Oppimisen arviointi uudessa OPSissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
WILMAN KÄYTTÖÖNOTTO KANGASALAN KOULUISSA
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ops 2016 ja arviointi.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
MYK työrauhaa ja järjestystä
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Pedagoginen kehittäminen
Infoa tutoropettajille
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pasi Kurttila Markku Lang.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Oppimisen arviointi uudessa OPSissa Rehtorikokous 20.10.2015

Arvioinnin kaksi tehtävää Oppilaan oppimisen ja opiskelun ohjaaminen, tukeminen ja kannustaminen Oppilaan suoriutumisen kuvaaminen suhteessa tavoitteisiin

Reksiseminaarin satoa Kohti arviointia, joka oikeasti avautuu oppilaille ja lapsille. Eroon numeroarvioinnista Valitettavasti numerot kertovat vanhemmille eniten. Jatkuvaa arviointia, arvioidaan omaa työtäkin Arviointikeskustelu Monimuotoisempaa arviointia Ilman arviointia ei voi kehittää Olennaista on, että arviointi ei lyttää ketään koskaan

Reksiseminaarin satoa Oppilas arvioi itseään, omaa edistymistään ja löytää siten vahvuuksiaan Ollaan pahasti pielessä, jos oppilas vasta todistuksesta näkee, että oho, tuli vitonen Opettajia pitäisi ohjata itsereflektiota kohti Osa oppilaista motivoituu hyvien arvosanojen metsästämisestä Oppilaat oppivat ja ovat hyviä antamaan toisille myös kannustavaa ja rakentavaa palautetta.

Reksiseminaarin satoa Miten saada onnistumisia kaikille? Koko koulun myös arvioitava omaa toimintaa suhteessa tavoitteisiin Oppilaan vastuuttaminen oppimisesta Arviointi ei saa tulla puskista kaksi kertaa vuodessa vanhemmille ja oppilaalle, vaan pitää käydä keskustelua ja pitää vanhemmat kärryillä Ja pitää muistaa, että jokaisen oppiaineen arvioinnissa on mukana myös laaja-alaisen osaamisen osa-alueet

Arviointikysely Huoltajille Henkilöstölle Oppilaille Toteutetaan loka-marraskuun vaihteessa Kyselylomakkeet s-postin liitteenä Rehtoreille lähetetään kyselyn valmistuttua wilmaan s-postissa tiedote, jonka rehtori lähettää wilma-viestinä huoltajille ja henkilöstölle

Pedagoginen kahvila 24.11.2015 Arvioinnin linjaukset (aineryhmien pj:t) Arviointi lukuvuoden aikana (opettajaryhmät) Missä vaiheessa numeroarviointi? (opettajaryhmät) Opettajaryhmille rehtoreiden lisäksi opettajavetäjiä eri kouluilta Videoperehdytys ryhmien vetäjille Markolta ja Sarilta, lisäksi lyhyt tapaaminen 24.11. ennen kahvilan alkua.

Tehtävä: itsearviointi Valitaan oppiaine ja sisältöalue Luokkatasoryhmät 2, 5, 8 Suunnitellaan itsearviointitehtävä oppilaalle Oppimisen tavoitteet, työtavat, mitä asioita oppilas arvioi suhteessa tavoitteisiin Tuloksena oppilaan itsearviointilomake, jolla oppilas arvioi tehtävän jälkeen suoriutumistaan (mm. suunnittelu, työskentely, vuorovaikutus, lopputulos suhteessa tavoitteisiin) Lomakkeet s-postin liitetiedostossa.