Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Antti Tuomela Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen Verkottuneen palveluorganisaation laadunhallinta Diasarja 2: T oimitilapalvelujen.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Sosiaalihuoltolaki.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Esiselvitys.
Henkilökierto valtionhallinnossa
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin (Maakuntastrategia ja sen osana tehtävä sote-palvelustrategia ja palvelulupaus) Erityisasiantuntijat.
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
TAHE keskitetty toimintamalli
Asiakkaan valinnanvapaus
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Ikääntyneiden ja vammaisten palvelut - työryhmä
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö.
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Sote tietojen toissijaisen käytön KA:n työpaja
Kysymys 3: Maakunnan johtaminen
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakuntien järjestämistehtävissä tarvitsemat digipalvelut ja SOTE-tiedolla johtaminen Tuija Kuusisto, VM Kansisivu B Taustakuvan voit vaihtaa.
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Työpaja: Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut AKUSTI-kesäseminaari ICT-projektijohtaja Timo Hakala (Uusimaa)
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
SOTE-Koordinaatioryhmälle informoitavat asiat /HYTE työryhmä
Maakuntien sote-toimintojen arviointi HYTE-vertaisfoorumi
Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut Uusimaa ja Keski-Suomi.
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Asiointipalveluiden laatu
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Sote-uudistuksen toimeenpano
Asiointipalveluiden laatu
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Avoimen tuotteenhallinta
Maakunta- ja sote-uudistus
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Lasten ja perheiden palvelut: tiedotettavat asiat
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä Osaprojekti 1 (Digipalvelut järjestämistehtävässä (TORI)) Osaprojekti 3 (SOTE – tietojohtamisen välineet)

Tavoitteet Esisuunnitteluhankkeen jälkeen ymmärretään: Mitä nykyisiä ratkaisuja voidaan/kannattaa hyödyntää maakuntien järjestämistehtävässä? Mitä uusia ratkaisuja tullaan kehittämään keskitetysti ja minkälainen siirtymävaihe uudistamiseen tarvitaan? Mitkä ovat merkittävimmät järjestelmät, joiden kehittämisestä maakunnat vastaavat itsenäisesti? Mitä tietovarantoja sekä keskeisiä tietoja järjestämistehtävän digipalveluissa tullaan hyödyntämään, jotta yhteensopivuus

Tehtävä – Toiminnallinen laajuus ”Maakuntien järjestämistehtävän kuvaaminen toiminnan kautta ja projektien laajuuden kiinnittäminen toimintalähtöisesti”

Tehtävä – Tavoitetilan tietojärjestelmäpalvelut ”Tunnistetaan maakuntien järjestämistehtävässä tarvitsemat tietojärjestelmäpalvelut toimintalähtöisesti sekä mahdollisten uusien kehitettävien digitaalisten palveluiden tarve. Suositus kansallisista/yhtenäistettävistä tietojärjestelmäpalveluista, hyödynnettävät nykyjärjestelmät huomioiden”

Järjestäjän tehtävät Toiminnallinen kuvaaminen

Järjestäjän tehtävät – Toimintaympäristön hallinta Järjestäjä seuraa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia sekä ennakoi tulevaa kehitystä kokoamalla, ylläpitämällä ja analysoimalla järjestämistehtäviensä hoitamisessa tarvitsemaansa ajantasaista ja monipuolista tilannetietoa ja tilannekuvaa (mm. väestö, elinkeino, infra ja ympäristö).

Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Yhteisöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Yksilöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Asiakkaiden palvelutarpeiden ennakointi, arviointi ja seuranta yksilö-, yhteisö- ja väestötasolla Yhteisöasiakkaiden asiakasohjauksen ja palvelutarpeiden arvioinnin sekä palveluiden myöntämisen toteutumisen varmistaminen  Yksilökohtaisen asiakas- ja palveluohjauksen sekä palvelutarpeen arvioinnin, palveluiden myöntämisen ja asiakassuunnitelmien laadinnan toteutumisen varmistaminen

Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Asiakkaiden tuottajavalintojen tukeminen ja asiakkaiden listaaminen ja/tai palveluun sijoittaminen. Asiakkaiden asiakassuunnitelmien toteutumisen, palveluiden käytön, palveluihin liittyvien asiakkuuksien ja kustannusten seuranta Palvelutuottajien tukeminen asiakkaiden tunnistamisessa Asukkaiden tukeminen omien tietojen ja palveluiden hallinnassa Asiakaskokemuksen kerääminen sekä vaikutuksen ja vaikuttavuuden arviointi

Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Tavoitteiden asettaminen Rahojen kohdentaminen palveluille ja viranomaistehtävillä Palvelukokonaisuuksien ja palveluiden määrittely Viranomaistehtävien määrittely Palveluihin liittyvät väestö- ja yksilötason priorisoinnit

Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Saatavuuden ja saavutettavuuden määrittely Palveluiden ja viranomaistehtävien tuotannon järjestäminen Palvelu- ja hoitoketjut sekä niihin liittyvien käytäntöjen ja roolitusten määrittely Asiakassuunnitelmien rakenteeseen, sisältöön ja laadintaan liittyvien käytäntöjen määrittely Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallien määrittely

Järjestäjän tehtävät – Tuottajien hallinta Palvelutuotantomarkkinoiden luominen ja toiminnan varmistaminen Tuottajien kanssa tehtävä yhteistyö Tuottajien hyväksymiskriteerien määrittely Tuottajille maksettavien korvausten määrittely Tuottajien hyväksyminen, hallintopäätökset ja sopimukset Tuottajien kilpailuttaminen, sopimukset Tuottajien ohjaus Tuottajien valvonta

Järjestäjän tehtävät – Talouden ohjaus Järjestäjä vastaa järjestämistehtäviin liittyvän talouden suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista sekä rahoituksen riittävyydestä. Asiakasmaksujen määrittely Asiakasmaksujen periminen Tuottajille maksettavat korvaukset