Syksyn 2016 vanhempainiltoihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mitä osallisuus voisi olla?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Syksyn 2016 vanhempainiltoihin 31.12.2018

Sisältö Uusi opetussuunnitelma – mikä muuttuu? Kielitietoinen koulu Monialaiset oppimiskokonaisuudet Laaja-alaiset oppimisen osaaminen Arviointi Oppimisympäristö laajenee 31.12.2018

Mikä muuttuu? Oppimiskäytänteet monipuolistuvat Oppimisympäristö laajenee Arvioinnin kohteena ovat taidot ja omien tavoitteiden mukainen edistyminen Englanti alkaa 2. luokalla Ruotsi alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Oppilaanohjaus alkaa 1. luokalla Tekninen työ + tekstiilityö = käsityö 31.12.2018

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita usean oppiaineen näkökulmasta. Oppiaineet, eri-ikäiset oppilaat, opettajat, ohjaajat ja koulun muu toiminta limittyvät toisiinsa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö lisääntyy mm. nuorisopalvelujen, museoiden, kirjastojen, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Huoltajat mukaan! Jyväskylässä 2016-2018 MONOjen yläteemana on Suomi 100v. Monialainen osaaminen arvioidaan osana oppiaineita. 31.12.2018

Laaja-alaiset osaamiset taidot Laaja-alaisen osaamisen taidot = tulevaisuuden taidot Taitoja harjoitellaan ja arvioidaan osana oppiaineiden opiskelua sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. 31.12.2018

Arviointi Oppimista ja edistymistä seurataan arviointi- ja seurantakeskusteluissa. Arvioinnin painopiste on jatkuvassa arvioinnissa – arviointi on palautteen antamista. Arvioidaan opittua ja kuinka yhdessä sovittuihin tavoitteisiin päästään. Arviointikeskustelut viikoilla 49–6 Arviointi perustuu ainekohtaisiin kuusiportaisiin taitotasokuvauksiin, jotka on tehty vuosiluokkakokonaisuuksille 1-2 ja 3-6. Taitotasot löytyvät oppiaineiden yhteydestä www.jyvaskyla.fi/opetus/opetussuunnitelma Muodostavat koko perusopetuksen kattavan jatkumon. Lukuvuosiarviointi luokilla 1-6 on sanallista ja luokilla 7-9 numeerista sekä tarvittaessa sanallista.

Oppimisympäristö laajenee Oppimista tapahtuu kaikkialla Ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista! Oppikirja on vain yksi oppimisen välineistä Jyväskylässä Kulttuuri-kompassi, Liikkuva koulu sekä Jyväskylän kaupungin luontokoulun toiminta ovat esimerkkejä monipuolisista oppimisympäristöistä 31.12.2018