Oppimisen arviointi uudessa OPSissa Rehtorikokous 20.10.2015
Arvioinnin kaksi tehtävää Oppilaan oppimisen ja opiskelun ohjaaminen, tukeminen ja kannustaminen Oppilaan suoriutumisen kuvaaminen suhteessa tavoitteisiin
Reksiseminaarin satoa Kohti arviointia, joka oikeasti avautuu oppilaille ja lapsille. Eroon numeroarvioinnista Valitettavasti numerot kertovat vanhemmille eniten. Jatkuvaa arviointia, arvioidaan omaa työtäkin Arviointikeskustelu Monimuotoisempaa arviointia Ilman arviointia ei voi kehittää Olennaista on, että arviointi ei lyttää ketään koskaan
Reksiseminaarin satoa Oppilas arvioi itseään, omaa edistymistään ja löytää siten vahvuuksiaan Ollaan pahasti pielessä, jos oppilas vasta todistuksesta näkee, että oho, tuli vitonen Opettajia pitäisi ohjata itsereflektiota kohti Osa oppilaista motivoituu hyvien arvosanojen metsästämisestä Oppilaat oppivat ja ovat hyviä antamaan toisille myös kannustavaa ja rakentavaa palautetta.
Reksiseminaarin satoa Miten saada onnistumisia kaikille? Koko koulun myös arvioitava omaa toimintaa suhteessa tavoitteisiin Oppilaan vastuuttaminen oppimisesta Arviointi ei saa tulla puskista kaksi kertaa vuodessa vanhemmille ja oppilaalle, vaan pitää käydä keskustelua ja pitää vanhemmat kärryillä Ja pitää muistaa, että jokaisen oppiaineen arvioinnissa on mukana myös laaja-alaisen osaamisen osa-alueet
Arviointikysely Huoltajille Henkilöstölle Oppilaille Toteutetaan loka-marraskuun vaihteessa Kyselylomakkeet s-postin liitteenä Rehtoreille lähetetään kyselyn valmistuttua wilmaan s-postissa tiedote, jonka rehtori lähettää wilma-viestinä huoltajille ja henkilöstölle
Pedagoginen kahvila 24.11.2015 Arvioinnin linjaukset (aineryhmien pj:t) Arviointi lukuvuoden aikana (opettajaryhmät) Missä vaiheessa numeroarviointi? (opettajaryhmät) Opettajaryhmille rehtoreiden lisäksi opettajavetäjiä eri kouluilta Videoperehdytys ryhmien vetäjille Markolta ja Sarilta, lisäksi lyhyt tapaaminen 24.11. ennen kahvilan alkua.
Tehtävä: itsearviointi Valitaan oppiaine ja sisältöalue Luokkatasoryhmät 2, 5, 8 Suunnitellaan itsearviointitehtävä oppilaalle Oppimisen tavoitteet, työtavat, mitä asioita oppilas arvioi suhteessa tavoitteisiin Tuloksena oppilaan itsearviointilomake, jolla oppilas arvioi tehtävän jälkeen suoriutumistaan (mm. suunnittelu, työskentely, vuorovaikutus, lopputulos suhteessa tavoitteisiin) Lomakkeet s-postin liitetiedostossa.