Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kotitehtävä 22.3.2018 Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM) 26.4.2018.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kotitehtävä 22.3.2018 Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM) 26.4.2018."— Esityksen transkriptio:

1 Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)

2 Tehtävä1 Järjestelmien suhteutus viitearkkitehtuurin kyvykkyysryhmittelyn perusteella (jokaisella ryhmällä oma PowerPoint-pohjakuva, johon liitetty valmiiksi osa maakuntien viitearkkitehtuurikuvasta) 1. Asiakkuudenhallinta 2. Palveluiden järjestäminen 3. Maakunnan oma palvelutuotanto 4. Tukikyvykkyysalue 1 (ks. kalvopohja) 5. Tukikyvykkyysalue 2 (ks. kalvopohja) 6. Tukikyvykkyysalue 3 (ks. kalvopohja) 7. Tukikyvykkyysalue 4 (ks. kalvopohja) Työskentely tapahtuu siten, että osallistujat jakautuvat seitsemään ryhmään. Maakuntia on 18 ja valtiollisia toimijoita 2. Projekti 1: Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä

3 Tehtävän tavoitteet Mitä nykyisiä ratkaisuja voidaan/kannattaa hyödyntää maakuntien järjestämistehtävässä? Mitä uusia ratkaisuja kehitetään keskitetysti ja minkälainen siirtymävaihe uudistamiseen tarvitaan? Mitkä ovat merkittävimmät järjestelmät, joiden kehittämisestä maakunnat vastaavat itsenäisesti? Mitä tietovarantoja sekä keskeisiä tietoja tullaan hyödyntämään, jotta yhteensopivuus varmistetaan? Vinkkejä: Pohdi PowerPoint-pohjakuvien kyvykkyyksiä maakuntajärjestäjän päätöksenteon kriittisten pisteiden kautta. Pohdi esimerkiksi miten maakuntajärjestäjä näkyy valtio-ohjauksen näkökulmasta Pohdi mitä muita tärkeitä ulottuvuuksia edellä mainittujen lisäksi tulisi huomioida Seuraavan askeleen tavoite: Tunnistetaan maakuntien järjestämistehtävässä tarvitsemat tietojärjestelmäpalvelut toimintalähtöisesti sekä mahdollisten uusien kehitettävien digitaalisten palveluiden tarve. Suositus kansallisista/yhtenäistettävistä tietojärjestelmäpalveluista, hyödynnettävät nykyjärjestelmät huomioiden.

4 Yhteenveto maakuntien vastauksista
Vastukset saatiin 10 maakunnalta Selkeitä kehittämiskohteita tietojärjestelmä ratkaisujen osalta löytyy mm. seuraavilta kyvykkyysalueilta Asiakkuudenhallinta Palvelujen järjestäminen Maakunnan oma palvelutuotanto

5 1. Asiakkuudenhallinta Asiakkuudenhallinnan kyvykkyydessä nähtiin paljon kehitettävää. Useassa eri vastauksessa otettiin esille UNA-ydin ja tämän kehittäminen yhteistyössä. Kansallinen yhteistyö CRM toteutuksen määrittelyssä myös nostettiin esille. Kasvupalveluiden H-CRM ja Y-CRM hankkeet nostettiin myös esille. Asianhallintajärjestelmäratkaisu onko keskitetty vai maakunnan omat? Kelan rooli nostettiin esille useissa vastauksissa, erityisesti valinnanvapauteen liittyen. Palvelu/asiakassetelijärjestelmät PSOP ja Effector nostettiin esille myös tässä osiossa.

6 2. Palveluiden järjestäminen
Yhteistyössä kehitettävää toiminnanohjauksen kehittämisen yhteydessä kansallisella tai vähintään alueellisella (YTA) tasolla. Puuttuu järjestelmät, jolla ei-sote-palvelutuotantoa ja näihin liittyviä sopimuksia voisi seurata, hallita ja ohjata. Valinnanvapauden osalta yhteisesti kehitettävää. Osin myös maakuntien oma tehtävä pitää yllä tilannekuvaansa Palvelupakettien hyödyntäminen vertailussa Valtakunnalliset sopimuspohjat

7 3. Maakunnan oma palvelutuotanto
Järjestelmiä löytyi ja Sote-toimialan lisäksi myös kasvupalvelut oli mainittu Eri toimialat eri vaiheessa Järjestelmät vaativat maakunnissa yhtenäistämistä Nähtiin maakuntien oman kehitystyönä Kansalliset linjaukset ohjaavat kehittämistä Yhteistyössä kehitettävää toiminnanohjauksen kehittämisen yhteydessä kansallisella tai vähintään alueellisella (YTA) tasolla. Neuvonta; Maakunnallisella tai alueellisella tasolla kehitettävää. Lupa ja ilmoitus asioiden osalta käytössä KEHA:n ja virastojen kansalliset ratkaisut. Päätösasioiden hallinta asianhallintajärjestelmän piirissä.

8 4. Strategia, henkilöstöasioiden ja osaamisen hallinta
Käytettävissä useita eri järjestelmiä Yhteinen järjestelmä toisi myös käsitteistöön ja toimintaan yhtenäisyyttä Kokonaisarkkitehtuurin hallinta yleisellä ja periaatetasolla voisi olla tarkoituksenmukaista toteuttaa kansallisessa yhteistyössä. KA-kuvaamisen saatava jokin parempi, muutosjohtamista tukeva, ratkaisu kuin nykyinen VM:n tarjoama Strategiaosuus enemminkin maakunnallista tekemistä. HR-järjestelmäratkaisut olivat jo useassa maakunnassa vireillä

9 5. Toiminnan kehittäminen ja talouden hallinta
Järjestelmiä useita ja maakuntakohtaisesti yhtenäistämisessä on työtä Nähdään selkeästi maakunnan omana kehittämistyönä Toivotaan yhteistä kehittämistä esim. tietoaltaiden ym. suhteen

10 6. Hankinta, fyysisen omaisuuden hallinta, säännösten noudattaminen, sopimukset ja sidosryhmäyhteistyö Hankinnoissa usealla maakunnalla käytössä Cloudian hankintaportaali Sopimushallinnassa mm. Dynasty ja Mfile käytössä useassa maakunnassa Kehittämistä tietojärjestelmäratkaisujen osalta ei juurikaan nähty Haasteet liittyivät enemmänkin prosesseihin

11 7. Tiedon-, asian- ja riskienhallinta, tietohallinto, varautuminen ja organisaatioturvallisuus sekä viestintä, markkinointi ja myynti Olemassa olevia organisaatiokohtaisia ratkaisuja -> Hyödynnettävyys katsottava tarve ja tapauskohtaisesti Yhteistyössä kehitettävää ainakin johonkin pisteeseen asti kansallisella tai vähintään alueellisella (YTA) tasolla. Maakunnalliset erityispiirteet huomioitava Eri järjestelmiä, tieto ei tällä hetkellä verrattavissa


Lataa ppt "Kotitehtävä 22.3.2018 Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM) 26.4.2018."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google