MTL-toimistot toimivat vastuullisesti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Finna.fi:n somemarkkinointi
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Lissabonin sopimus.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof ,
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Esteellisyys KA-työryhmissä
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Yhteinen keittiö -hanke
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
Liiketoimintasuunnitelman esitys
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (jatkossa "ICAO") Pekingin yleissopimuksen, Pekingin pöytäkirjan ja Montrealin pöytäkirjan kansallinen voimaansaattaminen.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto

OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

MTL-toimistot toimivat vastuullisesti

Liiton eettiset säännöt European Association of Communications Agencies EACA, joka on MTL:n eurooppalainen yhteistyöverkko, on julkistanut Eettiset säännöt nimellä The Code. Ne on luonnosteltu yhteistyössä Institute of Communication Ethics’in kanssa helmikuussa 2004. MTL eettiset säännöt The Code

Liiton eettiset säännöt Eettiset säännöt perustuvat viidelle keskeiselle arvolle, joiden uskomme kattavan kaikki toiminta- alueet: Rehellisyys ja avoimuus Kunnioitus Kohtuullisuus Luotettavuus Erinomainen ammatillinen osaaminen

MTL Eettiset periaatteet viestintä- toimistoille Eettisten periaatteiden tarkoitus on varmistaa MTL:n viestintäkonsultointiyritysten toiminnan vastuullisuus, mikä luo ja vahvistaa edellytyksiä viestintätoimistojen työn läpinäkyvyydelle, arvostukselle ja taloudellisesti kestävälle liiketoiminnalle. Tällä lisätään yleisön ja viestinnän sidosryhmien luottamusta MTL:ään järjestäytyneisiin toimijoihin. Yleisön luottamus on niin asiakkaan, toimiston kuin koko toimialan menestymisen edellytys.

MTL Eettiset periaatteet viestintä- toimistoille Asiakaslähtöisyys: viestintätoimiston tehtävänä on edistää asiakasorganisaationsa kaupallisia tai toiminnallisia tavoitteita, tunnemme asiakkaamme toiminnan riittävän hyvin Luottamus: pyrimme aina luotettavaan viestintään ja uskottavuuden rakentamiseen Integriteetti: edistämme läpinäkyvyyttä ja vältämme harhaanjohtavaa markkinointia Kunnioitus: noudatamme sääntöjä ja säädöksiä, pidämme kuluttajan ja yleisön edun ja hyvinvoinnin etusijalla, mikä takaa pitkällä aikavälillä myös markkinoivan tahon menestymisen Rehellisyys: tarjoamme sidosryhmille olennaiset ja päätöksenteon kannalta riittävän kattavat tiedot Vastuullisuus: noudatamme lainsäädäntöä ja viranomaisten ohjeita kaikessa toiminnassamme, noudatamme käyttämiemme verkkoyhteisöjen sääntöjä, otamme huomioon erityisten sidosryhmien haavoittuvuuden, mm nuoret ja lapset, Yksityisyys: sitoudumme kunnioittamaan kuluttajien/yleisöön kuuluvien yksityisyyttä mm. lupakäytännöillä Sidonnaisuudet: tuomme esiin omat sidonnaisuutemme Läpinäkyvyys: emme tarjoa arvioitavaksi tuotteita tai palveluja edellyttäen, että arvioija antaa niistä myönteisiä arvioita julkisuudessa Avoimuus: kerromme, että toimimme asiakkaamme toimeksiannosta MTL eettiset periaatteet viestintätoimistoille

ICCO eettiset ohjeet The International Communications Consultancy Organisation (ICCO) has called on the worldwide PR industry to stand by 10 principles of ethical behaviour, at the ICCO Global Summit in Helsinki. ICCO Helsinki Declaration

Lobbauksen eettiset ohjeet Tavoitteena on parantaa vaikuttajaviestinnän mainetta sekä kannustaa avoimeen, reiluun ja rehelliseen toimintaan suhteessa lobattavaan, kumppaneihin, muihin lobbareihin, mediaan ja yleisöön. Lobbauksen eettiset ohjeet

PING Ethics PING Ethics toukokuussa 2016 lanseerattu eettinen koodisto Tavoitteena on edistää sisältömarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja reiluutta. Sisällöntuottajien, yhteistyöyritysten sekä alalla toimivien järjestöjen ml MTL tuottama Tavoitteena on synnyttää ja ylläpitää keskustelua sisältömarkkinoinnin pelisäännöistä. PING Ethics

Mainonnan eettinen neuvosto MTL rahoittaa Mainonnan eettisen neuvoston MEN toimintaa, sillä on edustaja neuvostossa MEN on alan itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan mukaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Lausuntoa voivat pyytää esimerkiksi yksityishenkilöt, yritykset ja viranomaiset. Mainonnan eettinen neuvosto

Kansainvälisen kauppakamarin ICC markkinointisäännöt Mainonta ja muut markkinoinnin muodot ovat keskeisiä markkinointiviestinnän keinoja. Niiden avulla luodaan kansallisesti ja kansainvälisesti tehokkaita markkinoita. Markkinointi hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yleisesti koko yhteiskuntaa. Laajasti hyväksyttyihin itsesääntelyohjeisiin perustuva markkinointi on osoitus siitä, että elinkeinoelämä tunnustaa yhteiskunnalliset velvoitteensa. Itsesääntelyohjeiden keskeinen merkitys perustuu niiden kykyyn vaikuttaa kuluttajien luottamukseen suhteessa liike-elämään ja siten markkinoihin laajemminkin. Tehokasitsesääntely suojelee myös yksittäisten yritysten goodwill-arvoa ja mainetta. Itsesääntelyohjeita kehitetään jatkuvasti vastaamaan yhteiskunnallisia, teknologisia ja taloudellisia muutoksia. Itsesääntelytoimielimet ovat onnistuneesti soveltaneet ICC:n markkinoinnin sääntöjä 70 vuoden ajan. Mainontaa ja muuta markkinointia koskevat ohjeet on tunnustettu ja hyväksytty maailmanlaajuisesti. Säännöt ja ohjeet ovat yksi keino huolehtia kuluttajan suojasta markkinoilla ja niiden katsotaan myös tuovan lisäsuojaa kuluttajille. Itsesääntely on käytössä kokeiltu toimintatapa, joka on palvellut hyvin vastuullisia yrityksiä ja edistänyt kuluttajien etuja maailmanlaajuisesti. Siten itsesääntely palvelee vastuullista elinkeinoelämää ottaen samalla kuluttajien intressit huomioon. Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt

MEN hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet 1. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos a) naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla; b) naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä; tai c) mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä. 2. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä väitetään tai vihjataan, että toisen sukupuolen asema on sosiaalisesti, taloudellisesti tai kulturellisesti alempiarvoinen kuin toisen, tai jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen. 3. Mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Viestinnän eettinen neuvottelukunta Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää Viestinnän eettisiä ohjeita. MTL:n edustaja mukana toiminnassa VEN eettiset ohjeet

Kauppakamarin liiketapalautakunta Liiketapalautakunta antaa pyynnöstä lausuntoja siitä, onko elinkeinotoiminnassa tehty toimenpide hyvän liiketavan vastainen tai muutoin sopimaton. Lausuntopyynnön voi tehdä hyödyntäen valmiita lomakepohjia. Liiketapalautakunta käsittelee muun muassa harhaanjohtavaa ja vertailevaa markkinointia, toisen yrityksen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttöä, kilpailijan halventamista sekä jäljittelyä koskevia asioita. Lautakunta ei lausu sopimusoikeudellisista eikä teollis- tai tekijänoikeudellisista kysymyksistä. MTL:lla edustus Liiketapalautakunta

Viestinnän ostajan opas Pyrimme kehittämään alan kauppatapoja yhdessä kumppaneidemme kanssa asiakkaan eduksi Kilpailutusohjeet Viestinnän ostajan opas Suositus mediatunnuslukujen käytöstä