Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Advertisements

vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Ammatillisten tutkintojen kehittämislinjausten tausta ja tarkoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Kahden tutkinnon polku
Ammatillisen koulutuksen reformi
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Kaksoistutkinto.
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat 2020
Esityksen transkriptio:

Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot Webinaarit 2.5.2019 ja 8.5.2019 Merja Lahdenkauppi, opetusneuvos Ammatillinen osaaminen

Todistuksia koskevat säädökset ja määräykset Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017, 57-60 § Valtioneuvoston asetus 673/2017, 14, 15, 26 § Opetushallituksen määräys OPH-54-2018 : Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot ammatillisessa koulutuksessa ja valmentavassa koulutuksessa, voimaan 15.1.2018 Tutkinnon perusteet- määräys 22/05/2019 Opetushallitus

Todistukset lainsäädännössä Todistus tutkinnon suorittamisesta Todistus suoritetuista tutkinnon osista Todistukset valmentavan koulutuksen suorittamisesta Todistus suoritetuista koulutuksen osista Todistus koulutukseen osallistumisesta Todistusten liitteet 22/05/2019 Opetushallitus

Todistus tutkinnon suorittamisesta Tutkinto on suoritettu, kun tutkinnon perusteiden mukaan kaikki tutkinnon muodostumiseksi vaadittavat osat on suoritettu hyväksytysti. Koulutuksen järjestäjän tulee antaa opiskelijalle todistus tutkintokoulutukseen osallistumisesta opiskelijan pyynnöstä. Todistukset tutkinnoista annetaan osaamisen arvioinnin mukaisina (sanallinen arviointi, jos mukautettu/poikettu). Viittaukset: osaamisen tunnustaminen, poikkeaminen, mukauttaminen, keskiarvo (PT:ssä), jos sis Mukautettuja-arvosanoja Liitteet: ammatillinen pt: ote opintosuoritusrekisteristä, kaikki tutkinnot: kansainväliseen käyttöön tarkoitettu todistusliite

Todistus suoritetuista tutkinnon osista Koulutuksen järjestäjän tulee antaa opiskelijalle todistus suoritetuista tutkinnon osista, jos opiskelija suorittaa vain tutkinnon osaa tai osia ja henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa tavoitteeksi asetettu osaaminen on saavutettu. Todistus suoritetuista tutkinnon osista tulee antaa opiskelijalle myös, jos opiskelija on katsottu eronneeksi. Koulutuksen järjestäjän tulee antaa todistus suoritetuista tutkinnon osista myös opiskelijan pyynnöstä. Todistukset tutkinnon osista annetaan osaamisen arvioinnin mukaisina (sanallinen arviointi, jos mukautettu/poikettu). Viittaukset: osaamisen tunnustaminen, Poikkeaminen, Mukauttaminen, keskiarvo (PT:ssä), jos sis Mukautettuja-arvosanoja Liitteet: ammatillinen pt: ote opintosuoritusrekisteristä, kaikki tutkinnot: kansainväliseen käyttöön tarkoitettu todistusliite, selvitys ammattipätevyydestä

Todistus koulutukseen osallistumisesta Koulutuksen järjestäjän tulee antaa opiskelijalle todistus muuhun ammatilliseen koulutukseen osallistumisesta, kun koulutus on päättynyt tai jos opiskelija on katsottu eronneeksi. Koulutuksen järjestäjän tulee antaa todistus muuhun ammatilliseen koulutukseen osallistumisesta myös opiskelijan pyynnöstä. Osallistumistodistus sisältää tietoja koulutuksen sisällöstä ja kestosta (laajuus, aloitus- ja päättymispvämäärä). Koulutuksen järjestäjän tulee antaa opiskelijalle todistus tutkintokoulutukseen osallistumisesta (opintorekisteriote) opiskelijan pyynnöstä. 22/05/2019 Opetushallitus

Todistusten sisältö: ammattitutkinto ja erikois-ammattitutkinto Tutkintotodistus ja todistus suoritetuista tutkinnon osista sisältävät: Suoritetut ammatilliset tutkinnon osat ryhmiteltyinä tutkinnon muodostumisen mukaisesti, niiden laajuudet osaamispisteinä ja arvosanat. Tutkinnon sijoittuminen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksen tasolle: Ammattitutkinto NQF-taso 4 Erikoisammattitutkinto NQF-taso 5 22/05/2019 Opetushallitus

Todistusten sisältö: ammatillinen perustutkinto Tutkintotodistus ja todistus suoritetuista tutkinnon osista sisältävät: Suoritetut tutkinnon osat ryhmiteltyinä tutkinnon muodostumisen mukaisesti, niiden laajuudet osaamispisteinä ja arvosanat. Tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden numeeristen arvosanojen osaamispisteillä painotettu keskiarvo. Tutkinnon sijoittuminen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksen tasolle: NQF-taso 4 22/05/2019 Opetushallitus

”Todistusmalli” perustutkinnosta: Tutkinnon osat Suoritettu laajuus, osp Arvosana (1–5) Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp Ympäristön hoitaminen 35 hyvä 4 Uusiutuvien energialähteiden hyödyntäminen 15 hyvä 3 Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11+x hyväksytty 1) Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen 6 hyväksytty M) Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen 9+x hyväksytty Tutkinnon painotettu keskiarvo x,xx M1) Opiskelijan suorittamien tutkinnon osien laajuus osaamispisteinä 185 22/05/2019 Opetushallitus

Todistusten antaminen: Mukauttaminen/Poikkeaminen Koulutuksen järjestäjä ei kuitenkaan saa antaa tutkintotodistusta tai todistusta suoritetuista tutkinnon osista, jos osaamisen arvioinnin mukauttamisen tai poikkeamisen vuoksi opiskelija ei ole saavuttanut keskeisiä tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia ja osaamistavoitteita. Koulutuksen järjestäjä arvioi, onko keskeiset tavoitteet saavutettu. Koulutuksen järjestäjä antaa todistuksen opiskelijan osaamisesta: = sanallisen kuvauksen opiskelijan osaamisesta niissä tutkinnon osissa, joissa opiskelija ei lain osaamisen arvioinnin mukauttamisen tai poikkeamisen vuoksi ole saavuttanut keskeisiä tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita. = sanallinen kuvaus tutkinnon osittain myös aina, kun on mukautettu tai poikettu. 22/05/2019 Opetushallitus

Viittaukset: osaamisen tunnustaminen, poikkeaminen, mukauttaminen, keskiarvo (PT), jos sisältää Mukautettuja-arvosanoja 1) Tutkinnon osan osa-alueen, toinen kotimainen kieli, osaamistavoitteista on poikettu ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017, 66 §:n perusteella. Opiskelija on suorittanut toisen kotimaisen kielen osa-alueen tilalla x osp xx osa-alueen osaamistavoitteita valtioneuvoston asetuksen (673/2017), 3 §:n perusteella. Opiskelija osaa………….(=sanallinen kuvaus osaamisesta). M) Tutkinnon osan osaamisen arviointi on mukautettu ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017, 64 §:n perusteella. Opiskelija osaa…… (=sanallinen kuvaus osaamisesta). M1) Tutkinnon painotettu keskiarvo sisältää mukautettuja arvosanoja 22/05/2019 Opetushallitus

Viittaukset: Tutkinnon osa PT/AT/EAT 5- 15 osp Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp Asiakkuuksien hoitaminen 1) 30 osp Kiitettävä 5 Opiskelijan suorittamien tutkinnon osien laajuus osaamispisteinä 195 Lisätietoja: Tutkinnon osa, Asiakkuuksien hoitaminen 30 osp, on tunnustettu X-alan perustutkinnosta (xx.x.xxxx OPH-xxxx-xxxx). Suoritettavan tutkinnon muodostumisessa tämän tutkinnon osan laskennallinen laajuus on 15 osaamispistettä. (Tutkinnon laajuus on AINA 180 osp, joka näkyy myös tutkintotodistuksessa. Painotettu keskiarvo lasketaan AINA 180 osp:n mukaan, vaikka opiskelijan suorittama osaamispistemäärä menisi yli.) 22/05/2019 Opetushallitus

Viittaukset: Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp Kestävällä tavalla toimiminen 1) 40 kiitettävä 5 Korkeakouluopinnot 2) Saksa 2 hyvä 3 Xxxxx 3 kiitettävä 5 Lisätietoja: 1) Tutkinnon osa on tunnustettu x-alan perustutkinnosta (pvm., dnro), X:n ammatti- instituutti. 2) Tutkinnon osaan on tunnustettu korkeakouluopintoja (pvm, xx/2015), X:n korkeakoulu. 22/05/2019 Opetushallitus

Viittaukset: Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp Yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, lukio-opintoja tai muita jatko- opintovalmiuksia tukevia opintoja Englanti 3) 2 osp hyvä 4 Maantieto 3) x osp x x Xxxxxx x osp x x x Lisätietoja: 3) Tutkinnon osaan on tunnustettu lukion opintoja (33/011/2003), X:n lukio. 22/05/2019 Opetushallitus

Keskiarvon laskeminen ja kirjaus Asetuksen 14 §:… tutkintotodistus ja todistus suoritetuista tutkinnon osista….tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden numeeristen arvosanojen (1-5) painotetun keskiarvon. ESIM: 20 osp 4  80 10 osp 4  40 5 osp 5  25 = 35 = 145  145/35 = 4,14 Tutkinnon painotettu keskiarvo x,xx M) M) Tutkinnon painotettu keskiarvo sisältää mukautettuja arvosanoja. 22/05/2019 Opetushallitus

Kysymyksiä: Lasketaanko keskiarvo myös nyt keväällä 2018 voimassa olevista perustutkinnon osista? Kyllä, keskiarvoon lasketaan asetuksen mukaan ammatillisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden numeerisesti arvioidut arvosanat sekä vielä voimassa olevien perustutkinnon perusteiden mukaan vapaasti valittavien tutkinnon osien arvosanat. Asetuksen (673/2017) mukaan (14§) painotettu keskiarvo lasketaan tutkinnon osista (ammatilliset tutkinnon osat) ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueista. Tämä tarkoittaa siis kaikkia niitä osia, jotka on arvioitu numeerisesti. Keskiarvo painotetaan tutkinnon osien osaamispistemäärillä. Keskiarvo kirjataan 2 desimaalin tarkkuudella.  Miten lasketaan keskiarvo, jos arviointi on mukautettu jossakin tutkinnon osassa? Keskiarvo lasketaan samalla tavalla kuin muutenkin, mutta keskiarvoon tulee merkitä viittaus, että keskiarvossa on mukana mukautettuja arvosanoja. Samoin tutkinnon osan arvosanaan tulee merkitä viittaus, että osaamisen arviointia on mukautettu. Todistuksessa näkyy myös arviointiasteikko, millä asteikolla (1-3 tai 1-5) keskiarvo on laskettu.  22/05/2019 Opetushallitus

Kysymyksiä: Kuka tai ketkä allekirjoittavat todistukset? Koulutuksen järjestäjä päättää henkilön tai henkilöt, joilla on allekirjoitusoikeus. Yleensä todistuksissa on kaksi allekirjoitusta, mutta allekirjoitusten määrää ei määrätty. Koulutuksen järjestäjän järjestämislupa: vuoden 2018 alussa voimaan tullut lupa ja sen mahdolliset muutokset on merkittävä. 22/05/2019 Opetushallitus

Miten kirjataan ytojen valinnaiset osaamistavoitteet opintorekisteriin Miten kirjataan ytojen valinnaiset osaamistavoitteet opintorekisteriin? Jokaisen yto- tutkinnon osan sisälle/alle vai erikseen niin kuin ePerusteiden rakenteessa on? Todistukseen tulee otsikot perustutkinnon muodostumisen mukaisesti:  Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp ja  Yhteiset tutkinnon osat 35 osp todistusmääräyksen mukaisesti. Yhteisten tutkinnon osien arviointi kirjataan todistukseen hyväksytty- arvosanalla. Opintosuoritusrekisteriotteessa tulee näkyä yhteiset tutkinnon osat, niiden alle kuuluvat osa-alueet siten, että merkitään erikseen pakolliset ja valinnaiset osaamistavoitteet (pisteet ja arvosanat erikseen). Yhteiset tutkinnon osat ja niiden osa-alueet on nimetty säädöksissä, eikä niitä tule nimetä toisin. Valinnaisten osaamistavoitteiden sisältöä voi olla tutkinnon perusteessa määrätty tai koulutuksen järjestäjän tarjonta tai opiskelijan aikaisemmin hankkimaa osaamista. Edellä mainittujen osaamistavoitteiden tulee tukea tutkinnon osan ja osa-alueen tavoitteiden saavuttamista ja tämä tarkoittaa sitä, että ne sisällöllisesti kuuluvat osa-alueen teemaan. Jos osaamistavoitteet ovat koulutuksen järjestäjän tarjonta tai opiskelijan aikaisemmin hankkima osaaminen, koulutuksen järjestäjä määrittelee osaamistavoitteet ja osaamisen arvioinnin. 22/05/2019 Opetushallitus

Arviointiaineiston säilyttäminen (A 13 §) Opiskelijalle on varattava tilaisuus tutustua kirjalliseen tai muutoin tallennettuun osaamisen arvioinnin perusteella syntyneeseen arviointiaineistoon. Arviointiaineistoa on säilytettävä vähintään 6 kk arvosanan antamisesta. 22/05/2019 Opetushallitus

Todistusten säilyttäminen Todistus on viranomaisen asiakirja, joka kirjoitetaan opiskelijalle vain kerran Poikkeus: sukupuolen korjaaminen, jolloin nimi ja hetu muuttuvat TAI kj:n selkeä virhe Koulutuksen järjestäjän on arkistoitava ja säilytettävä kopiot todistuksista pysyvästi arkistolain L 831/1994 mukaisesti Asetuksen mukainen liite: ammatillinen pt->ote opintosuoritusrekisteristä (ytojen pakolliset ja valinnaiset osa-alueet) = arkistoitava Koulutuksen järjestäjä päättää asiakirjojen säilyttämisestä omassa arkistonmuodostussuunnitelmassaan. 22/05/2019 Opetushallitus

https://www.oph.fi/reformintuki/koulutuksen_jarjestaminen/osaamisen_arviointi/todistukset Kiitos!