Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
AIKUINEN OPPIJA.
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
– ohjeita opiskelijalle ja opettajalle
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AHOT ja työn opinnollistaminen – työpaja HAMK/YRLI klo 9-12
Työn opinnollistaminen Sosiaalialan verkosto
Opinnollistamisen pähkinät
Saimaan ammattiopisto Sampo
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu 26.12.2018

Työn opinnollistaminen Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. Työn opinnollistaminen edistää työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä, nopeuttaa opintojen etenemistä ja tutkintoon valmistumista. Kimmo 26.12.2018

6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän Hankkeen tavoitteena on 1. Tunnistaa ja kehittää uusia toimintamalleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen 2. Levittää ja ankkuroida työn opinnollistaminen opiskelumuodoksi korkeakouluissa 3. Edistää joustavien opintoprosessien kehittämistä korkeakouluissa työn opinnollistamisen mahdollistamiseksi 4. Kehittää uudenlaisia työtä ja opiskelua integroivia muotoja työharjoitteluratkaisujen rinnalle 5. Parantaa koulutuksen ja työn siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevia palveluita 6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yritysten välistä kumppanuutta. Anu 26.12.2018

Työn opinnollistamisen muodot Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen päivä-, ilta- tai viikonlopputyössä oleva opiskelija, joka esittää työssä hankkimaansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojaksojen suorittamiseksi 2) Työpaikkalähtöinen opinnollistaminen kyseessä organisaatio, joka haluaa saada tutkintoon johtavaa koulutusta työntekijöilleen yrityksen työntekijöillä voi olla pitkä työkokemus ja oman organisaation järjestelmällinen henkilöstökoulutus taustalla avaa ammattikorkeakouluille uudet näköalat vaikuttaa yritysten henkilöstökoulutusten sisältöihin sekä tuottaa tutkintokoulutuksella hyötyä yritysten toiminnan kehittämiseen 3) Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen toteutuu hankkeistetun opiskelun kautta kokonainen tai osa opintojaksosta on päätetty toteuttaa TKI-hankkeissa/asiakastyönä/projektina 26.12.2018

Opinnollistamispolku… Osaaminen Opinto-pisteet Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen? 26.12.2018

Opinnollistamisen mahdollistajia Opiskelija Osaamis-kriteerit Oma-aloitteisuus Kyky sanallistaa autenttinen työ ja kertynyt osaaminen Työpaikka Perehtyminen opiskelijan esittämiin osaamistavoitteisiin Taito arvioida opiskelijan osaamista Oppilaitos Opetussuunnitelmien ja prosessien joustavuus Opettajien kyky ja halu tulkita työelämässä kertynyttä osaamista opintopisteiksi 26.12.2018

Case: Haaga-Helian StartUp Schoolin yrittäjäopiskelijat ja työn opinnollistaminen Yrittäjäopiskelijoilla opintojen keskeyttämisriski korkea, jos oma yritys lähtee lentoon StartUp School kiinnittää yrittäjäopiskelijan korkeakouluun: tukea yrittäjyyden alkutaipaleella – yksilöllisesti ja pienryhmissä omassa yrityksessä kertyvän osaamisen osoittaminen näyttöpäivissä – tehokas tapa tuottaa opintopisteitä Työelämässä tarvitaan korkeakoulutasoisia yrittäjiä! 26.12.2018

Uraa ja osaamista rakentamassa –seminaari Tampereella 18.4.2016. Tervetuloa! www.amkverkkovirta.fi Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus 26.12.2018