Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaunokirjallisuuden analyysi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaunokirjallisuuden analyysi"— Esityksen transkriptio:

1 Kaunokirjallisuuden analyysi

2 Kirjallisuus jaetaan: Tietokirjallisuuteen
Eläinkirjat, karttakirjat, keittokirjat Kaunokirjallisuuteen eli fiktiiviseen kirjallisuuteen Epiikka (kertomakirjallisuus, tekstilajeja esim. romaanit ja novellit) Lyriikka (tekstilaji runo) Draama (tekstilajina näytelmät: tragedia eli murhenäytelmä ja komedia eli huvinäytelmä) Sarjakuvat

3 Kaunokirjallisuus: proosa
Käsitteitä Aihe: mistä teos kertoo (esim. kahden ihmisen rakkaustarina) Teema: aihetta laajempi teoksen kokonaisidea, jotain, joka koskettaa ihmiselämää yleisemmin (esim. rakkaus) -> vaatii tulkintaa Aukko(kohta): joitakin asioita ei kerrota suoraan, vaan lukijan täytyy päätellä ne Mahdollisuus tulkintaan Lisää käsitteitä

4 Ekspositio eli alkuasetelma esittelee tekstin keskeiset ainekset, kuten henkilöhahmot, heidän keskinäiset suhteenas, aika, paikka jne. Ennakointi: vihjaus tulevaan tapahtumaan Motiivi: toistuva yksityiskohta, joka jäsentää tekstiä Takauma: viittaus kerrontahetkeä aiempaan tapahtumaan (esim. muistelut) Sisäinen ristiriita -> henkilön mielessä, henkilö joutuu tekemään jonkin ratkaisun

5 Ulkoinen ristiriita huipentuu juonen käänteessä
Ristiriidoista syntyy tekstiin jännite Fokalisaatio = tekstin kertominen jonkun henkilöhahmon näkökulmasta Kehyskertomus luo yhteyden yksittäisiin upotettuihin kertomuksiin ja tekee niiden kokonaisuudesta teoksen (esim. Boccaccio: Decamerone)

6 Kertoja (ei kirjailija)
Kaikkitietävä kertoja tietää henkilöistä enemmän kuin nämä itse. Ei osallistu itse tapahtumiin. Voi vaihtaa näkökulmaa kesken tarinan eri henkilöiden välillä. Hän-kertoja käyttää kerronnassa hän-pronominia (yksikön 3. persoonaa) -> voi myös olla ulkopuolinen kertoja Minä-kertoja kertoo tarinaa omasta näkökulmastaan, yleensä itse mukana tarinassa Epäluotettavan kertojan havainnot ovat vääristyneitä, hän voi jättää asioita kertomatta tai kuvailee niitä itselleen edullisella tavalla

7 Proosan analysointia kerronta/näkökulmat Kieli Intertekstuaalisuus
Henkilöhahmojen suhteet Henkilöhahmon kehittyminen Tunnelma Miljöö (-kuvaus) ja aikaperspektiivi

8 Hän havahtui ojasta. Oli yö, mikä yö? Oliko
Kertoja, miljöökuvaus Hän havahtui ojasta. Oli yö, mikä yö? Oliko kulunut päivä tai kaksi vaiko vain yksi yö? Pöllö huhuili. Mustat pilvet kulkivat kuisella taivaalla. Tukka oli märkä. Hän nousi istumaan, oli päästävä kotiin. Aluspaita, alusmekko, mekko ja sukkanauhavyö olivat paikoillaan. Oksanen (2008): Puhdistus, s. 152

9 Kertoja, kuvailu En voinut olla tunnustamatta, että hänen käytöksensä tyrmistytti minua, sillä hän jatkoi holtitonta tanssiaan pompahdellen terälehden toiselta liuskalta toiselle ja hieroen väliin takamustaan sitä vasten. Ykskaks hän valahti velttona rähmälleen ja näytti pureskelevan himokkaasti huulen tyvessä harittavaa hienoa untuvaista nukkaa. No niin, me olimme julkisella paikalla, ja minä käänsin katseeni pois elostelijasta. Krohn (1985): Tainaron, s. 13

10 Kirjoita vihkoon lyhyt teksti analyysin mukaan
Fantasiaromaanin katkelma ”Vihreiden keijujen valoissa” kertoo päähenkilökeijun selviytymistarinan koulukiusaamisen keskellä. Katkelmassa on kaikkitietävä kertoja, joka vaihtaa fokalisaatiota eri henkilöhahmojen välillä. Päähenkilö Nidda-keijun fokalisaatiosta kerrotaan eniten, mutta kiusaamistapauksissa fokalisaatio siirtyy kiusaajakeijuihin. Tekstissä on myös takautumia, jotka kertovat päähenkilökeijun hyvistä muistoista.

11 Extra: Kirjoita vihkoon lyhyt teksti analyysin mukaan
Novellikatkelma ”Jos olisin ollut viisaampi” on minäkertojan kuvaama teksti, jossa korostuu erityisesti miljöö- ja henkilökuvaus. Tapahtumaympäristöjä ovat koulu ja päähenkilö Mikon koti sekä puisto, jonka läpi päähenkilö kävelee päivittäin tarkkaillen eri ihmisiä. Ihmisten ja ympäristön kuvailu on erittäin yksityiskohtaista, mutta kuvailun sävy tuntuu muuttuvan päähenkilön tunnetilojen mukaan: Kun päähenkilö on iloinen, kuvailussa käytetään adjektiiveja, kuten ”sointuisa” ja ”näpsäkkä”, ja huonolla päällä ollessaan päähenkilön pohdinnoissa on synkempiä sanavalintoja kuten ”kuralammikko” ja ”nenäkäs”.


Lataa ppt "Kaunokirjallisuuden analyysi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google