DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ Jari Mäntyvaara
TARINA Mitä tapahtuu? Alkutilanne -> Lopputilanne? Tarinan voi kertoa muutamalla lauseella
JUONI Juoni tekee tarinan uskottavaksi. Juoni on hyvä, jos siihen ei voi lisätä mitään tai siitä ei voi poistaa mitään kokonaisuuden kärsimättä. Mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta. Missä järjestyksessä kerrotaan. Mikä on tapahtumien suhde toisiinsa.
EKSPOSITIO ELI JOHDANTO Johdattaa sisään näytelmän/elokuvan maailmaan Esitellään ”maailma”, tyylilaji, keskeiset henkilöt ja teemat Paljon informaatiota, mutta ei liikaa! Mielenkiintoinen, herättää kysymyksiä joihin katsoja haluaa saada vastauksen Kesto noin viidennes normaalimittaisen elokuvan kestosta Juoni ei juurikaan etene
TOIMINNAN SUUNTA Mitä henkilö haluaa? Mihin pyrkii? Välitavoitteita matkalla kohti varsinaista päämäärää Esteet aiheuttavat jännitteen Toiminnan suunta muuttuu, kun tavoite on saavutettu tai se havaitaan mahdottomaksi saavuttaa = käänne
KÄÄNNE Käänteessä toiminnan suunta muuttuu: henkilö asettaa itselleen uuden tavoitteen Parhaimmillaan looginen mutta yllättävä Perustuu todennäköisyyteen tai välttämättömyyteen Olennainen osa juonta
PÄÄHENKILÖ Jonka ristiriita on suurin Jonka ongelmaa näytelmä tai elokuva käsittelee Jolle tarina tapahtuu Kulkee läpi tapahtumien alusta loppuun Johon katsoja samaistuu Jonka ratkaisu käynnistää toiminnan Joka muuttuu tai jonka luulisi muuttuvan (komedia) eniten
RISTIRIITA/ONGELMA SAA HENKILÖN TOIMIMAAN! Ulkoinen (olosuhteissa): ”Haluan, että hän eroaa, jotta voin saada hänet!” Sisäinen: ”Haluan rakkautta!” Onko päähenkilön ongelma kiinnostava? Onko ristiriita/ongelma riittävän suuri, jotta saadaan aikaan kiinnostavaa draamaa? (ns. draamallinen tarve) Yhteys aiheeseen???
LUONNE Aristoteles: ”Luonteet syntyvät toiminnasta.” Henkilö paljastaa luonteensa toiminnan kautta Katsoja ajattelee: ”Koska hän toimii noin, hän on luonteeltaan tuollainen.” Perusristiriita/ongelma liittyy usein päähenkilön luonteeseen
AIHE Inhimilliseen todellisuuteen sisältyvä asia, ilmiö tai ongelma, jota näytelmä tai elokuva käsittelee Laajempi ja abstraktimpi käsite kuin teema Voidaan usein pukea kysymyksen muotoon Liittyy yleensä päähenkilön ongelmaan Ohjaajalle aihe voi olla eri kuin käsikirjoittajalle, ts. ohjaaja valottaa materiaalia eri näkökulmasta
TEEMA/TEEMAT Teemat liittyvät aiheeseen Varioituvat elokuvan aikana eri henkilöissä ja tapahtumissa Sivuhenkilöt saattavat edustaa jotakin tärkeää teemaa, ts. joku tärkeä teema henkilöityy jossakin roolihahmossa Esim. yksinäisyys, vallanhimo, kosto, mustasukkaisuus, väkivaltaisuus, vapaus, yhteisöllisyyys jne. Teema <--> Vastateema
KOHTAUS Ajallisesti ja paikallisesti rajattu tilanne Juonen osa, kuljettaa sitä eteenpäin Kohtauksen aikana jokin muuttuu tai paljastuu joksikin muuksi Kohtauksissa juoni tiivistetään toiminnallisiksi tilanteiksi Kustakin kohtauksesta pitäisi olla löydettävissä käänne Eräs rakennemalli: Esittely - kehittely - ratkaisu
KOHTAUKSEEN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ Mitä kohtauksessa tapahtuu? Mikä muuttuu/paljastuu miksi? Mikä on sen merkitys juonen kannalta? Missä tapahtuu? Milloin tapahtuu? Kenen kohtaus, ketä valotamme?
TÄSSÄPÄ NÄITÄ JO OLIKIN...