Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö."— Esityksen transkriptio:

1 Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö Suunhoito maakunnan asukkaiden kokonaisterveyden tukena Jyväskylän perusturvalautakunta Kati Kallimo Emmi Hyvönen

2 Valinnanvapauspilotti 93§ Suora valinta Sote – keskus / suunth 94§ Asiakassetelipalvelut / Henkilökohtainen budjetti Valinnanvapauspilotit toteutetaan laajamittaisesti uuden valinnanvapausmallin ja -lain mukaan ajalla Hakuaika pilotteihin käynnistyi ja päättyy ja ehdolliset päätökset valituista piloteista saadaan huhtikuun 2018 loppuun mennessä Uudessa valinnanvapauslakiluonnoksessa ( ) pykälän 93§, 94 §, 95§ mukaisesti Hakuilmoitus ja hakuaikataulu Valtion talousarvioon on esitetty valinnanvapauspilottien toteuttamiseen 100 miljoonan euron määräraha vuosille 2018 ja 2019 (ja 2020; sote-keskus ja ; suunth) -> n. 5-6 maakunnan arvioidaan saavan rahoituksen (STM) Rahoitusta saa käyttää pilotin hallinnointiin, tietojärjestelmiin ja pilotista johtuviin palveluiden tuottamisesta aiheutuviin kustannuksiin Osallistuja kunnilta ei vaadita omarahoitusosuutta Avustuksen hakemiseen, käyttöön ja käytön valvontaan yleiset oikeusohjeet sisältyvät valtionavustuslakiin, jota tässä sovelletaan Rahoitus päätökset ovat ehdollisia siten, että ne sidotaan valinnanvapauslain voimaantulon ajankohtaan Pilottialueen on katettava 80% maakunnan asukasluvusta -> kannattaa hakea pienemmällä % osuudellakin (STM)

3 Maakunnallisen valinnanvapauspilotin valmistelutilanne Keski-Suomessa
Maakunnalliseen pilottiin hakeutuminen valinnanvapauslain toimeenpanossa Maakuntauudistuksen jory ohjeisti että Sote-keskus pilottiin hakeutumista valmistellaan ja selvitetään Pilotti voi kattaa myös suunth Jyväskylä hallinnoivana ja hakijaorganisaationa Mahdolliset päätökset kunnista/kuntayhtymistä maalis –huhtikuussa ( mennessä hakija organisaatiolle toimitettuna) Keski-Suomessa valmistellaan hakemusta 93 § mukaisiin suoran valinnan palveluiden pilotointiin = Sote-keskus ja suuterveydenhuollon yksikkö

4 Pilottihakemuksen valmistelun aikataulua/Keski-Suomi
Asiantuntijatyöryhmän työpaja 5.12 ja 10.1, 29.1 (klo 13-16) ja 8.2 (klo 8-10), 19.2, 5.3, 8.3 Maakuntavaltuustoseminaari 12.1 Maakuntahallitus 16.1 ja 16.2 Maakuntavalmistelun jory 7.12, 8.2, 22.2 Sote- johtajien työkokous 17.1 ja 13.2 Kunnanjohtajakokous 30.1 ja xx.3 Maakunnan ennakoiva yhteistoimintaelin ja 24.1 Pilottihakemus STM:ssä Päätökset/sitoumukset organisaatioista/kunnista hakijalle (JKL) toimitettuna mennessä (STM:ssä viimeistään ) Pilotoitavan palvelun (sote-keskus ja suunth) Sääntökirjan hyväksyminen kunnissa/organisaatioissa touko-kesäkuu 2018

5 Maakunnat valmistautuvat tilanne 7.2.2018

6 Maakunnat valmistautuvat

7 Päätavoitteet sote-keskuspilotille
Tavoite 1: Järjestäjän tehtävien mallintaminen Pilotissa mallinnetaan järjestäjän tehtävät suoran valinnan palveluihin liittyen sekä mallinnetaan tehtävien hoitamiseen liittyvät toimintatavat. Toimintatavat ja työkalut otetaan pilotin aikana ennakoivasti käyttöön koko maakunnan tasoisessa toiminnassa. Tavoite 2: Suoran valinnan palveluiden määrittely Määritellään ja otetaan käyttöön pilotin suoran valinnan palvelukokonaisuus sote-keskusten osalta. Pilotin aikana laaditaan yksilö- ja väestötason hyvinvointi- ja terveysvajeiden määrittelyyn perustuva palvelutarpeen arviointimalli sekä siihen perustuva suoran valinnan palveluiden sisältöjen ja laatu- ja vaikutustavoitteiden määrittelytapa. Mallin pohjalta arvioidaan sote-keskuspalveluiden toiminnallista ja väestön tarpeisiin vastaavaa sisältökokonaisuutta sekä tehdään tarvittaessa muutoksia sote-keskusten palvelurepertuaariin ja hoitoketjuihin jo pilotin aikana. Tavoite 3: Suoran valinnan palveluiden integroiminen muihin maakunnan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin Pilotissa määritellään keskeiset sote-keskuksiin liittyvät palvelu- ja hoitoketjut sekä niihin liittyvät eri palveluntuottajien roolit. Hoito- ja palveluketjuajattelu kattaa myös asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla tuotettavat palvelut. Hoitoketjujen määrittelyllä voidaan muuttaa palveluiden painopiste perustason palveluihin. Samalla hoitoketjut varmistavat asiakaslähtöiset ja yhdenvertaiset palvelut maakunnan asukkaille. Tavoite 4: Maakunnallinen palvelu- ja asiakasohjausmalli Pilotissa laaditaan maakunnallinen palvelu- ja asiakasohjausmalli. Palvelu- ja asiakasohjausmallilla varmistetaan valintatilanteen vertailtavuus, vaivattomuus ja siten asiakaslähtöisyys monituottajamallissa. Pilotin aikana asiakas- ja palveluohjaus toteutetaan siten, että asukkaat saavat eri puolilla maakuntaa palvelunsa integroidusti ja oikea-aikaisesti. Palveluilla tuetaan asukkaiden hyvinvointia ja turvallista arkea eri puolilla maakuntaa.

8 Päätavoitteet sote-keskuspilotille:
Tavoite 5: Valinnanvapauden ICT-kokonaisarkkitehtuuri Suoran valinnan palveluissa valmistellaan ja toteutetaan siirtyminen valinnanvapauskokeilun tietojärjestelmistä kansallisiin tietojärjestelmäratkaisuihin. Maakunnan nykyjärjestelmät kartoitetaan ja tehdään vaadittavat yhdyspinnat kansallisiin ratkaisuihin. Pilotti osallistuu vahvasti valinnanvapauden kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton perehdyttämiseen Keski-Suomessa. Tavoitteena on käytettävien tietojärjestelmien tukema vaivaton asiointi, sujuva tiedonsiirto ja tiedon vahva hyödyntäminen Tavoite 6: Osa- ja kokonaisulkoistettujen palveluiden integroiminen osaksi maakunnan toimintaa Keski-Suomessa on tehty sosiaali- ja terveyspalveluiden osa- tai kokonaisulkoistuksia. Pilotissa tehdään tiivistä yhteistyötä sopimuskumppaneiden kanssa, jotta ulkoistetut kokonaisuudet saadaan integroitua osaksi tulevan maakunnan toimintaa. Samalla tuotetaan kansalliseen valmisteluun malleja siitä, miten ostopalvelusopimukset suhteessa valinnanvapauslainsäädäntöön tulee huomioida ja miten niiden väliset mahdolliset ristiriidat voidaan ratkaista. Tavoite 7: Julkisen sote-keskuspalvelutuotannon muutosjohtaminen uudistukseen Pilotin aikana vahvistetaan julkisen toimijan kilpailukykyä, kehitetään toimintaa, helpotetaan henkilöstön siirtymistä uuteen toimintamalliin sekä laaditaan kokonaisvaltaisia palvelukonsepteja järjestäjän vaateet huomioiden. Julkisen tuotannon osalta on huomioitavaa, että vaikka pilotti koskee vain sote-keskusten toimintaa, pilotti on keskeinen työkalu maakunnan palvelutuotannon muutosjohtamisessa ja muutosvaiheen vaiheistamisessa

9 Sote-keskus Hankesuunnitelman sisältöjä
Muutosjohtamisen tavoitteet maakunnan sote-keskuspalveluissa Kilpailukykyiset maakunnan sote-keskuspalvelut Henkilöstönäkökulma pilotissa Terveyshyötymalli julkisen tuotannon kilpailuvalttina Hyvinvointi-, terveys ja työkykyvajeiden ja palvelutarpeiden selvittäminen yksilö- ja väestötasolla Asiakkuuden hallinta Palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden varmistaminen Palvelutuotantomarkkinoiden toiminnan varmistaminen Sote-keskusten rooli hyvinvoinnin ja terveyden sekä työkyvyn edistämisessä Erityistason sairaanhoitopalvelut sote-keskusten asiakkaille Maakunnan sosiaalipalveluiden palvelut sote-keskus asiakkaille Yleinen neuvonta ja valintatilanteissa tukeminen Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluohjaus

10 Keski-Suomen suunhoidon pilotin tavoitteet:
Tavoite 1 Järjestäjän tehtävien mallintaminen Pilotissa mallinnetaan järjestäjän tehtävät suoran valinnan palveluihin liittyen sekä kuvataan tehtävien hoitamiseen liittyvät toimintatavat. Toimintatavat ja työkalut otetaan pilotin aikana ennakoivasti käyttöön koko maakunnan tasoisessa toiminnassa. Tavoite 2 Väestön suun terveyden tilan selvittäminen maakunnassa ja tiedon hyödyntäminen palveluiden järjestämisessä Pilotissa tullaan keräämään laajaa tietoa Keski-Suomen väestön suun terveyden tilasta, jonka pohjalta järjestäjä voi tarkastella väestön palvelutarvetta sekä asettaa palveluntuottajille vaateita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Tavoite 3 Suunhoidon yksikön suoran valinnan palvelupaketin sisältöjen sekä tuottajien roolien määrittely Pilotissa määritellään ja otetaan käyttöön pilotin suoran valinnan palvelukokonaisuus suunhoidon suoran valinnan palveluiden osalta. Hoidolle asetetaan omat laatumittarit. Tiedon pohjalta arvioidaan suoran valinnan palveluiden toimivuutta ja asukkaiden suunterveyttä. Tarvittaessa tiedon avulla tehdään muutoksia palvelurepertuaariin ja hoitoketjuihin jo pilotin aikana. Tavoite 4 Suunhoidon suoranvalinnan palveluiden yhteensovittaminen muiden maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palveluiden kanssa Integraation varmistamiseksi pilotissa määritellään keskeiset suun hoidon palveluihin liittyvät palvelu- ja hoitoketjut, sekä niihin liittyvät eri toimijoiden roolit niin, että suunterveys huomioidaan aina kaikkien maakunnan järjestämien sote-palveluiden yhteydessä. Tavoite 5 Suunhoidon yksikön suoranvalinnan korvausmallin käyttöönotto ja valtakunnallisen ennusteaineiston luominen kustannusten osalta Suun terveydenhuollon korvaukset (kiinteä osa + suoriteperusteiset korvaukset) maksetaan lain mukaan. Lisäksi pilotissa otetaan käyttöön Keski- Suomen kannustinperusteinen korvausmalli, jolla pyritään edistämään terveyttä ja hillitsemään kustannuksia. Tavoite 6 Julkisen suunhoidon muutosjohtaminen uudistukseen Pilotin aikana tullaan vahvistamaan julkisen toimijan kilpailukykyä, kehittämään toimintaa, helpottamaan henkilöstön siirtymistä uuteen toimintamalliin sekä laatimaan kokonaisvaltaisia palvelukonsepteja järjestäjän vaateet huomioiden. Julkisen tuotannon osalta on huomioitavaa, että vaikka pilotti koskee vain suunhoidon yksiköiden toimintaa, pilotti on keskeinen työkalu koko Keski-Suomen palvelutuotannon muutosjohtamisessa ja muutoksen vaiheistamisessa.

11 Suunth yksikön Hankesuunnitelman sisältöjä
Suoranvalinnan ja erityistason palveluiden yhteensovittaminen Suoranvalinnan palveluiden ja sosiaalipalveluiden yhteensovittaminen Asiakasohjaus ja -neuvonta Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluohjaus Suu kerralla kuntoon -toimintamallin laajentaminen maakunnan käyttöön ja potilasprofiloinnin tehostaminen Sähköisen asioinnin kehittäminen Kilpailukykyiset maakunnan suunhoidon yksikön palvelut Henkilöstönäkökulma pilotissa Terveyshyötymalli julkisen tuotannon kilpailuvalttina Väestön suun terveyden tilan selvittäminen maakunnassa ja tiedon hyödyntäminen palveluiden järjestämisessä Suun terveydentilan indikaattorit ja järjestäjän laatumittarit Rahojen kohdentaminen sekä palveluiden kysynnän ja kustannusten hallintaan liittyvät valinnat ja priorisointilinjaukset Asiakkuudenhallinta Palveluiden saatavuuden varmistaminen sekä markkinoiden toimivuus Palvelutuotantomarkkinoiden toiminnan varmistaminen Palvelutarpeen kartoitus ja yksilöllinen hoitosuunnitelma suunhoidon asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työkaluna Alle 18-vuotiaiden suunhoidon palveluiden järjestäminen ja suhde suoranvalinnan palveluihin hyvinvoinnin näkökulmasta tarkasteltuna

12 Seuraa valmistelua ja Olkaa yhteydessä!
ks2020.fi facebook.com/ks2020.fi/ @keskisuomi2020 #ks2020 alueuudistus.fi Kati Kallimo Keski-Suomi2020 Palvelutuotanto p


Lataa ppt "Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google