VERME - VERTAISMENTOROINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Voimistelu liikuttaa! Meidän seurassa opitaan yhdessä. Opitaan yhdessä!
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSPÄIVÄ
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Pedagoginen kehittäminen
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Infoa tutoropettajille

Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Meillä on töissä kivaa. Meillä on hyvä ilmapiiri ja kivat työkaverit
Opetustoimi osana Jyväskylää
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Vanhempainilta c.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
Harjoituksen ohjaaminen
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
KEIJO KEIJO
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Harjoituksen ohjaaminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Oulujoella on perhekeskus
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

VERME - VERTAISMENTOROINTI Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Perusajatus vermestä = Pedagoginen kahvila Verme perustuu ajatukseen, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen. Mentorointi tapahtuu ryhmissä, joissa on mukana sekä kokeneita että vähemmän kokeneita työntekijöitä. Ryhmissä jaetaan kokemusta ja osaamista, joskus myös ongelmia ja työn haasteita. Ryhmä tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä keskustelemaan, rauhoittumaan, jakamaan ajatuksia ja vaihtamaan vinkkejä = pedagoginen kahvila. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Vermen tavoitteena on… …muodostaa ilmapiiriltään rento ja avoin keskustelufoorumi, jossa käsitellään luottamuksellisesti ryhmän yhdessä valitsemia teemoja. …täydentää ammatillista osaamista siten, että koulutus muodostaa mielekkään jatkumon täydentäen kelpoisuuteen johtavassa koulutuksessa saavutettua tietoa ja osaamista. …murtaa yksintoimimisen perinnettä ja rakentaa entistä yhteisöllisempää ammatillista identiteettiä. … viihtyä ja nauttia kollegiaalisesta yhteydestä, joka puolestaan lisää työhyvinvointia. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Kenelle Verme on tarkoitettu? Alunperin verme on tarkoitettu uusille, tauon jälkeen työhön palaaville ja heille, jotka ovat halukkaita jakamaan osaamista ja oppimaan yhdessä. Jousto-hankkeen järjestämässä vermekoulutuksessa edellisen lisäksi verme on tarkoitettu pedagogisen osaamisen lisäämiseen, hyvien käytänteiden vaihtamiseen ja jakamiseen kaikille halukkaille. Ryhmiin ovat tervetulleita opettajien lisäksi myös muut opetus- ja kasvatusalan työntekijät, kuten opinto- ohjaajat ja koulunkäyntiavustajat. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Vermekoulutus koostuu 6-8 koulutuspäivästä Pienryhmätapaamisista/webinaareista Vertaisryhmämentorointiryhmän organisoimisesta Vertaismentorointitapaamiset ovat kerran kuukaudessa, tapaamiset ovat 1,5 – 3 tunnin mittaisia - mentori: toimii ryhmätapaamisen vetäjänä. - aktorit eli mentoroitavat tulevat tapaamisiin joko työajalla tai omalla ajallaan (riippuu työnantajasta). Vertaismentorointiryhmät tekevät suunnitelman koko vuodelle, jossa määritellään tapaamisajat ja alustavat teemat Kirjallisuuden lukemisesta Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Mitä hyötyä vermestä on ollut? Osallistujien kokemuksia Sai paljon tukea, tietoa, ajatuksia Hyödyllinen uudessa työtehtävässä toimiville Virkistävää ja rentouttavaa Hyvä huomata, että muillakin on samanlaisia ongelmia Asioiden jakaminen on hyödyllisintä Osallistumisesta oli hyötyä jaksamiseen Luottamuksellisuus parasta, vapautti keskustelemaan Työhyvinvointi lisääntyi oleellisesti Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Vermeryhmässä voi käsitellä vaikka… Koulujen käytäneitä Erilaisia opettajia Opettajan työnkuvaa Omaa työhyvinvointia Kiirettä ja kiireen hallintaa Palautteen antamista Yhteistyön rakentamista työyhteisössä Johtajuutta ja ilmapiiriä Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018

Kouluttajat Heli Petsalo- Tirkkonen Tarmo Alastalo 31.12.2018