PUHEEN VUORO Vanhempainilta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Toimintaohjeet opelle
Kokemuksia historiakerhosta
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mitä tänään tapahtuu? Keräilijän aarteet Asiantuntijavierailu.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
Tuplatiimi -työmenetelmä
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Shuffle reagointi Luetunymmär- täminen ymmärtäminen palaute itsearvio kuullun- rakenne- ja sanasto OSAT: lisätietoa Opi oppimaan lisätehtäviävälitodistus.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tuplatiimi -työmenetelmä
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Lämpimästi tervetuloa!
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
6 LUOKAN HISSAN TUNNIT.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Tervetuloa uudelle luokalle!
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Tapatuunaus-hankkeen seminaari
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

PUHEEN VUORO Vanhempainilta Kysymyksiä ja keskustelua kodin ja koulun yhteistyöstä

Tervetuloa! Mitä tarkoittaa Puheen vuoro -vanhempainilta? Keskustelua vanhemmuudesta ja ideoita koulun kehittämiseen Kysymyskorttien avulla omista kokemuksista kertomista ja toisten kuuntelua Perheiden sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämistä Erilaisten mielipiteiden hyväksymistä Myönteisten vaikutusten hakemista oppilaiden, kodin ja koulun arkeen

Miten menetelmä toimii? Keskustellaan ryhmissä kysymyskorttien avulla Kerrotaan omista kokemuksista, kuunnellaan muita Pohtimiseen ja oivaltamiseen ohjaavia kysymyksiä, ei ”oikeita vastauksia” Erilaisia pelisovelluksia Loppukeskustelu on tärkeä: Miten keskustelun oivallukset hyödynnetään perheissä ja koulussa?

Kysymysten aiheet Kaikista teemoista 12 kysymystä, 3 Lopuksi-kysymystä Kun minä kävin koulua Koululainen kotona Vanhemmat koulussa Pelisäännöt ja sopimukset Koulun arki Ajatuksia tulevasta Lopuksi-kysymykset Kaikista teemoista 12 kysymystä, 3 Lopuksi-kysymystä Kysymykset saatavana myös englanniksi ja ruotsiksi

Tärkeitä periaatteita Jokainen saa puheenvuoron Toisia kuunnellaan Toisten ajatuksista voi oppia Erilaiset mielipiteet sallitaan, toisia ei arvostella Ei tarvitse etsiä yhteistä ”oikeaa vastausta” Puhuminen vapaaehtoista, ei vastaus-pakkoa Pidetään mielessä: ”Miten tämä keskustelu voisi koitua myös oppilaan parhaaksi?”

Vanhempainillan kulku Yhteinen aloitus ja ohjeet Ryhmätoiminta: Erilaisia pelisovelluksia Ryhmäkeskustelun yhteenveto: Lopuksi –kortit tai Keskustelun lopuksi –moniste Kaikkien ryhmien yhteinen loppukeskustelu opettajan/rehtorin vetämänä

Noppapeli - Tutustumiseen Kesto: Vähintään 60 min Tarvikkeet: Kysymyskortteja eri aiheista, pelilauta, noppa, Lopuksi-kysymykset/moniste Ohje: - 3-5 hengen ryhmiä - Kysymyskortit pelilaudalla - Vuorotellen nopan heitto, värin mukainen kysymys ja vastaus - Keskustelua ja kuuntelua, hyväksyvä ilmapiiri Loppukeskustelu ryhmässä (Lopuksi-kortit tai moniste) Yhteiskeskustelu: Mitä tärkeää puhuttiin?

Tärkeät kysymykset – Vanhempien valinnat Kesto: n. 60 min Tarvikkeet: Kysymyskortteja eri aiheista, noppa, Lopuksi-kysymykset/moniste Ohje: Kysymyskortit levitettynä (esim. sivupöydälle) kysymyspuoli ylöspäin Osallistujat valitsevat 1-2 omasta mielestä tärkeää kysymystä Jakaannutaan ryhmiin ja käydään keskustelukierroksia Loppukeskustelu ryhmässä (Lopuksi-kortit tai moniste) Yhteiskeskustelu: Mitä tärkeää puhuttiin?

Teemapeli – Keskustelua ajankohtaisesta aiheesta Kesto: n. 60 min Tarvikkeet: Teemapakkoja, noppa, Lopuksi-kysymykset/moniste Ohje: 3-5 hengen ryhmät Kaikille ryhmälle jonkun teeman kysymyspakka Kukin osallistuja valitsee 1-2 kiinnostavaa kysymystä Keskustelukierroksia valituista kysymyksistä Lopuksi ryhmä kokoaa oman keskustelunsa tärkeimmät asiat Lopuksi –korttien tai monisteen avulla Yhteiskeskustelu: Mitä tärkeää puhuttiin?

Valitut kysymykset: Otetaan puheeksi Kesto: Vähintään 45 min kysymysten määrästä riippuen Tarvikkeet: Etukäteen valitut kysymyskortit Ohje: Etukäteen valitaan luokan kannalta tärkeitä kysymyksiä 3-5 hengen ryhmät Valitut kysymykset jaetaan ryhmille/näytetään dataprojektorilta yksi kerrallaan Ryhmissä keskustellaan kysymyksestä Jokainen ryhmä kertoo kaikille esiin nousseista näkökulmista Opettaja kirjaa muistiin keskustelun ydinkohdat

Oppilaiden valinnat – Hei, jutelkaas tästä! Kesto: n. 60 min Tarvikkeet: Kysymyskortit, valinta etukäteen oppitunnilla Ohje: Luokan oppilaat ovat etukäteen valinneet kysymyksiä vanhemmille 3-5 hengen ryhmät Oppilaiden kysymykset, kynä ja paperia jaetaan ryhmille Ryhmät keskustelevat kysymyksistä ja kirjoittavat oppilaille kirjeen tai viestin, jossa kerrotaan pääkohdat keskustelusta. Lopuksi ryhmät esittelevät toisilleen oman osuutensa

Yhteiskeskustelu Mitä asioita keskustelusta jäi erityisesti mieleenne? Mitä hyötyä käydystä keskustelusta voisi olla perheillenne? Mitä terveisiä haluatte kertoa koululle? KIITOS!

Tietoa materiaalista Suunnittelu ja sisältö: Riikka Pohjola – Propelia Palaute, tilaukset ja yhteydenotot: www.propelia.fi info@propelia.fi KIITOS!