Volitioprosessi, tahdon!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Advertisements

Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AJANKÄYTÖN SUUNNITTELU
Listening comprehension
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VUOROVAIKUTUS.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kantasairaala-hankkeen kehittämispäivä Johdon terveiset
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Harjoituksia II.
Harjoituksia II.
Klubin strategia työkalu
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tasa-arvosuunnitelma
9. Oppimisen psykologinen perusta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Väyläopintoihin ohjautuminen
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Volitioprosessi, tahdon! Tarja Pesonen-Sivonen 2014

Tavoitteen asettelu a)Tavoitteesi tälle lukukaudelle on selvitä lukukaudesta kunnialla. Uusien asioiden oppiminen ja soveltaminen aikaisemmin opittuihin tietoihin ja taitoihin. b)Mikä merkitys tavoitteen saavuttamisella on sinun opintoihin: kehittyä opiskelijana, uuden tiedon prosessoiminen niin että sitä voi helposti hyödyntää myöhemmin sinulle itsellesi: kehittyä ihmisenä ja selviytyä hengissä lukukaudesta

Itseluottamus, suoritusitsetunto = omiin kykyihin luottaminen, osaaminen ja selviytyminen tavoitteista Arvioi miten luotat omiin kykyihisi (swot hyvää/ uhka) Osaamisen arvio (swot hyvää/mahdollisuudet) Keväästä selviytymisen arvio (swot kehitettävää/uhka) Miten itse voit vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen: entistä parempi aikataulutus, luokkakavereiden hyödyntäminen oppimisessa Hyvää: innostunut ja motivoitunut asenne Kehitettävää: itseluottamuksen ajoittainen puute opintojen suhteen, ajanhallinta Mahdollisuudet: oma-aloitteisuus, tulevaisuudessa työelämään siirtyminen Uhat: ajanpuute, turha stressaus, riittävän levon saaminen (huono palautuminen)

Energiaa toiminnan toteutumiseen a) mitkä ovat ne toiminnot joilla saavutat tavoitteen: tehtävien/asioiden jakaminen pienempiin osiin useammalle päivälle, muistilista! b) kuinka varmistat sen että koko lukukauden pystyt suuntaamaan toimintasi opiskelussa oikeisiin asioihin?: kyselemällä luokkakavereilta tehtävien palautusaikatauluista, riittävä lepo c) mitkä ovat ne asiat joilla opiskeluenergiasi pysyy yllä Voimavarat Ympäristön vaikutus Lepo Harrastukset Myönteinen asenne Luokkakaverit + ystävät Ruoka Poikaystävä ja koira

Volitioprosessi eli tahdonprosessi 1. Tavoite a)Tavoitteesi tälle lukukaudelle on b)Kirjaa mikä merkitys tavoitteen saavuttamisella on sinun opintoihin ja sinulle itsellesi 2. Itseluottamus a)suoritusitsetunto b) Miten itse voit vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen 3. Energiaa toiminnan toteutumiseen a) mitkä ovat ne prosessit joilla saavutat tavoitteen b) kuinka varmistat sen että koko lukukauden pystyn suuntaamaan toimintani opiskelussa oikeisiin asioihin? c) millä keinoin opiskeluenergiani pysyy yllä a)erittele omat voimavarat tavoitteen saavuttamiseen B)miten ympäristö vaikuttaa tavoitteen saavuttamisessa

Ajattelua, toimintaa ja tunteita avaavia sekä asian käsittelemistä edistäviä avoimia kysymyksiä: Miten ajattelet…? Miten sinun mielestäsi tämä…? Miten selität…? Miten ajattelet tehdä…? Mitä se merkitsee…? Mitä tästä tai siitä seuraa…? Mihin tuollainen johtaa…? Mihin tuo perustuu…? Mitä varten ajattelet…? Missä tilanteessa se toimii…? Millaista ajattelua tämä…? Mistä päättelet että…? Mikä sen tekee…? Millainen toiminta voisi…? Miten perustelet tätä…? Kuinka kannattaa…? Milloin tämä on…? Minne nämä tulee…?

Ajattelua uuteen suuntaan vieviä avoimia kysymyksiä Mikä olisi ensimmäinen askel…? Mikä saisi tästä…? Mikä toisi tähän asiaan…? Miten on tultu tähän…? Mikä voisi olla seuraava…? Miten tätä voisi muuttaa…? Minkä näistä asioista nostat esiin…? Milloin tuo toimii…? Miten sitten jos…? Mikä tämän veisi…? Miten pääset tästä…? Mitä on hyvä tehdä seuraavaksi? Mikä voisi tuoda ratkaisun? Jos mietit tätä toisin, mistä lähdet…? Mitä voisit muuttaa…? Mikä tämän ratkaisisi? Mitä nyt kannattaa tehdä? Miten tästä pääsee eteenpäin? Minkä johtopäätöksen teet itse nyt? Miten tämän voi saada toimimaan? Mikä sinun mielestäsi on tässä olennaista? Mihin tulokseen tulimme tässä keskustelussa? Mitä meiltä vielä puuttuu tästä? Mikä toisi parhaan tuloksen? Mikä veisi tätä juttua nyt huimasti eteenpäin?

Tee itsellesi yhteenveto tahdonprosessista, auttaen sinua pitämään ja muistamaan oikean suunnan tällä lukukaudella