Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Suomen Oppimiskeskus ry Mobiilit oppimisessa ja vuorovaikutuksessa – projektiesittely Outi Vahtila
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Uusi, Innostava, Oivalluksia Synnyttävä VÄLINE TYÖYHTEISÖILLE MYÖNTEISEN TYÖHYVINVOINNIN VAHVISTAMISEEN: Voimaa työhön -lautapeli Mindgame.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Reformi haltuun OKM.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kohtaamisia pelimaailmassa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Savonia-ammattikorkeakoulu
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
AHOT ja työn opinnollistaminen – työpaja HAMK/YRLI klo 9-12
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyyskasvatuspäivät 2017
Yrittävä K-P teemaryhmän kokous
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
SATAOSAA Porin kaupunki/ Satakunta.
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kaikkien osapuolien yhteinen ohjelma yhteydenpitoon sekä hyvinvointialan tekoälyn ja robotiikan kehittämiseen.
  Parvessa parempi 2 –hankkeen tavoitteena on kehittää oppilaitosten yhteisöllisyyttä, hyvinvointia sekä edistää osallisuutta. Tähän pyritään esimerkiksi.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen Kaajanin AMK – Työpaja 3.11.2016 Opinnollistamisen edellytyksiä insinööriopinnoissa Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen HAMKin Verkkovirta-tekniikka tiimi Irma Kunnari, Leena Nikander, Tuomas Eerola, (Keijo Hakala) & Elina Rantala 3.1.2019

Insinööriopinnoissa työn opinnollistaminen painottuu erityisesti työelämäprojekteissa tapahtuvan oppimisen opinnollistamiseen. Verkkovirtahankkeessa on verkostoyhteistyössä havaittu, että insinöörityön opinnollistaminen vaatii onnistuakseen seuraavien kahdeksan edellytyksen toteuttamista. Tuomas Eerola 3.1.2019

1 Positiivinen vuorovaikutus Ammattikorkeakoulut toimivat sillanrakentajina opiskelijoiden potentiaalien sekä yritysten kehittämistarpeiden välillä. Positiivisella vuorovaikutuksella edistetään eri toimijoiden kykyä ja rohkeutta synnyttää uusia innovatiivisia toimintatapoja työn opinnollistamiseen. Tuomas Eerola 3.1.2019

2 Aito osaamisperustaisuus Ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman pitää olla aidosti osaamisperustainen ja toiminta sen mukaista. Tekniikan ja liikenteen koulutusalalla opetussuunnitelma rakentuu insinöörityön laajoista osaamiskokonaisuuksista eikä perinteisistä oppiaineista. Yksittäisistä oppimistehtävistä ja niiden arvioinnista on siirrytty projekteihin ja prosesseihin. Opiskelijaa ohjataan suoritusorientaatiosta oppimisorientaatioon sekä omien opinnollistamisen mahdollisuuksien tunnistamiseen. Tuomas Eerola 3.1.2019

3 Joustavuus Opinnollistamisen avaimena ovat joustavat ajattelu- ja toimintatavat. Osaamistavoitteita käytetään joustavasti projekteissa tapahtuvan osaamisen tunnistamisessa, eivätkä ne ole liian tiukasti sidottuja tietyn oppimismoduulin tai kurssin toteutukseen. Joustavuus tarkoittaa sitä, että projektien oppimis-mahdollisuudet hyödynnetään kokonaisvaltaisesti. Tuomas Eerola 3.1.2019

4 Hyötyjen tunnistaminen Ammattikorkeakoulussa tunnistetaan opinnollistamisen hyödyt niin yritysten kuin ammattikorkeakoulun näkökulmasta. Positiivinen tiedonvaihto edistää ja vahvistaa toimintaa. Tuomas Eerola 3.1.2019

5 Ammattikorkeakoulu on itse aloitteellinen Ammattikorkeakoulu rakentaa insinöörityön ympäristöjä luomalla aloitteellisesti työelämäprojekteja yritysten kanssa. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti projektien suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä oman osaamisensa arviointiin ja tunnistamiseen. Tavoitteena on luoda ympäristö, jossa opiskelija on vastuullinen ja itsenäinen toimija. Projektityön haasteellisuus luo motivaatiota opiskelijoille. Tuomas Eerola 3.1.2019

6 Ammattikorkeakoulun sisäinen yhteistyö Ammattikorkeakoulun sisäinen yhteistyö ja tiedonvaihto työelämäprojekteista ja työn opinnollistamisesta toimii hyvin: eri alojen opettajat opinnollistavat työtä yhteistyössä. Tätä kautta syntyy uusia mahdollisuuksia moniammatillisiin projekteihin ja insinööriosaamisen innovatiiviseen hyödyntämiseen eri alojen yritysten kehittämisprojekteissa. Tuomas Eerola 3.1.2019

7 Yksilöllinen ohjaus Ammattikorkeakoulu kannustaa opiskelijoitaan omien tavoitteiden tunnistamiseen sekä tarjoaa aktiivisesti opinnollistamisen mahdollisuuksia erilaisissa insinöörityön ympäristöissä. Opiskelijan ohjauksen ympäristöt, tilanteet ja menetelmät muotoutuvat yksilöllisesti opinnollistettavan prosessin mukaan. Prosessin räätälöintiä tehdään yhdessä opiskelijan, yhteistyötahojen sekä prosessia ylläpitävien toimijoiden kanssa. Tuomas Eerola 3.1.2019

8 Digitaalisuuden hyödyntäminen Ammattikorkeakoulu osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä ja työkaluja tehokkaasti opinnollistamisessa. Digitaalisuuden avulla tuodaan tunnistettavaa osaamista näkyväksi sekä laajennetaan oppimisen resursseja insinöörityön ympäristöissä. Digitaalisuus lisää yhteisöllisyyttä toimijoiden välillä sekä tukee ja kannustaa uudenlaisiin osaamisen arvioinnin toimintatapoihin. Tuomas Eerola 3.1.2019

Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Etunimi Sukunimi 3.1.2019