TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tehtävän siirrot ja työnjakomallit
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Miten uusi korvaushoitoasetus muuttaa käytäntöjä
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Lääkehoidon päivä Toimiiko lääkehoitosi?
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Hyvä tieteellinen käytäntö
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Kokkolan ammattiopisto
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Työpaikkakouluttajan ABC
Varhain tehtävät ratkaisut keventämään työkuormitusta
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Bioanalyytikon tehtäväsiirrot ja tehtäväkuvan laajentuminen Kaija Sopenlehto Bioanalyytikko (yamk) Suomen Bioanalyytikkoliitto ry.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kiireellisen hoidon kriteerit valmistelussa Selvitystyön eteneminen Päivi Koivuranta-Vaara HYL Kuntaliitto.
1 PROSESSIN OMISTAJA Tutkimusjohtaja PROSESSIKUVAUKSEN HYVÄKSYJÄ Johtoryhmä PRSESSIKUVAUS LUOTU JA PÄIVITETTY Kesäkuu – lokakuu 2008 PROSESSIKUVAUS HYVÄKSYTTY.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Hankinnoilla työllistämisen malli
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Asiakkaan valinnanvapaus
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Suomen Ensiapukoulutus
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ Marja-Kaarina Koskinen Koulutus- ja tiedepoliittinen asiamies 2007

KETÄ TÄMÄ KOSKETTAA STM julkaisu ”Turvallinen lääkehoito”, 2006 Julkiset ja yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköt Lääkehoitoa toteuttavat epätyypilliset alueet TARKOITUS: Yhtenäistää lääkehoidon toteuttamisen periaatteet Selkiyttää vastuunjako Määrittää vähimmäisvaatimukset yksiköitä varten

MISTÄ OSAAMINEN SYNTYY Kvalifikaatio on se tieto jota tarvitaan tietyn työn suorittamiseen Kvalifikaatio on osa ammatillista osaamista (kompetenssia), joka puolestaan on sidoksissa yksilöön Osaaminen on yksilöllinen asia Tätä kaikkea tarvitaan, jotta voidaan osoittaa osaamista

LÄÄKEHOITOSUUNNITELMA – TÄTÄ EDELLYTETÄÄN TYÖYHTEISÖILTÄ Lääkehoidon sisältö ja toimintatavat Lääkehoidon osaamisen varmistaminen ja ylläpitäminen Henkilöstön vastuut, velvollisuudet ja työnjako Lupakäytännöt Lääkehuolto Lääkkeiden jakaminen ja antaminen Potilaiden informointi ja neuvonta Lääkehoidon vaikuttavuuden arviointi Dokumentointi ja tiedonkulku Seuranta ja palautejärjestelmät

VALTAKUNNALLINEN OHJEISTUS Lääkehoito on terveydenhuollon toimintaa, joka tarkoittaa, että lääkehoidon koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö toteuttaa ja vastaa Esimies: ohjaa ja valvoo lääkehoidon toteuttamista ja laatua varmistaa, että henkilöstöllä on tarvittava osaaminen ja olosuhteet ovat oikeanlaiset päättää työnjaosta ja yhteistyöstä

VALTAKUNNALLINEN OHJE JATKUU Kokonaisvastuu on lääkehoidon koulutuksen saaneilla laillistetuilla terveydenhuollon ammattihenkilöillä Jokainen lääkehoitoa toteuttava on vastuussa omasta toiminnastaan Ohjeistuksessa määritellään: Koulutuksen antamat valmiudet Osaamisen varmistaminen ja lisäkoulutus, vastuualue Luvan myöntäminen ja näytön vastaanotto Kaikki tämä kirjallisesti

KOULUTUKSEN SAANUT LAILLLISTETTU TERVEYDENHUOLLON AMMATTIHENKILÖ Lääkkeiden tilaaminen, käyttökuntoon saattaminen, jakaminen potilaskohtaisiksi annoksiksi Luonnollista tietä, ihon sisäisesti, ihon alle, lihakseen annettavat injektiot ja rokotteet (koulutuksen perusteella) Suonensisäinen neste- ja lääkehoito, verensiirrot Epiduraalitilaan annettava lääkehoito Osaamisen varmistaminen: Suonensisäinen neste- ja lääkehoito, verensiirrot ja epiduraalitilaan annettava lääkehoito Lupa: vastaava lääkäri Näyttö: Kokenut laillistettu th:n ammattihenkilö

LÄÄKEHOIDON KOULUTUKSEN SAANUT NIMIKESUOJATTU TH:N AMMATTIHENKILÖ Lääkkeiden jakaminen potilaskohtaisiksi annoksiksi Luonnollista tietä, ihon alle, lihakseen annettavat Lisäkoulutus ja osaamisen varmistaminen: lääkkeiden tilaaminen, ihon alle ja lihakseen annettavat, lääkkeettömän perusliuosta sisältävän jatkonestepussin vaihtaminen Lupa: vastaava lääkäri Näyttö: laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö

LÄÄKEHOITOON KOULUTUSTA SAANUT SOSIAALIHUOLLON HENKILÖSTÖ Valmiiksi jaettujen lääkkeiden anto luonnollista tietä Jako dosettiin potilaan kotona Lisäkoulutuksen ja osaamisen varmistamisen jälkeen: injektiot ihon alle Lupa: terveydenhuollon toiminnasta vastaava lääkäri Näyttö: laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö

LÄÄKEHOITOON KOULUTTAMATON HENKILÖSTÖ Lisäkoulutuksen ja osaamisen varmistamisen jälkeen: valmiiksi jaettujen lääkkeiden anto luonnollista tietä, injektiot ihon alle, jako dosettiin potilaan kotona Tapahtuu sopimuksen perusteella Lupa: terveydenhuollon toiminnasta vastaava lääkäri Näyttö: laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö

HAASTEET SOSAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TYÖELÄMÄSSÄ Täydennyskoulutuksen toteuttaminen – työnantajan edellyttämää osaamista - tapahtuu työajalla Työelämään palaavien osaamisen päivittäminen – työajalla Perehdytys –kirjallinen suunnitelma ja osaamisen näytöt tarvittaessa – osa työn tekemistä, työhönopastamista Ammattitaitoa edistävän harjoittelun ja työssäoppimisen laatu ja resurssit – yksikkötasolla suunnitelma ?? Osaamisen varmistaminen, kun valmiuksia ei ole saatu koulutuksessa – työnantajan vastuu Jatkossa osaamisen päivitykset – tapahtuu työajalla

HAASTEET KOULUTUKSESSA Opettajien valmiuksien ylläpito ja päivittäminen Lääkehoidon opetuksen sisällölliset ja määrälliset kokonaisuudet näkyviin -> lääkehoidon passi Lääkehoidon valtakunnallinen päättökoe ? Täydennyskoulutuksessa opetusmenetelmät ja osaamisen arviointi -> mikä on merkittävää atk-taidot vai lääkehoidon osaaminen -> täydennyskoulutuksessa tulee tarjota mahdollisuudet eri suoritustavoille

HAASTEET TYÖNTEKIJÖILLE Lääkehoidon toteuttaminen tulee olla tutkittuun tietoon perustuvaa osaamista. Tätä yksilöllistä osaamista tulee voida osoittaa osaamisen näytöissä. Lääkehoidossa käytettävät tuotteet ja farmakokinetiikka muuttuvat koko ajan Jos osaaminen on olemassa, teoreettista tietoa on ylläpidetty ja päivitetty jatkuvasti, niin missä on sitten ongelma? Näytön antaminen on ongelmatonta jos osaaminen on jo yksilön pääomana