DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Tutkimussuunnitelma…
Mikä minusta tulee isona Santeri ja Teppo Tekno 11-B.
Preppaus ENA 4.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Novellin analyysin käsitteitä
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Palautteen olemuksesta
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Kirjallisuuden lajit.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Runo tekstitaidon kokeessa
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Kilpailijan starttikurssi
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ops seminaari Askola.
EPIIKKA Proosan analyysia
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Proosatekstin analyysi
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kirjallisuuden käsitteitä
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Kaunokirjallisuuden analyysi
Luen, kirjoitan ja kerron
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
Novellin lajeja.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Arvioinnista arkipäivää
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ Jari Mäntyvaara

TARINA Mitä tapahtuu? Alkutilanne -> Lopputilanne? Tarinan voi kertoa muutamalla lauseella

JUONI Juoni tekee tarinan uskottavaksi. Juoni on hyvä, jos siihen ei voi lisätä mitään tai siitä ei voi poistaa mitään kokonaisuuden kärsimättä. Mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta. Missä järjestyksessä kerrotaan. Mikä on tapahtumien suhde toisiinsa.

EKSPOSITIO ELI JOHDANTO Johdattaa sisään näytelmän/elokuvan maailmaan Esitellään ”maailma”, tyylilaji, keskeiset henkilöt ja teemat Paljon informaatiota, mutta ei liikaa! Mielenkiintoinen, herättää kysymyksiä joihin katsoja haluaa saada vastauksen Kesto noin viidennes normaalimittaisen elokuvan kestosta Juoni ei juurikaan etene

TOIMINNAN SUUNTA Mitä henkilö haluaa? Mihin pyrkii? Välitavoitteita matkalla kohti varsinaista päämäärää Esteet aiheuttavat jännitteen Toiminnan suunta muuttuu, kun tavoite on saavutettu tai se havaitaan mahdottomaksi saavuttaa = käänne

KÄÄNNE Käänteessä toiminnan suunta muuttuu: henkilö asettaa itselleen uuden tavoitteen Parhaimmillaan looginen mutta yllättävä Perustuu todennäköisyyteen tai välttämättömyyteen Olennainen osa juonta

PÄÄHENKILÖ Jonka ristiriita on suurin Jonka ongelmaa näytelmä tai elokuva käsittelee Jolle tarina tapahtuu Kulkee läpi tapahtumien alusta loppuun Johon katsoja samaistuu Jonka ratkaisu käynnistää toiminnan Joka muuttuu tai jonka luulisi muuttuvan (komedia) eniten

RISTIRIITA/ONGELMA SAA HENKILÖN TOIMIMAAN! Ulkoinen (olosuhteissa): ”Haluan, että hän eroaa, jotta voin saada hänet!” Sisäinen: ”Haluan rakkautta!” Onko päähenkilön ongelma kiinnostava? Onko ristiriita/ongelma riittävän suuri, jotta saadaan aikaan kiinnostavaa draamaa? (ns. draamallinen tarve) Yhteys aiheeseen???

LUONNE Aristoteles: ”Luonteet syntyvät toiminnasta.” Henkilö paljastaa luonteensa toiminnan kautta Katsoja ajattelee: ”Koska hän toimii noin, hän on luonteeltaan tuollainen.” Perusristiriita/ongelma liittyy usein päähenkilön luonteeseen

AIHE Inhimilliseen todellisuuteen sisältyvä asia, ilmiö tai ongelma, jota näytelmä tai elokuva käsittelee Laajempi ja abstraktimpi käsite kuin teema Voidaan usein pukea kysymyksen muotoon Liittyy yleensä päähenkilön ongelmaan Ohjaajalle aihe voi olla eri kuin käsikirjoittajalle, ts. ohjaaja valottaa materiaalia eri näkökulmasta

TEEMA/TEEMAT Teemat liittyvät aiheeseen Varioituvat elokuvan aikana eri henkilöissä ja tapahtumissa Sivuhenkilöt saattavat edustaa jotakin tärkeää teemaa, ts. joku tärkeä teema henkilöityy jossakin roolihahmossa Esim. yksinäisyys, vallanhimo, kosto, mustasukkaisuus, väkivaltaisuus, vapaus, yhteisöllisyyys jne. Teema <--> Vastateema

KOHTAUS Ajallisesti ja paikallisesti rajattu tilanne Juonen osa, kuljettaa sitä eteenpäin Kohtauksen aikana jokin muuttuu tai paljastuu joksikin muuksi Kohtauksissa juoni tiivistetään toiminnallisiksi tilanteiksi Kustakin kohtauksesta pitäisi olla löydettävissä käänne Eräs rakennemalli: Esittely - kehittely - ratkaisu

KOHTAUKSEEN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ Mitä kohtauksessa tapahtuu? Mikä muuttuu/paljastuu miksi? Mikä on sen merkitys juonen kannalta? Missä tapahtuu? Milloin tapahtuu? Kenen kohtaus, ketä valotamme?

TÄSSÄPÄ NÄITÄ JO OLIKIN...