Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAuvo Halonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi 2007
2
Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
3
Julkinen arkisto Kaikkea ei voi/kannata tallentaa julkiseen arkistoon: Kysyjän henkilökohtaisia tietoja ei saa näkyä julkisuudessa. Samoja vastauksia ei välttämättä kannata tallentaa moninkertaisesti.
4
Julkinen arkisto Tietoja, jotka vanhentuvat nopeasti (osoitteet, henkilön nimet, puhelinnumerot) ei aina kannata tallentaa julkiseen arkistoon. Tekijänoikeudet on huomioitava tallennettaessa vastauksia julkiseen arkistoon
5
Suljettu arkisto Yllämainittuja vastauksia varten on Kysy kirjastonhoitajalta –palveluun luotu suljettu arkisto, joka on vain vastaajien käytössä.
6
Julkisen arkiston haasteet Arkiston roolia on syytä pohtia: onko tarkoitus, että arkisto on arkisto vai aiotaanko arkistoa käyttää tietämystietokantana?
7
Julkisen arkiston haasteet Jos arkisto on ajateltu ajantasaiseksi tietämystietokannaksi, on varauduttava ylläpitoon. Vastausten sisältö ei enää välttämättä olekaan ajan tasalla muutaman vuoden kuluttua (esim. muuttuvat Internet-osoitteet, uudet julkaisut aiheesta jne.).
8
Julkisen arkiston käyttö Julkisen arkiston sisältö voidaan tuoda muiden sovellusten käyttöön. Haun voi esimerkiksi toteuttaa semanttisen webin sovelluksella (esim. Opas). Näitä välineitä kehitetään.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.