Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavia opiskelumahdollisuuksia tuetusti Hankkeessa tuotetut yhteentoimivuusskeemat. ( ) Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

2 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Vuonna 2018 määriteltiin prosessikuvaukset tuettaviin ristiinopiskelun perustapauksiin Tiivis opetussuunnitelmatason yhteistyö Korkeakoulujen opetussuunnitelmat sisältävät toisen korkeakoulun opintoja Opiskelijat saavat automaattisesti oikeuden suorittaa näitä opintoja toisessa korkeakoulussa Valinnanvapauteen perustuva opintotarjonta Opetussuunnitelmista valikoidaan yhteinen laaja opintotarjonta, joka soveltuu suurelle joukolle opiskelijoita esim. valinnaisiin opintoihin Opiskelijat voivat suunnitella ja suorittaa näitä opintoja omaa opiskeluoikeutta koskevan opetussuunnitelman puitteissa Prosessityössä todettiin, että hallinnollisesti ja teknisesti alakohtaisesti toteutettu verkostoyhteistyö noudattaa samaa prosessia. Opiskeluoikeuden perusteella rajautuva kohderyhmä on vain pienempi. Luodaan edellytykset joustavaan pääsyyn opetukseen ja opintojen suorittamiseen Tuetaan myös prosessia, jossa opiskelija ilmoittautuu opetukseen ja saa samalla kaikki tarvittavat oikeudet opintojen suorittamista varten järjestävän korkeakoulun palveluihin. Voidaan avata joustavasti ja nopeasti tarjolle opetusta, johon voidaan resurssien puitteissa ottaa ristiinopiskelijoita, esim. kesällä järjestettävässä opetuksessa Examilla toteutettava siirtotenttiprosessi käytiin myös syksyn alussa läpi ennen ko. version viimeistelyä. Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

3 Toteutetut skeemat: määrittelyprosessista
Skeematyössä tunnistettiin prosesseissa korkeakoulujen välillä liikkuvat tietosisällöt ja tehtiin määrittelyä tietojoukoittain Keskeisenä pohjana toimivat aiemmat määritykset (mm. M- skeemat, Virran ja Opintopolun määritykset) Hankkeen toimijoiden, eri ekosysteemien edustajien ja CSC:n yhteistyönä toteutettiin ns. kokoavat skeemat, joissa tietosisältö esitetään kattavasti Teknisessä skeemassa jätettiin pakollisten tietojen osuus minimiin (mahdollistava skeema), sitoutuminen prosesseissa toimitettaviin tietoihin on korkeakoulujen välistä sopimista Siirtymävaiheessa on realismia, että eri taustajärjestelmillä on erilaiset valmiudet toimittaa tietoja Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

4 Toteutetut skeemat: sisällöt
Skeematyössä toteutettiin seuraavat skeemat: Tarjonta: sisältää laajasti mahdollisuudet kuvata opintokokonaisuuksien, -jaksojen ja toteutusten tietoja verkostojen tarjontaa koskien. Tavoitetilan visiona: ”Kotikorkeakoulun opintojen suunnittelussa opiskelija voi suunnitella kohdekorkeakoulun opintoja kuten oman korkeakoulun opintoja.” Opiskeluoikeus, ilmoittautuminen ja läsnäolo: sisältää opiskelijan perustiedot ja opiskeluoikeuden tarkemmat kuvaustiedot, tiedot läsnäolosta sekä toteutukselle ilmoittautumisen edellyttämät tiedot Opintosuoritus ELMO/EMREX-skeeman osalta tullaan toteuttamaan rajapinnat, joissa ELMON käsittelemä suppeampi tietosisältö muunnetaan yhteisen palvelun ymmärtämään muotoon. Kun yhteinen palvelu kytketään EMREX-palveluun, voi korkeakoulu ottaa sieltä tulevia opintosuorituksia vastaan samalla tavalla kuin kotimaisiakin suorituksia. Kv-skeemaan tulevien päivitysten edellyttämä muutostyö voidaan tehdä keskitetysti. Verkosto: uusi yksinkertainen skeema, jossa kuvataan yhteistyöverkoston perustiedot yhteismitallisella tavalla. Mahdollistaa jatkossa näiden tietojen hyödyntämisen korkeakoulujen järjestelmissä Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

5 Toteutetut skeemat: käyttötavat ja hyödyntäminen
Skeemat toimivat pohjana yhteisen palvelun rajapintojen toteutukselle Kun käsitellään samaa tietosisältöä, käytetään skeemassa kuvattua muotoa Varsinaiset API:t ovat hankkeessa toteutettavaa osuutta Toteutettavat rajapinnat voivat sisältää tarvittaessa myös osajoukkoja yhteisten skeemojen tietosisällöstä, eli teknisesti voidaan palvelussa tarvita useita skeemoja (jotka ovat yhteismitallisia kokoavien skeemojen kanssa) Esim. tarjontatietojen käsittelyyn voi olla tarpeen toteuttaa rajapinta, joka hakee ensin suppeat tiedot tietyillä hakuehdoilla, ja tämän jälkeen voidaan hakea tietystä/tietyistä opinnoista laajemmat tiedot Toteutus toimii samalla koeponnistuksena skeemoille Esim. havaittaessa jonkin tiedon puuttuminen, voidaan skeemaa laajentaa toteutuksessa Toteutustyön muodostaman iteraation jälkeen voidaan laajentaa vastaavasti yhteistä kokoavaa skeemaa Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

6 Toteutetut skeemat: käyttötavat ja hyödyntäminen
Korkeakoulujen järjestelmät liittyvät yhteiseen palveluun rajapintojen avulla Lähdejärjestelmien tieto tulee muuntaa yhteiseen muotoon korkeakoulun päässä kytkettäessä järjestelmät liityntäpalvelimeen Keskitetty palveluväylä keskustelee vain liityntäpalvelimien kanssa yhteisen palvelun skeemoilla Toiminnallisuudet, joilla prosesseja toteutetaan korkeakoulujen järjestelmissä, edellyttävät kehitystyötä Opiskelijan toiminnoissa pitää pystyä hakemaan myös ristiinopiskelutarjonnan opintoja Opintosuoritusten siirto tapahtuu enemmän ”pellin alla”, mikä voi mahdollistaa siirtymäaikana hyötyjen saamisen, vaikka kaikkia prosessiin liittyviä toimintoja ei olisi korkeakoulun järjestelmässä käytössä Pilotit ja ekosysteemiyhteistyö jatkuvat korkeakoulun järjestelmiin liittyvien muutostarpeiden täsmentämisellä, jolloin ekosysteemeissä voidaan laatia roadmapit kehitystyölle oman aikataulunsa ja resurssiensa puitteissa. Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke

7 Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Yhteystiedot: Projektipäällikkö: Sami Hautakangas, Tampereen yliopisto Hankkeen etenemisestä tietoa: eduuni.fi -> wiki -> Ristiinopiskelun kehittäminen ( ) Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke


Lataa ppt "Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google