Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi"— Esityksen transkriptio:

1 Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi

2 Tietojärjestelmäsalkun analyysin tavoitteet
Mitä nykyisiä ratkaisuja voidaan/kannattaa hyödyntää maakuntien järjestämistehtävässä? Mitä uusia ratkaisuja kehitetään keskitetysti ja minkälainen siirtymävaihe uudistamiseen tarvitaan? Mitkä ovat merkittävimmät järjestelmät, joiden kehittämisestä maakunnat vastaavat itsenäisesti? Mitä tietovarantoja sekä keskeisiä tietoja tullaan hyödyntämään, jotta yhteensopivuus varmistetaan? Vinkkejä: Pohdi PowerPoint-pohjakuvien kyvykkyyksiä maakuntajärjestäjän päätöksenteon kriittisten pisteiden kautta. Pohdi esimerkiksi miten maakuntajärjestäjä näkyy valtio-ohjauksen näkökulmasta Pohdi mitä muita tärkeitä ulottuvuuksia edellä mainittujen lisäksi tulisi huomioida Seuraavan askeleen tavoite: Tunnistetaan maakuntien järjestämistehtävässä tarvitsemat tietojärjestelmäpalvelut toimintalähtöisesti sekä mahdollisten uusien kehitettävien digitaalisten palveluiden tarve. Suositus kansallisista/yhtenäistettävistä tietojärjestelmäpalveluista, hyödynnettävät nykyjärjestelmät huomioiden.

3 1. Asiakkuudenhallinta Kyvykkyysalueen osa
Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Asiakkuudenhallinta Liittyy pääsääntöisesti asiakas- ja potilastietojärjestelmiin  Asiakas CRM puuttuu Asiakassegmenttien hallinta Ei tunnistettuja välineitä Pyrittävä segmenttien tarkoituksenmukaiseen palveluvalikoimaan Asiakastiedon hallinta Valinnanvapausjärjestelmä, tiedonsiirto Osallisuus ja osallistaminen Maakunnan omalla vastuulla, asiakaspalautteessa yhdenmukaisuus

4 2. Palveluiden järjestäminen
Kyvykkyysalueen osa Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Palveluiden hallinta Ei tunnistettuja välineitä Big data, paikkatieto (valtio), taloushallinnan järjestelmät Palveluntuottajien hallinta Sopimukset, reklamaatiot Yhteinen tuottaja-CRM Ekosysteemeissä toimiminen Suomi.fi Verkkopalvelut

5 3. Maakunnan oma palvelutuotanto
Kyvykkyysalueen osa Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Palveluketjun ohjaus Operatiiviset järjestelmät Neuvonta Paljon järjestelmiä Neuvontatietokanta (vrt. Käypä hoito) Lupa-, ilmoitus ja päätösasioiden hallinta Asianhallintajärjestelmät, verkko Yhteinen asianhallintajärjestelmä Muu oma palvelutuotanto Ei tunnistettuja välineitä Rahoittaminen ja rahoitettujen kohteiden seuranta Kansallinen ratkaisu Valvonta

6 4. Tukikyvykkyysalue 1 Kyvykkyysalueen osa
Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Strategiahallinta QPR, IMS, Targetor Pro Kansallinen ratkaisu Henkilöstöasioiden ja osaamisen hallinta Paljon järjestelmiä

7 5. Tukikyvykkyysalue 2 Kyvykkyysalueen osa
Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Toiminnan kehittäminen Paljon järjestelmiä (SAS, Cognos, Cressida, Aitta, Ecomed KPP) Ei mahdollisuutta yhteiseen ratkaisuun Talouden hallinta Paljon järjestelmiä (Intime, Raindance, Basware, Oracle yms.) Ei mahdollisuutta yhteiseen ratkaisuun, rajapinnat

8 6. Tukikyvykkyysalue 3 Kyvykkyysalueen osa
Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Hankinta Paljon järjestelmiä (Sonet, Cloudia, Marela, PSOP ym.) Kansalliset sektorikohtaiset ratkaisut Fyysisen omaisuuden hallinta Useita järjestelmiä (Oracle, Effector, Abilita ym.) Kansallinen ratkaisu (tilat) Säännösten noudattaminen Ei tunnistettuja välineitä Sopimukset Paljon järjestelmiä (ASKO, Asta, Aino ym.) Sidosryhmäyhteistyö Ei juuri tunnistettuja välineitä

9 7. Tukikyvykkyysalue 4 Kyvykkyysalueen osa
Nykytilanne (käytettävissä / puute) Tulevaisuudessa yhteisesti kehitettävä Tiedonhallinta Paljon järjestelmiä ja tuotteita Osin kansalliset ratkaisut (mm. THL) Asianhallinta Ei tunnistettuja välineitä Yhteinen sähköinen arkistointi (sote ja ei-sote) Tietohallinto Tietoturvallisuuden yhteinen ratkaisu Riskienhallinta Varautuminen ja organisaatioturvallisuus Valtiolliset sektorijärjestelmät, paikallisia ratkaisuja Viestintä, markkinointi ja myynti Paljon järjestelmä ja tuotteita

10 Yhteenvetoa Tietojärjestelmät ryvästyvät tiettyihin mva-kyvykkyyksiin
Monet tietojärjestelmät tukevat useampaa kyvykkyyttä Haaste maakuntayhteisten tietojärjestelmien kehittämiselle Tavoitteena minimikonsensus  Miten se saavutetaan? Vimanan ja SoteDigin mahdollisuudet kansallisissa ratkaisuissa Jäikö jotain huomioimatta kun käytimme mva:ta viitekehikkona?


Lataa ppt "Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google