Alaotsikko Ryhmäyttäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Advertisements

Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Saanko puheenvuoron verkostossa? Lääkkeitä verkoston vuorovaikutukseen FT Riitta Vanhatalo.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Liiketalouden opiskelu
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Mitä se on ja miten sitä voisi hallita?
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Hetuttomien hakijoiden paikan vastaanottaminen opintopolussa
Special target groups.
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Neuvottelu on taitolaji
Moduuli 2: Leoneuvojan rooli
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Sähkötysavain ”morsetin”
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Posteritilaisuus – HX-ryhmä
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Innopaja
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
3.lk vanhempainilta.
Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Opettajan pedagoginen ajattelu
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Innopaja
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Kentän uudet nettisivut Kentän
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Alaotsikko Ryhmäyttäminen

Ryhmäyttäminen Ryhmäyttäminen on tärkeää opiskelijan ammatin opiskeluun sitouttamiseksi. Ryhmäyttämisellä rakennetaan me-henki ryhmän jäsenten välille ja saadaan malleja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi ja yleensäkin ryhmän käyttäytymiseen ja toimimiseen. Nuorella on mahdollisuus löytää oma paikkansa uudessa ammattiin opiskelevassa ryhmässä ja uusi ryhmä auttaa pääsemään eroon aiempien opintojen aikana syntyneistä rooleista. Jotta oppijat saadaan sitoutumaan myös haasteellisina hetkinä, on tärkeää, että ympärillä on toimiva ja turvallinen joukko.

Ryhmäyttäminen on käytännön toimintaa Ryhmäyttäminen ei saa olla muusta orientaatiosta irrallaan, vaan siihen pitää varata aikaa Kohti ammattia –orientaatiojaksolla. Aktivoi vuorovaikutukseen, rohkaise kysymään! Ohjaajana olet vastuussa oppijoiden hyvän opiskeluilmapiirin syntymisestä ja heidän ryhmäytymisestään. Jokainen ohjaaja voi räätälöidä mieleisensä päivän/tilaisuuden/tilanteet ammattialakohtaisesti. Jollekin ryhmälle sopivat yhteiset pelit ja leikit, toiselle esim. makkaranpaistoretki laavulle tai merenrantaan. Ryhmäytymisen myötä myös ohjaaja tulee tutummaksi oppijoille.

Ryhmäyttäminen on jatkuvaa Ryhmän kehityksellä on oma tutkittu prosessinsa: ryhmäyttämiseen on hyvä palata opintojen aikana: tutkinnonosan alussa, lomien jälkeen, lukuvuoden lopussa, ryhmän kuohuntavaiheessa tai kun tilanne tuntuu toivottomalta. Parinkymmen minuutin harjoite saattaa pelastaa päivän esim. auttaa ryhmähengen säilymisessä ja estää ei toivottujen käyttäytymismallien syntymistä.

toimiva ryhmä Joukosta tulee ryhmä silloin, kun jokaisella on selkeä käsitys ryhmän jäsenyydestä ja muista ryhmäläisistä ryhmän jäsenet ovat riippuvaisia toisistaan tavoitteiden saavuttamiseksi ryhmällä on tehtävä ja toiminnan tavoite on tiedossa tavoitetta ja sen saavuttamista arvioidaan ryhmän toiminta on projektiluonteista siinä ei esiinny kiusaamista Ryhmä toimii kun siinä vallitsee yhteinen käsitys toiminnasta avoimet normit luottamus tasavertaisuus ja toisten huomioon ottaminen

ryhmä haluaa pitää jäsenen joka hyväksyy ryhmän tavoitteet ottaa vastuuta jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan antaa tietonsa ja taitonsa ryhmän käyttöön tekee töitä ryhmän eteen hyväksyy säännöt ja rajoitukset puolustaa ryhmää Ryhmässä toimimisen tulokset ovat enemmän kuin yksilösuoritukset ja parhaimmillaan ryhmässä toimiminen tuo esille oppijoiden moninaiset kyvyt.

linkkivinkit www.mastohjaus.fi/pdf/Ryhmayttamisopas.pdf https://rotyokalupakki.wordpress.com/ryhmayttaminen/