Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä Osaprojekti 1 (Digipalvelut järjestämistehtävässä (TORI)) Osaprojekti 3 (SOTE – tietojohtamisen välineet)
Tavoitteet Esisuunnitteluhankkeen jälkeen ymmärretään: Mitä nykyisiä ratkaisuja voidaan/kannattaa hyödyntää maakuntien järjestämistehtävässä? Mitä uusia ratkaisuja tullaan kehittämään keskitetysti ja minkälainen siirtymävaihe uudistamiseen tarvitaan? Mitkä ovat merkittävimmät järjestelmät, joiden kehittämisestä maakunnat vastaavat itsenäisesti? Mitä tietovarantoja sekä keskeisiä tietoja järjestämistehtävän digipalveluissa tullaan hyödyntämään, jotta yhteensopivuus
Tehtävä – Toiminnallinen laajuus ”Maakuntien järjestämistehtävän kuvaaminen toiminnan kautta ja projektien laajuuden kiinnittäminen toimintalähtöisesti”
Tehtävä – Tavoitetilan tietojärjestelmäpalvelut ”Tunnistetaan maakuntien järjestämistehtävässä tarvitsemat tietojärjestelmäpalvelut toimintalähtöisesti sekä mahdollisten uusien kehitettävien digitaalisten palveluiden tarve. Suositus kansallisista/yhtenäistettävistä tietojärjestelmäpalveluista, hyödynnettävät nykyjärjestelmät huomioiden”
Järjestäjän tehtävät Toiminnallinen kuvaaminen
Järjestäjän tehtävät – Toimintaympäristön hallinta Järjestäjä seuraa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia sekä ennakoi tulevaa kehitystä kokoamalla, ylläpitämällä ja analysoimalla järjestämistehtäviensä hoitamisessa tarvitsemaansa ajantasaista ja monipuolista tilannetietoa ja tilannekuvaa (mm. väestö, elinkeino, infra ja ympäristö).
Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Yhteisöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Yksilöasiakkaiden tunnistaminen ja asiakastietojen kokoaminen ja ylläpito Asiakkaiden palvelutarpeiden ennakointi, arviointi ja seuranta yksilö-, yhteisö- ja väestötasolla Yhteisöasiakkaiden asiakasohjauksen ja palvelutarpeiden arvioinnin sekä palveluiden myöntämisen toteutumisen varmistaminen Yksilökohtaisen asiakas- ja palveluohjauksen sekä palvelutarpeen arvioinnin, palveluiden myöntämisen ja asiakassuunnitelmien laadinnan toteutumisen varmistaminen
Järjestäjän tehtävät – Asiakkuudenhallinta Järjestäjän asiakkuuden hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että järjestäjä voi huolehtia järjestämistehtävistään. Asiakkaiden tuottajavalintojen tukeminen ja asiakkaiden listaaminen ja/tai palveluun sijoittaminen. Asiakkaiden asiakassuunnitelmien toteutumisen, palveluiden käytön, palveluihin liittyvien asiakkuuksien ja kustannusten seuranta Palvelutuottajien tukeminen asiakkaiden tunnistamisessa Asukkaiden tukeminen omien tietojen ja palveluiden hallinnassa Asiakaskokemuksen kerääminen sekä vaikutuksen ja vaikuttavuuden arviointi
Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Tavoitteiden asettaminen Rahojen kohdentaminen palveluille ja viranomaistehtävillä Palvelukokonaisuuksien ja palveluiden määrittely Viranomaistehtävien määrittely Palveluihin liittyvät väestö- ja yksilötason priorisoinnit
Järjestäjän tehtävät – Palveluiden ja viranomaistehtävien hallinta Palveluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä maakunnan järjestämiä palveluja ja maakunnan vastuulle kuuluvia viranomaistehtäviä. Palveluiden ja viranomaistehtävien järjestämiseen liittyviä määrittelyjä tehdään yhteistyössä asukkaiden/asiakkaiden, järjestöjen, palvelutuottajien sekä kuntien sekä valtionhallinnon kanssa. Saatavuuden ja saavutettavuuden määrittely Palveluiden ja viranomaistehtävien tuotannon järjestäminen Palvelu- ja hoitoketjut sekä niihin liittyvien käytäntöjen ja roolitusten määrittely Asiakassuunnitelmien rakenteeseen, sisältöön ja laadintaan liittyvien käytäntöjen määrittely Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallien määrittely
Järjestäjän tehtävät – Tuottajien hallinta Palvelutuotantomarkkinoiden luominen ja toiminnan varmistaminen Tuottajien kanssa tehtävä yhteistyö Tuottajien hyväksymiskriteerien määrittely Tuottajille maksettavien korvausten määrittely Tuottajien hyväksyminen, hallintopäätökset ja sopimukset Tuottajien kilpailuttaminen, sopimukset Tuottajien ohjaus Tuottajien valvonta
Järjestäjän tehtävät – Talouden ohjaus Järjestäjä vastaa järjestämistehtäviin liittyvän talouden suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista sekä rahoituksen riittävyydestä. Asiakasmaksujen määrittely Asiakasmaksujen periminen Tuottajille maksettavat korvaukset