Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
Pedagogisia verkkoja kokemassa Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Opetussuunnitelmatyö
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Tervetuloa orientoitumaan!
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko Kehrä-seminaari.
Suvi Jutila, w5w-suunnittelija, Oulun yliopisto
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ainetyöryhmien työn aloitus
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tavoitteet ja arviointi
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetussuunnitelmatyö
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään Joni Forsell/24.7.18 EDU ops-työ 2018 Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään

Alustus EDUn opetussuunnitelmatyössä on noussut eri instansseissa ja tilaisuuksissa toistuvasti esiin perustavanlaatuinen opetussuunnitelmaa ja erityisesti sen toteuttamisesta raamittava kysymys, eli Miten opintojakson opintopisteet keskimäärin suhteutuvat opiskelijan opintoihin käytettyyn työhön? Epätietoisuus opintojaksojen ja opintopisteiden suhteesta opiskelijan työmäärään tekee haasteelliseksi systemaattisen opetussuunnitelman kehittämisen, jonka tavoitteena on opiskelijoiden tasavertaisuus. Keskeinen osa tätä on opiskelijan kuormittavuuden arviointi. Miten opintojakson- tai opintokokonaisuuden kuormittavuutta voidaan siis arvioida?

Miksi mitata? Mitoituksen tarkoitus on muodostaa keskimääräinen arvio yhden opintojakson opintoihin käytetystä opiskelijan työstä sekä rakentaa realistinen vaihteluväli opintojen mitoituksesta kokonaisuuksien sisällä. Mitoituksen kautta voidaan siis arvioida opintojakson kuormittavuutta ja oppimiseen tarvittavaa aikaa. Kuormittavuus muodostuu opiskelijan opintoihin varaamasta ajasta, opetussuunnitelman määrittelemästä ajasta, oppiaineksen määrästä ja vaativuudesta. Kuormittavuus on oikea silloin, kun aikaa on varattu riittävästä (Karjalainen, Alha ja Jutila 2003, 7 Opetuksen näkökannalta opiskelijan ajan tarve on arvioitava aina ymmärtävän oppimisen näkökulmasta (Karjalainen & Alha & Jutila 2003, 15)

Opintopisteytyksestä 1 opintopiste on määritelty olevan n. 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 opintopisteen jakso tarkoittaisi siis 135 tuntia opiskelijan työtä ja 10 opintopisteen jakso 270 tunnin työtä Esimerkiksi kasvatustieteiden perusopinnoissa tämä 5 op tuntimäärä jakautuu seuraavasti: Itsenäisen työn osuus muodostaa isoimman osan opiskeluun varatusta ajatusta Mitä itsenäisen työn osuus ero opintojaksoissa käytännössä tarkoittaa? Miten itsenäinen työ voidaan huomioida osana opintojakson opetusta ja oppimista?

Erilaisia malleja opintojen mitoitukseen Opetusmenetelmä Suhdeluku = kontaktitunnit (+ itsenäisen opiskelun tunnit) -> tarvittava kokonaismäärä Luennot ja aktivoivat luennot 1t + (1t) -> 2 t Harjoitukset ja ohjatut harjoitukset 1t + (1t-2t) -> 2-3t Seminaarit ja muut esitykset 1t + (2t-3t) -> 3-4t Kirjatentti Kolme lukukertaa: 100 sivua -> n. 20 t Oppimispäiväkirja 2t/sivu Essee, referaatti 4t/sivu 100 sivua kohtuullisen helppolukuista tekstiä 20 tuntia 100 sivua vaikeaksi luokiteltavaa tai vieraskielistä tekstiä 30 tuntia Mitoitussuositus opetussuunnitelmien suunnitteluun. POLAMK 2012

Erilaisia malleja opintojen mitoitukseen Esimerkki siitä, mitä 5 op (135t) opintojakso voisi sisältää opiskelijan työnä: Luennot 16-20t + oppimispäiväkirja + essee 6-8 sivua perustuen 2-3 kirjaan Luennot 16-20t + luentotentti + essee 6-8 sivua perustuen 2-3 kirjaan Luennot 30t + 2-3 laajempaa harjoitustehtävää n. 4-6 sivua/harjoitus Luennot 16t + 2 kirjaa 15-20 sivun essee joka perustuu enemmän kuin kolmeen monografiaan yhden EDUn henkilöstön omassa opetuksessaan käyttämä malli 5 op (135t) opintojaksoon: Seminaarit 20t Itsenäinen työ 113 tuntia, josta 72t on artikkeleiden lukemista ja muistiinpanojen tekemistä (12 artikkelia, n. 6t/artikkeli) ja 21 tuntia kirjoittamista (3x7 tuntia oppimistehtäviä) 2 tuntia kurssiarviointia

Helsingin yliopiston opintopistelaskuri Luettavan tekstin haastellisuus suhteessa opiskelijan työn mitoitukseen Kirjoitettavan tekstin haastellisuus suhteessa opiskelijan työn mitoitukseen Tenttiin valmistautuminen suhteessa opiskelijan työn mitoitukseen

Mitoituksen periaatteita Opintojen mitoitus tulisi tehdä huolellisesti ja välttää negatiivista mitoitusvirhettä, eli sitä, että opiskelijalla varataan liian vähän aikaa oppia. Mitoitusvirhe on luvallista tehdä ainoastaan positiiviseen suuntaan, jolloin aikaa varataan hieman yli todellisen tarpeen (Karjalainen & Alha & Jutila 2003, 15 ja 43) Opiskelijalle varataan aikaa valmistautumiseen ennen lähiopetusta ja työskentelyyn sen jälkeen (mitoitussuositus opetussuunnitelmien suunnitteluun, POLAMK 2012) Pienessä ryhmässä tai parityönä tehty tuotos on yksilösuoritusta hitaampi ja työläämpi tehdä johtuen keskinäisen yhteisymmärryksen saavuttamisen prosessista joka vaatii keskustelua, eriävien näkökulmien sovittelua ja moninkertaista kirjoitustyötä. Tästä syystä ryhmätyölle tulisi varata enemmän aikaa kuin yksilötyölle (Karjalainen & Alha & Jutila 2003, 69-70.) Tulee kiinnittää huomiota siihen, mistä itsenäinen työ keskimäärin muodostuu ja huomioida myös se, minkälaista työskentelyä tai toimintaa ei tiedostamatta tai tietoisesti lasketa osaksi opiskelijan työtä.

Lähteet Karjalainen Asko, Katariina Alha, Jutila Suvi 2003: Anna Aikaa Ajatella. Suomalaisten yliopisto-opintojen mitoitusjärjestelmä. Oulun yliopisto Mitoitussuositus opetussuunnitelmien suunnitteluun. Poliisiammattikorkeakoulu 2012