Tähän tarvittaessa otsikko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Sosiaalihuoltolaki.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
AMHA eli Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä Miten tähän on tultu? Mikä muuttuu?
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Tieteellinen tutkimus
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Asiakkaan valinnanvapaus
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä- kurssi 6. 2
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
EDUNVALVONTAILTA TAMPERE
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Asiakasturvallisuus ja ammattitoiminta
LÄNSI- JA SISÄ-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTO
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Laki eläinten hyvinvoinnista Lausuntokierroksen palaute
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä- kurssi 6. 2
Vapaudesta, vastuusta ja vallasta – kurkistus sosiaali- ja terveydenhuollon isojen sanojen taakse Juha Teperi
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
YKSITYISTEN SOSIAALIPALVELUJEN VALVONTA Luvanvaraiset palvelut
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Potilas – renki vai isäntä
Tilannekatsaus HE SOTE-TIETOJEN TOISSIJAISESTA KÄYTÖSTÄ
Uusi laki – muutokset käytännössä
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Jyväskylän yksityinen varhaiskasvatus
Esityksen transkriptio:

Tähän tarvittaessa otsikko Lausuntopyyntökysely hallituksen esitysluonnoksesta laiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta Tähän tarvittaessa otsikko Perusturvan hallintopäällikkö Kati Kupiainen

Saapunut lausuntopyyntö Lausuntopyyntö saapunut kuntaan 31.8.2016 Lausunnot pyydetään antamaan keskiviikkoon 9.11.2016 mennessä. Lausuntopyynnön kohteena hallituksen esitysluonnos laiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta 1.1.2019

Nykyisen mallin muutostarpeista Lupahallintoon tulee enenevässä määrin hakemuksia, jotka koskevat kokonaan uusia tapoja toimia (esim. internetin tai puhelimen kautta annettavat palvelut) Yksityisiä sote-palveluja koskeva sääntely epäselvää ja tulkinnanvaraista  lupaviranomaisten harkintavalta  useita lupaviranomaisia, epäyhtenäiset lupakäytännöt Pienten muutosten käsittely kuormittaa lupaviranomaisia ja toiminnassa on päällekkäisyyttä (kustannuksia lisäävää). Mm. yksityisten sosiaalipalveluiden tuottamista ilman lupaa tai toimintakertomuksen toimittamatta jättämistä ei säädetty rangaistavaksi

Nykyisen mallin muutostarpeista Terveyspalvelujen osalta menettely riippuu siitä, millaisessa oikeudellisessa muodossa palveluja tuotetaan (luvanvaraista yhtiö- tai yhteisömuodossa, ilmoituksenvaraista yksityisellä elinkeinonharjoittajalla/toiminimellä) Yksityisen terveydenhuollon toimipaikan tarkastaa terveyslautakunnan alainen viranhaltija, sosiaalihuollon ympärivuorokautisen toimintayksikön Avi (+ palveluntuottamiskunnan viranhaltija, mikäli Avi pyytää). Tarkastuksen ja lupakäsittelyn erottaminen eri viranomaisille aiheuttaa päällekkäistä työtä. Tarkastusten tekijöiden riittävä ammattitaito?  Harkinnan lisääminen tarkastusten tekemisen tarpeen arvioimiseen, keskiöön tarvearvioinnissa asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen.

Nykyisen mallin muutostarpeita Luvan peruuttamiskynnys korkea: Edellyttää säännösten törkeää (tervh) tai olennaista (sosh) rikkomista Kuntien rooli valvovana viranomaisena usein epäselvä ja ristiriitainen esim. kunnan valvoessa yksityiseltä palveluntuottajalta ostamiaan palveluja Oppilaitokset (mm. AMK) voivat tuottaa sote-palveluja asiakkaille. Ei huomioitu lainsäädännössä yksityisten sote- palvelujen tuottajina. Julkiseen sote-palvelujen järjestämiseen tai tuottamiseen ei liity vastaavaa lupamenettelyä kuin yksityisten.

Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta Lailla kumotaan yksityisistä sosiaalipalveluista annettu laki ja yksityisestä terveydenhuollosta annettu laki. Yksityisten ja julkisten sote-palvelujen tuottaminen ja palvelun tuottajien sääntely yhdistetään samaan lakiin. Yksityisten sote-palvelujen osuus palvelutuotannosta ja valvonnan tarve kasvavat. Valvontaan ei voida lisätä resursseja, joten resurssit pyritään kohdentamaan siten, että sote-palvelujen laatu voidaan turvata mahdollisimman hyvin. Sote-palvelurakenneuudistuksessa tarkoituksena erottaa sote-palvelujen järjestäminen ja tuottaminen. Järjestämistä koskevan lain lisäksi tarvitaan siksi erillinen laki sote-palvelujen tuottamisesta. Laki täydentää myös valinnanvapautta koskevaa lainsäädäntöä.

Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta Nykyisen lupa- ja ilmoitusmenettelyn tilalle kaikkia sote- palvelujen tuottajia koskeva rekisteröintimenettely. Kaikki sote-palvelujen tuottajat ja palvelut sisällytetään samaan rekisteriin (Avit ja Valvira ylläpitää yhdessä)  internetin kautta kattava ja ajantasainen tietopalvelu, palvelee mm. julkisten sote-palveluiden järjestäjien, Kelan ja THL:n tietotarpeita. Vahvistaa tuottajan omaa vastuuta palvelujen laadusta, turvallisuudesta ja asianmukaisuudesta. Toiminnan aloittaminen edellyttää, että sekä palveluntuottaja että palveluyksikkö olisi rekisteröity sote- palveluntuottajien rekisteriin ja rekisteröinnistä olisi annettu päätös. Palveluntuottaja toimittaa tiedot ja vastaa oikeellisuudesta. Tarvittaessa tarkemmat selvitykset tai ennakkotarkastus.

Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta Palveluntuottajat voivat valita keskinäisellä sopimuksella (yhteisen) vastuullisen palveluntoimittajan edustajakseen viranomaisessa asioidessaan. Vastuullinen pt toimittaisi muiden palveluntuottajien puolesta rekisteröimiseksi tarvittavat tiedot ja vastaisi ilmoittamistaan tiedoista. Rekisteri- ja valvontaviranomaisina Valvira ja aluehallintovirastot. Kunnilta poistuvat yksityisen terveydenhuollon lupiin liittyvien ennakkotarkastusten tekeminen ja sosiaalihuollon luvanvaraiseen toimintaan liittyvien lausuntojen antaminen lupaviranomaiselle. Kuntaan ei jatkossa toimitettaisi enää myöskään (muita kuin ympärivuorokautisia) sosiaalipalveluita koskevia ilmoituksia. Maakunnille ei myöskään tulisi näitä tehtäviä.

Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta Omavalvontaa koskevaa sääntelyä yhtenäistetään sote- palvelujen tuottajille, ja laajennetaan omavalvontasuunnitelmaa koskeva velvoite kaikille terveyspalvelujen tuottajille niiden oikeudellisesta muodosta riippumatta. Palvelun tuottajaksi rekisteröityminen edellyttää mm. taloudellisten edellytysten täyttymistä (nykyisin taloudellisten seikkojen tarkastelu koskee vain ympärivuorokautisten yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajia). Lakia ei sovelleta, kun palveluntuottaminen on satunnaista eikä liike- tai ammattitoiminnasta. (Soveltamisalan ulkopuolella epäsäännöllinen ja epäsuunnitelmallinen, ei jatkuvaksi tarkoitettu, ei laajemmalle joukolle ihmisiä, pienimuotoinen ja yksittäistapauksellinen toiminta, kuten perhepiirissä annettava kertaluontoinen hoito)