Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys"— Esityksen transkriptio:

1 SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Esittäytyminen, haltuunotto-hanke, työpajan ohjelma Miten tukea opiskelijoiden opiskelukykyä? OpeVeivit Elina Lehkonen

2 Sisältö SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvityksen esittely
Ryhmätyöskentelyä – Miten voimme tukea opiskelijoiden opiskelukykyä?

3 SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Meneillään oleva selvitys: vastaukset kerätty Tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa Perustieteiden korkeakoulun suomenkielisten opiskelijoiden opiskelukykyä, hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Kyselyn toteuttajana on psykologi Susa Kalliomaa Selvitys on koulutusohjelmien, kiltojen, YTHS:n ja korkeakoulun opintopsykologien yhteistyöprojekti -- ja tulosten käsittely toteutetaan heidän kanssaan. Kyselyyn vastattiin Webropolin kautta ja kutsu kyselyyn lähetettiin sähköpostitse kaikille läsnäoleville perustutkinto- opiskelijoille (yht opiskelijaa) keväällä Kyselykaavake oli auki 2.5 viikkoa. Lopulliset tulokset valmistuvat kesän 2013 aikana

4 Vastaajat Vastaajia 534 eli 26.6 % kyselyyn kutsutuista:
INF 83 / 247 > 33.6 % TFM 173 / 490 > 35.3 % TIK 158 / 948 > 16.7 % TUO 120 / 322 > 37.2 % Vastaajista 97.6 % suorittaa Aalto-yliopistossa kandidaatin ja DI-tutkinnon

5 Yleistä Vastaajista 44.2 % opiskele päätoimisesti, eikä käy töissä. 39.1 % opiskelee ja tekee sivutoimisesti töitä. Mielekkään työn tekeminen (työssä tuntee saavansa aikaan jotakin tärkeää) tulevassa ammatissaan on tärkeintä valtaosalle (48.7 %) vastaajista. Vastaajista 71.9 % ei ole koskaan korkeakouluopiskelunsa aikana kokenut syrjintää, häirintää tai kiusaamista. Vastaajista 17.2 % kokee olevansa yksinäinen usein tai aina.

6 Kyselyn aikaansaannokset
Mitä toivot ensisijaisesti tällä kyselyllä saatavan aikaan?

7 Kyselyn aikaansaannokset (2)
Jokin muu seuraus, mikä? (6.9 %) ”Kaikkia näistä! Erityisesti opintojen sisältöjen, menetelmät, tukipalvelut ja yhteisöllisyys.” ”Toivon että implementoitavat muutokset päätetään täysin analyyttisin perustein tämän kyselyn ongelmakohtiin pureutuen.” ”Tehostetaan opiskelijan elämän tukipalveluita. Ei riitä että niitä on olemassa ja niistä on tietoa, niitä pitää myös tarjota aktiivisesti, etenkin huonommin menestyville.”

8 Otteita vapaasta palautteesta
”Kiitokset, että joku kysyy minulta, miten jaksan. Olen usein tosi väsynyt, eikä kukaan tunnu kysyvän miten voin eikä ketään tunnu kiinnostavan jos voin huonosti.”  ”Hyvä kysely, toivottavasti tuloksilla on merkitystä. ” ”Uskon Aalto-yliopiston kehittyvän huippuyliopistoksi, jos opiskelijoiden henkistä hyvinvointia tuetaan riittävästi.” ”Hienoa, että tällaisia hyvinvointikyselyitä järjestetään! Tästä saisi tehdä säännöllisen. Jo kysely itsessään lisää hyvinvointia, kun kokee että pyrkimys Korkeakoululta on oikeanlainen.”

9 Opiskelukyky Opiskelukyky Omat voimavarat Persoonallisuus Identiteetti
Elämänhallinta Elämäntilanne ja –olosuhteet Sosiaaliset suhteet Fyysinen ja psyykkinen terveys Käyttäytyminen Opiskelutaidot Opiskelutekniikka Opiskeluorientaatio Oppimistyylit- ja tavat Kriittinen ajattelu Ongelmanratkaisukyvyt Sosiaaliset taidot Opintosuunnitelman teko Ajankäytön suunnittelu Opetustoiminta Opetus Ohjaus Pedagoginen osaaminen Tuutorointi Opiskeluympäristö Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö Oppilaitoksen yhteisöt Opiskelijoiden omat yhteisöt Lähde: Kristina Kunttu 2009, Työterveyslääkäri 1/2009 Heikkous millä tahansa opiskelukyvyn osa-alueella kuormittaa opiskelukyvyn kokonaisvoimavaroja. Esim. opiskelutaitojen puute voi aiheuttaa opiskelukyvyn alenemista, joka voi olla yhteydessä hyvinvointiongelmiin

10 Ryhmiin jako Pöydällä on jokaisella oman värinen lappu
Jakaantukaa ryhmiin niin, että jokaisessa ryhmässä on yksi kutakin väriä.

11 Ryhmätyöskentely Kysymys: Millaisia mahdollisuuksia korkeakoululla on opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukemiseen? Muistilapputekniikka: Mieti kysymykseen ajatuksia/ehdotuksia jne.: kirjoita yksi asia/muistilappu ja lätki laput pöydälle (5 min) Ryhmät liikkuvat toisen ryhmän lappujen luo ja alkavat ryhmittelemään niitä teemoihin (15 min) Yhdessä yhteenveto (10 min)

12 Ryhmätyöskentelyn yhteenveto

13 Kiitos!


Lataa ppt "SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google