Second Chance Työvälineenä mallinnettu ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
InNoste-palvelupiste (02)
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Second Chance Työvälineenä mallinnettu ohjaus Pirkko Kuhmonen Turun Aikuiskoulutuskeskus Sari Vanhanen Turun ammattikorkeakoulu 6.11.2008

Second Chance – Leonardo da Vinci 2004 – 2006 14 partneria (oppilaitoksia, ohjausorganisaatioita) Nuorten ammatillinen ohjaus Aikuisten työttömien ohjauspalvelut Ura- ja opintojen ohjaus korkeakoulutuksessa koordinaattori Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus TAVOITTEET vähentää koulutuksen keskeyttämistä ammatillisessa koulutuksessa ehkäistä syrjäytymistä tukea koulutuksessa olevien elämänhallintaa ja itseohjautuvuutta ohjauksen kehittäminen: uusi pedagoginen ohjausmalli KOHDERYHMÄ kouluttajat, opettajat, ohjaajat, työpaikkaohjaajat, työvoimaneuvojat

Keinot, joilla tavoitteet saavutetaan hyvien käytäntöjen kerääminen, niiden mallintaminen sekä uuden mallin rakentaminen voimaannuttava pedagoginen ohjausmalli oppimispolulle verkkotyökalupakki, josta löytyy konkreettiset välineet ohjaukseen sekä ohjaajille, opettajille että opiskelijoille ohjauksen käsikirja kohderyhmälle ohjaajakoulutus

Miten edettiin? Haaste: erilaisia organisaatioita, erilaisia asiakkaita, erilaisia kulttuureja Ratkaisu: haetaan yhteisiä tekijöitä Tehtävä: määrittele tyypillinen asiakas, millaisia ohjaustarpeita hänellä on ja missä tilanteessa – kuvaa ohjauspolku KRIITTISET PISTEET: ENNAKOITAVAT OHJAUSTARPEET JA -TILANTEET

Kriittiset pisteet Ennen koulutusta/toimenpiteitä Koulutuksen/toimenpiteiden aikana: siirtymät sisällöistä tulevat haasteet prosessista tulevat haasteet henkilökohtaiset haasteet Koulutuksen/toimenpiteiden loppuvaihe valmistumisen tukeminen siirtymä työelämään Jälkiohjaus tarvittaessa esim. työelämässä tukitoimenpiteet

Toimenpiteet Mitä tarjolla: hyvät, toimivat käytännöt Mitä tarvittaisiin lisää? Tarpeet, joita selvästi havaittu

Ohjauksen kriittiset pisteet oppimispolulla TOIMENPITEET Ryhmäohjaus Yhteiset infot Yksilöohjaus HOPS/Opintokartta Tuutorit/tuutorointi Oppimisvalmiuksien testaus Oppimaan oppimisen kurssit opintojen rakenteen arviointi TOIMENPITEET Yksilöohjaus (opettajat/ ohjaajat/ tuutorit/ opiskelutoverit/ ystävät jne.) HOPS Tukiopetus Verkoston apu (terveydenhuolto, sosiaalihuolto, Kela, jne.) TOIMENPITEET Arviointi ja palaute Työnhakukoulutus ja -suunnitelma Työvoimatoimiston palvelut Yksilöllinen valmennus Enemmän yhteistyötä työelämän kanssa rekrytointi OPINTOJEN ALOITUS/ENSIMMÄISET VIIKOT epävarmuus valinnoista monia uusia asioita samanaikaisesti riittämättömät opiskelu- ja itseohjautumistaidot väärät tai epärealistiset odotukset opintojen/opintosuunnitelmien/toimenpiteiden suhteen vaikeudet sopeutua oppimisympäristöön monia muutoksia arkielämässä OHJAUSPROSESSIN AIKANA valinnat opintojen ja työelämän suhteen opiskeluväsymys oppimisvaikeudet Odottamattomat muutokset omassa elämässä OPINTOJENLOPPU/ VALMISTUMINEN todellisen elämän kohtaamisen pelko epävarmuus työmarkkinoista ja työnhakemisesta Prosessin alku Prosessin loppu TYÖSSÄOPPIMINEN, TYÖHARJOITTELU Epävarmuus tehtävistä ja odotuksista Epävarmuus omista taidoista ja kyvyistä Ohjauksen puute työpaikalla Hyväksikäytettynä olemisen tunne (palkatonta työtä) ENNEN OPINTOJA ongelmat: Motivaation puute Riittämättömät tiedot opinnoista Väärät tiedot tai odotukset opintojen ja omien voimavarojen suhteen Väärä ammatillinen suuntautuminen Ongelmat omassa elämässä NÄYTÖT, KOKEET, TESTIT Epäonnistumisen pelko Oppimisvaikeudet Esiintymisjännitys Epäonnistuminen YLIOPISTO: GRADUN TEKO Aiheen valinta (ammatillinen vai akateeminen) Riittämätön ohjaus PROSESSIN JÄLKEEN Työnhaun tai jatko-opintoihin hakeutumisen tukeminen TOIMENPITEET Opettajatuutorit Gradun ohjaajat Uraohjaajat Opinto-ohjaajat Psykologit Yliopiston alumnit Opiskelutoverit Työnantajat Perhe ja ystävät TOIMENPITEET Motivointi tulevaisuus- ja tavoiteajatteluun Realistinen tieto koulutuksesta ja ammateista Ohjausta elämänhallintaan Vierailut kouluihin ja työpaikoille TOIMENPITEET Huolellinen valmistautuminen Työpaikalle riittävästi tietoa harjoittelusta Työpaikkaohjaajien kouluttaminen (Yliopistolla alumnit) TOIMENPITEET HOPS Näyttösuunnitelmat Yksilö- ja ryhmäohjaus Tukiopetus Realistinen ja kannustava palaute TOIMENPITEET Mahdollisuus jatkaa ohjausta valmistumisen jälkeen Pirkko Kuhmonen 2006

Sisäiset tekijät Ulkoiset tekijät Oppijaan/oppijassa vaikuttavat kriittiset tekijät Sisäiset tekijät Ikä aiemmat tiedot ja kokemukset kypsyys muisti Oppimisvaikeudet Persoonallisuus Itsetunto Sisäinen motivaatio tavoitteet ja tahto tulevaisuus-orientaatio Fyysinen ja psyykkinen kunto Oppimiskyvyt oppimishistoria oppimistyyli oppimisstrategiat Lahjakkuus(det) Sosiaaliset taidot Älykkyys Muut tekijät Ulkoinen motivaatio mahdollisuus saada ammatti mahdollisuus työllistyä parempi palkka Sosiaalinen ympäristö Elämäntilanne taloudellinen tilanne työllisyystilanne asumistilanne Opettajat/Ohjaajat/Tuutorit oppilaitoksen ja sen verkoston tuki Harrastukset ja muut mielenkiinnon kohteet Oppimis-ryhmä Perhe/ystävät (kannustavatko vai jarruttavatko oppimista) Muuttuvan yhteiskunnan odotukset ja vaatimukset (esim. työllistymistavoitteet) Sanktiot Kulttuuritausta maahanmuuttajat etniset vähemmistöt Ulkoiset tekijät Pirkko Kuhmonen 2005

Mitä hyötyä mallista? ohjaus tulee näkyväksi organisaatiossa ohjaus ja tukipalvelut määritellään sisällöllisesti työnjako selvenee: määritellään, kuka antaa ohjausta ja missä tilanteissa ohjauspalvelujen markkinointi helpottuu sekä omassa organisaatiossa että ulospäin (tuotteistaminen) opiskelijat hahmottavat oppimisen osana omaa elämäänsä ohjausmahdollisuudet kynnys hakeutua ohjaukseen alenee

Mallin mallintaminen: ohjaajakoulutus Training for trainers –osuudet Ohjausmallin esittely Kriittiset pisteet ja niiden ennakointi Näiden soveltaminen käytäntöön Työn mallintaminen, näkyväksi tekeminen Elämänhallinta, työelämäohjaus, oppimisen ohjaus Ohjauksen kompetenssialueet: mitä ohjaustyössä tarvitaan? Oman työn reflektointi Ammatillisen koulutuksen eri asteet Eroavuudet, yhtäläisyydet Peruskysymykset samoja riippumatta toimintaympäristöstä Yhteistyöverkoston merkitys Uraohjaajan asiantuntijaohjelma (2008-2010) Kohderyhmänä korkeakoulujen ura- ja rekrytointipalveluiden työntekijät Ainelaitokset, tutoropettajat Työn profiloituminen sekä osaamisen syventäminen

Miten mallia kehitetään? Henkilökohtaistaminen: ohjaus kolmivaiheisessa prosessissa ohjaus näytöissä Erilaiset koulutukset / kohderyhmät Esim. maahanmuuttajille suunnatut koulutukset Verkkoympäristö Soveltuuko sellaisenaan? Missä vaiheessa malli heitetään romukoppaan? Onko uuden kehittämisen edellytyksenä vanhan hylkääminen?

www.secondchance.utu.fi