VERME - VERTAISMENTOROINTI Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Perusajatus vermestä = Pedagoginen kahvila Verme perustuu ajatukseen, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen. Mentorointi tapahtuu ryhmissä, joissa on mukana sekä kokeneita että vähemmän kokeneita työntekijöitä. Ryhmissä jaetaan kokemusta ja osaamista, joskus myös ongelmia ja työn haasteita. Ryhmä tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä keskustelemaan, rauhoittumaan, jakamaan ajatuksia ja vaihtamaan vinkkejä = pedagoginen kahvila. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Vermen tavoitteena on… …muodostaa ilmapiiriltään rento ja avoin keskustelufoorumi, jossa käsitellään luottamuksellisesti ryhmän yhdessä valitsemia teemoja. …täydentää ammatillista osaamista siten, että koulutus muodostaa mielekkään jatkumon täydentäen kelpoisuuteen johtavassa koulutuksessa saavutettua tietoa ja osaamista. …murtaa yksintoimimisen perinnettä ja rakentaa entistä yhteisöllisempää ammatillista identiteettiä. … viihtyä ja nauttia kollegiaalisesta yhteydestä, joka puolestaan lisää työhyvinvointia. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Kenelle Verme on tarkoitettu? Alunperin verme on tarkoitettu uusille, tauon jälkeen työhön palaaville ja heille, jotka ovat halukkaita jakamaan osaamista ja oppimaan yhdessä. Jousto-hankkeen järjestämässä vermekoulutuksessa edellisen lisäksi verme on tarkoitettu pedagogisen osaamisen lisäämiseen, hyvien käytänteiden vaihtamiseen ja jakamiseen kaikille halukkaille. Ryhmiin ovat tervetulleita opettajien lisäksi myös muut opetus- ja kasvatusalan työntekijät, kuten opinto- ohjaajat ja koulunkäyntiavustajat. Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Vermekoulutus koostuu 6-8 koulutuspäivästä Pienryhmätapaamisista/webinaareista Vertaisryhmämentorointiryhmän organisoimisesta Vertaismentorointitapaamiset ovat kerran kuukaudessa, tapaamiset ovat 1,5 – 3 tunnin mittaisia - mentori: toimii ryhmätapaamisen vetäjänä. - aktorit eli mentoroitavat tulevat tapaamisiin joko työajalla tai omalla ajallaan (riippuu työnantajasta). Vertaismentorointiryhmät tekevät suunnitelman koko vuodelle, jossa määritellään tapaamisajat ja alustavat teemat Kirjallisuuden lukemisesta Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Mitä hyötyä vermestä on ollut? Osallistujien kokemuksia Sai paljon tukea, tietoa, ajatuksia Hyödyllinen uudessa työtehtävässä toimiville Virkistävää ja rentouttavaa Hyvä huomata, että muillakin on samanlaisia ongelmia Asioiden jakaminen on hyödyllisintä Osallistumisesta oli hyötyä jaksamiseen Luottamuksellisuus parasta, vapautti keskustelemaan Työhyvinvointi lisääntyi oleellisesti Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Vermeryhmässä voi käsitellä vaikka… Koulujen käytäneitä Erilaisia opettajia Opettajan työnkuvaa Omaa työhyvinvointia Kiirettä ja kiireen hallintaa Palautteen antamista Yhteistyön rakentamista työyhteisössä Johtajuutta ja ilmapiiriä Heli Petsalo-Tirkkonen 31.12.2018
Kouluttajat Heli Petsalo- Tirkkonen Tarmo Alastalo 31.12.2018