Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Sähköiset työpöydät, tavoitetila
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari Hanna Rajala,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
PAKKI –sisällysluettelo, klikkaa linkkiä, paluu painikkeella
Arviointi.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Osaamisen näytön prosessi
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
TIPTOP-kokonaisuuksia
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
TUTKE2/ SePPO/ Case Omnia/Helmi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Laaja-alainen arviointi
Perusrekisteri / Pakki
Oodin version 4.8 yhteenveto
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen seminaari 2.6.2015 Lahdessa Mikko Jänis, mikko.janis@salpaus.fi

Kuva: Kohvi 1.0 27.12.2018

Opetussuunnitelmien hallinta keväällä 2015 OPS Winhaan OPS:n työstö Word-dokumentilla Julkaisu pdf ePerusteet 27.12.2018

Opetussuunnitelmien hallinnan tavoitetila OPS Opintohallinto-järjestelmään Paikallinen OPS-laadinta-työkalu Sähköinen julkaisu ePerusteet dokumentti 27.12.2018

Osaamisperusteisuus ja toteutussuunnittelu/resursointi Normaalikevääseen verrattuna olemme myöhässä Resursointi tehdään OPS:n ohjaussuunnitelman pohjalta Pohditaan ohjaustarvetta tutkinnon osien kesken sekä resurssien riittävyyttä Muutokset ajattelussa Polkuryhmät Tutkinnon osille resursointi Opettajatiimi osallistuu tutkinnon osan opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin yhdessä 27.12.2018

Osaamisperusteisuus ja toteutussuunnittelu/resursointi Opintohallintojärjestelmään tarvitaan työkalut koko suunnitteluketjulle. Nyt lukuvuosisuunnittelu tehdään pääasiassa suunnittelijoiden henkilökohtaisilla Exceleillä. Toteutusten julkaisua ja raportointia on parannettava. Tavoitteena, että koulutustarjonnan näkyvyys ja käytettävyys paranee 27.12.2018

Yksilölliset opintopolut Syksyllä opiskelijat ilmoitetaan toteutuksille Tarkoituksena on siirtyä opiskelijoiden ilmoittautumiseen Ohjausprosessi päivitetään Opiskelijalla käytössä oleva Winhan HOPS-lomake ei tue henkilökohtaista opintojen suunnittelua. Lomake uusitaan. 27.12.2018

Oppimisen arviointi Uusi arvosana arviointiasteikkoon – ”oppiminen sujuu” Mestari-hankkeessa toteutettava pilottisovellus (kuva) 27.12.2018

TUTKE 2 toimeenpano opintohallinnossa Salpauksessa työtä on tehty Tiiviissä yhteistyössä oman tietohallinnon kanssa SePPO-hankkeen osana Winha-kehitysryhmien kautta WinhaWelhojen mukana Opetuksen suunnittelijoita kuunnellen Tavoitteena aiempaa sujuvampi ja virheettömämpi opintohallinto Työtä ei ole tehty järjestelmälähtöisesti 27.12.2018

Jatkavien opiskelijoiden käsittely (N. 3000 opiskelijaa jatkaa) Uusi OPS ja vertailutaulukko Uusi OPS jatkaville Arvosanojen kopiointi uusiin tutkinnon osiin Asetusten kääntö uuden opsin mukaiseksi Uuden ja vanhan OPSin opintojen vastaavuudet kuvataan taulukkoon Taulukkoja käytetään arvosanojen kopiointiin Uudet opinnot HOPS:iin 3.6. alkaen Arvosanoja voidaan kopioida myös opintojaksotasolle oppimisen seurantaa varten 3.6. alkaen Työaika-arvio ? Opintosuoritusotteen tulostus vanhan OPSin mukaan Osaamispisteet opiskelijoille Piilotus suvamuutos Opintosuoritusotteen tulostus (uusi OPS) Uuteen saapumisryhmään siirto Hallinnolliseen ryhmään kiinnitys Työaika arvio 1 viikko (15 kirjaajaa) Kesällä tapahtuva arviointi Opintosuoritusote vanhan OPSin mukaan Opettajilla on mahdollisuus arvioida vanhan OPSin mukaisia opintoja kesällä 3.6. – 26.7. Opinto-ohjaaja, lähiohjaaja ja opiskelija tarkistavat uuden HOPSin Opiskelijalle jaetaan keväällä vanhan opsin mukainen suoritusote Seuranta Kuinka suuri osa opiskelijoista on käsitelty, onko kirjausvirheitä? Tavoitteena on kehittää aputyökaluja prosessin seurantaan ja laadun varmistukseen Opintosuoritusote käydään läpi (laadunvarmistus) 27.12.2018

Kuva: Kohvi 1.0 27.12.2018