Ruokakasvatusta yhdessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Suomen YK-liiton toimintastrategia hallitukselle
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Ompeluseurat kouluissa
Laatua lasten voimisteluun!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kouluruokailun tyytyväisyyskysely 2016
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Oulunkylän ala-asteen koulu
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Koodaus tulee, oletko valmis?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Vanhempainilta c.
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Ekaluokalle 2017.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Marttaliiton #järkiruokaa lautasella -seminaari, Mitä on ruokataju?
Terveiset Yö-ryhmästä
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan

OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Ruokakasvatusta yhdessä Vanhempainilta 9.11.2019

Kasvatamme hyvinvointiin On toimintamalli alakoulun ruokakasvatukseen, joka yhdistää eri oppiaineet ja kouluruokailun. Maistuvassa koulussa Etsimme ratkaisuja Iloitsemme ruuasta Opimme yhdessä Kasvatamme hyvinvointiin Maistuvassa koulussa opitaan ja innostutaan ruuasta! 9.11.2019

9.11.2019

9.11.2019

Ruokakasvatuksen 10 tavoitetta Ruokakasvatus muodostaa jatkumon varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Maistuva koulu -mallin mukainen ruokakasvatus tähtää siihen, että yläkouluun siirtyessä oppilas. Osaa koota täysipainoisen aterian sekä valita tai valmistaa välipalan terveellisesti. Omaa hyvät pöytätavat ja ottaa muut huomioon. Arvostaa kouluruokaa ja tietää, miten kouluruokailuun voi vaikuttaa. Iloitsee ruuasta yhdessä muiden kanssa. Keskittyy syömiseen ja suhtautuu uteliaasti ruokaan käyttäen kaikkia aisteja. Tietää, miten ruoka vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja terveyteen. Kunnioittaa omaa ja toisen kehoa. Tietää, mistä ruoka tulee. Tunnistaa suomalaisen ruokakulttuurin erityispiirteet. Osaa arvioida kestäviä ruokavalintoja. 9.11.2019

Miten malli näkyy koulussa? Koko koulu mukana ruokakasvatuksessa: opettajat, oppilaat, ruokapalvelu, kouluterveydenhoito. Ruoka aiheena eri oppiaineiden tunneilla ja/tai monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa Kouluruokailussa ja oppitunneilla tehdään Maistuvan koulun ideakorttien tehtäviä. 3-6-luokkien oppilaat vastaavat tutkimuskyselyihin syksyllä ja loppukeväästä (jos ovat mukana tutkimuksessa) Tutkimuskyselyt selvittävät Oppilaiden (3-6 lk) Ruokailutottumuksia Kasvisten käyttö Koululounaan syöminen Ateriarytmi Välipalojen syöminen Asenteita Kouluruokaa, syömistä ja omaa kehoa kohtaan 9.11.2019

Maistuva koulu meidän koulussamme Kertokaa tässä, miten Maistuvaa koulua toteutetaan koulussanne tänä lukuvuonna. Pyytäkää puheenvuoro myös ruokapalveluilta/keittiöstä. 9.11.2019

Pohdittavaksi pöydissä Minkälainen käsitys teillä on nykypäivän kouluruokailusta? Mitä ruokaan liittyyvää teidän mielestänne olisi tärkeä oppia ja ymmärtää Maistuva koulu -lukuvuoden aikana? Miten voimme yhdessä kannustaa ja tukea lapsia terveellisessä syömisessä? (Aamupala, koululounas, välipalat?) Miten vanhemmat ja koulu voisivat tehdä yhteistyötä ruokakasvatuksessa? Toiveita koululle ja ruokapalveluille? 9.11.2019

Ruokailo syntyy kotona Kodin ja koulun yhteistyö on keskeistä. Kotona voidaan innostaa soveltamaan koulussa opittua ja päinvastoin Vanhemmat voivat omalla esimerkillään kannustaa lasta osallistumaan kouluruokailuun. Miten teillä puhutaan kotona kouluruokailusta? Pohjautuuko käsitys kouluruokailusta omiin kouluaikoihin? Kolme vinkkiä ruokailoon: Syödään yhdessä Vanhemmat ovat esimerkkinä lapsille Puhutaan ja nautitaan ruuasta 9.11.2019

Facebook: Maistuva koulu Instagram: @maistuvakoulu #maistuvakoulu www.maistuvakoulu.fi Facebook: Maistuva koulu Instagram: @maistuvakoulu #maistuvakoulu Hanketta toteuttavat Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry ja Itä-Suomen yliopisto STM:n terveyden edistämisen määrärahalla 2018-2020. 9.11.2019