Postmoderni – mistä olikaan kysymys?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Tie rakentuu askeleista, joita otamme- Sosiaalikonstruktionismi asiakastyössä Tapio Malinen HPI/
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Nykytaide -Mitä se on?.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Viestintäsuunnitelma
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kestävä Kehitys By Tuomas Nylund & Samuli Santala
LASTENKULTTUURI -luento
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Yksilön lyhyt historia
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Kouvolan Yhteislyseon
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Postmoderni – mistä olikaan kysymys? jälkiteollisen yhteiskunnan kulttuurisia muutoksia koskeva yläkäsite käsite laajempaan käyttöön 1970-l:lla (huom! löytyy myös näkemyksiä, joiden mukaan olemme jo ohittaneet postmodernin ajan ja toisaalta, joiden näkemysten mukaan emme ole edes vielä astuneet pm-aikaan) modernismin kumoutumisen toteaminen ja modernismin kritiikki uudelleenarvioi ja kyseenalaistaa valistuksen ajan olettamuksen edistyksestä: kyseenalaistaminen on tie kasvuun ja kehitykseen suurten kertomusten ja yhden totuuden kiistäminen; sekä-että –maailma joko-tai –maailman sijaan tieto on todellisuuden representaatio tai yksilöiden/ryhmien jakamana sosiaalisesti rakentunut tulkinta menneisyys ja nykyisyys huomion kohteena tulevaisuuden sijaan: ”menneisyys heijastuu nykyisyydessä” yhtenäisen tyylin puuttuminen taiteissa; monimuotoisuus, pluralismi, monikulttuurisuus taide kulttuurisen tuotannon muotona, joka on riippuvainen kulttuurisista olosuhteista ja heijastaa niitä kulttuurisessa ajattelussa ja tuotteissa läsnä ironia, kyseenalaistaminen mutta myös toiveikkuus ja leikki (Efland & al. 1998; Sederholm, 2000.)

Postmoderni? ”…postmoderni ajattelu on muuttanut näkemyksiä tietoisuuden muokkautumisesta, siitä, millä tavalla subjektius ja identiteetti muodostuvat. Näyttäisi siltä, että elämme merkkimaailman varassa, mitään alkuperäisiä merkityksiä ei ole. Kirjallisuus yhtä lailla kuin kuvataidekin on erilaisten tekstien kohtauspaikka, teoksilla ei ole kiinteitä merkityksiä. Merkitykset muuttuvat yhtä hyvin sen mukaan kuka lukee tai katsoo. Yleisellä ajattelutapojen muutoksella on väistämättä ollut vaikutuksensa myös taiteeseen ja sen tekemiseen.” (Sakari 2000, 254.)

Modernista postmoderniin taidekasvatukseen? Pitkään vallinneen modernistisen ajattelun mukaan taide on käsitetty autonomiseksi ilmiöksi: taide ei sitoudu alueellisiin, paikallisiin tai poliittisiin ilmiöihin, intressittömyys ~”taidetta taiteen vuoksi” heijastuminen taidekasvatuksen käytänteisiin! (Kts. mm. Rantala, Kati 2001.) Nykyisen taiteentutkimuksen ja postmodernin taidekasvatusajattelun myötä taiteen, ympäristön ja yhteisön sidos on otettu tarkastelun kohteeksi ja korostettu taiteen yhteyttä ihmisen arjen toimintoihin ja elämään. Hiltunen, M. & Jokela, T. 2001: Täälläkö taidetta?

Postmoderni taide eli postmodernismi näkee taiteen merkitysten tuottajana – ympäröivää yhteiskuntaa kommentoivana ja siihen osallistuvana ilmiönä hyväksyy pinnan, lainailun, toiston, intertekstuaalisuuden ja kitsin hyväksyy myös epämukavan taiteen nostaa esiin monikulttuurisia teemoja ei noudata yhtenäistä tyyliä leikkii prosessinomaisuudella, koristeellisuudella, rituaaleilla asettaa katsojalleen kysymyksiä taiteen olemuksesta ja sen merkityksestä ihmiselle tässä ajassa nostaa esiin pienet tarinat sekä tiettyyn aikaan ja paikkaan sitoutuneet kertomukset ottaa arjen sosiaalisine konteksteineen ja mediamaailmoineen aiheekseen ja materiaalikseen

Postmodernin taidekasvatuksen lähtökohdat? Useiden rinnakkaisten kertomisen tapojen ja taidemuotojen (mm. poikkitaiteellisuus) edistäminen Tietämisen ja vallan suhteen tiedostaminen (esim. taidekäsitykset, ”korkea & matala taide”), tieto on sosiaalisesti rakennettua. Taidekritiikki ja kielen - hyväksyttyjen diskurssien, representaatioiden - merkitys esteettisten arvojen muodostumisessa  kriittinen ja kyseenalaistava lukutaito, lähdekritiikki Ristiriidan periaatteen hyväksyminen taiteen sisällöissä ja avoimen tulkinnan asettaminen kritiikin normiksi. Formalististen ja ekspressionististen taidekasvatusnäkemysten sijaan sosiaalisia merkityksiä painottavat lähestymistavat; eklektinen yhdistelmä itseilmaisun ja tiedonalapohjaista taideopetusta Tietoiseksi tuleminen useista eri tulkintakerroksista (ironia, lainailut, metaforat, intertekstuaalisuus jne.) ns. kaksoiskoodauksesta (kts. Charles Jencks) ja jatkuvan muutosvirran vaikutuksesta ymmärtämiseen. Kontekstin vaikutuksen ymmärtäminen oman itsen kehityksessä  erilaisuuden ymmärtäminen & hyväksyminen. (Efland & al. 1998)

Postmoderni taidekasvatus Mikä on taiteen tarkoitus ja taidekasvatuksen merkitys postmodernina aikana?

Postmoderni aika ja taide? ”Yksi vastustettava asia tämän hetken maailmassa on varmasti ihmisen vieraantuminen elämästään ja itsestään. Nykytekniikan mahdollistama korvikemaailma, jota muun muassa markkinatalouden luomat mielikuvat hyvästä elämästä ylläpitävät määrittelee ihmisen tarpeita. Elämän sisällöksi muodostuu ”omien” tarpeiden tyydyttäminen. Kykeneekö taide vastustamaan tätä näennäisen merkityksellistä tieto- ja elämystulvaa, vai muodostuuko siitä vain yksi tarve lisää hedonistisessa kuluttamisessa?” (Sakari 2000, 255.)

Taide postmodernissa ajassa? ”Taiteen tarkoitus on koko ihmisen kulttuurihistorian ajan ollut ja on edelleenkin ”todellisuuden rakentamisen” tehtävä. Postmoderni tila ei ole muuttanut tätä tarkoitusta. Taiteilla on merkittävä osa yhteiskuntamme ajankohtaisessa keskustelussa. Keskustelu edellyttää puhujia ja kuuntelijoita, ja jos oppilaiden on määrä osallistua keskusteluun, heidän täytyy hallita kieli. Postmodernin taideopetuksen tehtävä on osaltaan antaa eväitä niiden sosiaalisten ja kulttuuristen maisemien ymmärtämiseksi, joista yksilöt keskusteluun osallistuvat. Taiteen arvoksi muodostuu sen kyky edistää sosiaalisen ja kulttuurisen alueen, niiden elämismaailmojen syvempää ymmärtämistä. Ymmärtääkseen taideteosta on nähtävä sen esteettiset aspektit, mutta koska taideteokset käsittelevät myös kokemuksia, edellyttää kestävä tulkinta aina myös ympäröivän kontekstin ymmärtämistä.” (Efland & al. 1998)

Lähteet ja kirjallisuus Efland, D. Arthur; Freedman, Kerry & Sthur, Patricia 1998. Postmoderni taidekasvatus. Eräs lähestymistapa opetussuunnitelmaan. Hiltunen,Mirja & Jokela, Timo 2001. Täälläkö taidetta? Rantala, Kati. 2001. ”Ite pitää keksii se juttu” Tutkimus kuvataidekasvatuksen ja kasvatettavan kohtaamisesta. Sakari, Marja 2000. Käsitetaiteen etiikkaa.