiset työelämän kanssa, mitä on ja mitä tarvitaan Tukipalveluita järjestetään jos tarvetta Tahtotila täytyy olla päätöksenteossa

Pitäisi olla tiloja, joissa kohdata Mielekkyys yhdessä oloon 7 Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia - opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä Olisi aikaa kohdata, jotta yhteisöllisyyttä voi rakentaa, esim. yhteisiä kahvihetkiä ja opettajat voivat rakentaa aikatauluihin aikaa opiskelijoille Pitäisi olla tiloja, joissa kohdata Mielekkyys yhdessä oloon