Yrityksen toimintaympäristöt

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Museon strategiaprosessi Missio-Nykytila-Tavoitteet-Analyysit-Laadinta-Jalkauttaminen © Museonjohtajat ry.
Advertisements

Toimintaympäristön analyysi
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Ilkka Larsio, Tero Mankinen, Ropi Saari, Joona Tiinus
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
N-piirin johtamisvalmennus Klubitoiminnan suunnittelu (Strategia) N-piirin johtamisvalmennus Ossi Eloholma.
Toimintasuunnitelma.
Yritystoiminnan raportti
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Tytöt teknologian taitajiksi
Tähän otsikko (Arial Narrow, koko 28 p) – Tähän tekstiä… (Fonttina Arial Narrow, koko 20 p) tähän tekstiä – tähän tekstiä Tekijä, pvm.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Liikeidean esittelyohje
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Sisäinen yrittäjyys Matti Koiranen Jyväskylän yliopisto.
Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
PRECEDE-PROCEED –malli
Kysynnän ja tarjonnan laki
Liiketoimintasuunnitelma
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
YRITTÄMINEN s
Henkilöstö kilpailutekijänä
Markkinoinnin perusteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
Sisäinen laskentatoimi
Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004.
Markkinoinnin perusteet
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Autokaupan toimintaympäristö
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Mistä löydämme tietoja…
Autokaupan toimintaympäristö
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Avoimen tuotteenhallinta
…miten kilpailu kehittyy?
Kaupunkistrategian laadinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Yrityksen toimintaympäristöt Daniel Bågeberg Tarmo Alastalo

Yrityksen toimintaympäristöt

Toimintaympäristön analyysit liikeidean arvioinnissa Erilaiset analyysit ovat tärkeä osa yrityksen perustusvaiheen suunnittelua. Yrityksen sisäisen tehokkuuden analyyseilla selvitetään käytettävissä olevat resurssit, esimerkiksi osaaminen, pääoma, työvoima, tilat, koneet j a laitteet, asiakas- toimittaja- ja muu suhdeverkosto. Toinen keskeinen analyysien kohde on toimintaympäristö. Sitä arvioitaessa selvitetään markkinoihin, kysyntään, kilpailuun ja yleisiin yhteiskunnallisiin makrotekijöihin sekä ypäröivään luontoon Iiittyviä seikkoja.

YRITYKSEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT yrityksen kyettävä erottamaan nopeat ja hitaat muutokset ”ainut pysyvä asia maailmassa on jatkuva muutos” muutoksille tyypillistä: ne ovat entistä nopeampia ne kytkeytyvät entistä enemmän toisiinsa niitä on entistä vaikeampi ennakoida ne ovat entistä rajumpia ympäristöä ei tulisi nähdä pelkästään uhkatekijänä vaan myös mahdollisuutena yrityksen osattava valita ympäristö, jolla se parhaiten voi hyödyntää menestystekijöitään yritysjohdon tulisi tunnistaa myös ns. heikkoja signaaleja = usein huomaamattomia merkkejä muutoksen syntymisestä heikkojen signaalien tunnistamista auttaa kiinteät yhteydet toimintaympäristöön, niihin, joilla on tietoa ja/tai jotka osallistuvat päätöksentekoon 25.12.2018

Muuttuvia toimintaympäristöön liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi: taloudelliset, poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät teknologiset tekijät kilpailulliset tekijät sosiaaliset tekijät ja kulttuuritekijät globalisaatio eettiset ja ekologiset tekijät trendit ja megatrendit 25.12.2018

Sidosryhmäympäristö sidosryhmät ( intressiryhmät) = yrityksen toiminnassa mukana olevia ryhmiä, jotka ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa yritykseen, joilla on ajettavanaan omia etuja yrityksessä ( ovat jostakin syystä kiinnostuneita yrityksen toiminnasta ) antavat jonkin panoksen ja haluavat jonkin vastikkeen

Esimerkkejä sidosryhmistä Alihankkijat/ toimittajat/ Muut yritykset Henkilöstö Omistajat Tilitoimistot Asiakkaat Yritys Järjestöt Yhteisöt Media Julkinen sektori Rahoittajat/sijoittajat 25.12.2018

Kysyntäympäristö tarpeet ( Maslow ) näkyvät/piilevät ( latentit ) motiivit asenteet persoonallisuus kuluttajien kuuluminen erilaisiin pienryhmiin primaariryhmä/sekundaariryhmä/viiteryhmä käyttäytyminen ryhmän mukaan, huom! ns. köyhäilijät Rogersin omaksujatyypit perheiden elinvaihejaottelu markkinoiden segmentointi 25.12.2018

Kilpailuympäristö kilpailu voi olla: lajitelmakilpailua valikoimakilpailua kilpailua ostovoiman suuntaamisesta kilpailijat jaetaan: ydinkilpailijat kilpailijat, joiden kanssa ollaan jatkuvasti vastakkain ”kalastetaan samoilla vesillä” tarvekilpailijat kilpailijat, jotka eivät suoraan kilpaile kanssamme, mutta tyydyttävät toiminnallaan samaa/saman kaltaista tarvetta marginaalikilpailijat kilpailijat, jotka tulevat esille ajoittain, eivät edusta merkittävää markkinavolyymiä alalla potentiaaliset kilpailijat 25.12.2018

Yrityksen kilpailijaroolit markkinajohtaja haastaja jäljittelijä erikoistuja

Teknologiaympäristö Toimintaympäristön teknologinen taso ja infrastruktuuri säätelevät osaltaan yrityksen toiminnan reunaehtoja. Esimerkiksi sähköisen liiketoiminnan, digitalisoitumisen ja muu teknologisen kehityksen taso vaihtelee suuresti maittain ja alueittain. Liikeideaa hiottaessa teknologiset tekijät toimivat joko mahdollistajina tai hyvän idean toteutumisen esteinä. Teknologia ja ihminen eivät aina kohtaa, vaikka tuote yritettäisiin kehittää käyttäjäystävälliseksi. Palveluyrityksille saattaa käydä niin, että markkinoille kiirehtiessään niiden palvelut eivät olekaan vielä täysin valmiita, vaikka teknologia on. Tämä johtaa usein tilanteeseen, jossa vain edelläkävijäasiakkaat osaavat käyttää yrityksen palveluita hyväkseen. Uudet teknologiat tarjoavat suomalaisille pk-yrityksille mahdollisuuksia globaaleilla markkinoilla. 25.12.2018

Sisäinen ja ulkoinen arvoympäristö sisäinen mm.: liikeidea, päämäärät, yrityskulttuuri ulkoinen: lainsäädäntö, kulttuuri jne. (” Maassa maan tavalla ” ) Yrityksen muu ympäristö yksi keskeisimpiä markkinatalouden ilmentymiä on Suomessa laki elinkeinon harjoittamisen vapaudesta se takaa laillisen ja hyvän tavan mukaisen elinkeinon harjoittamisen vapauden kaikki sellainen elinkeinotoiminta on sallittua, mikä ei erikseen ole kielletty erikseen on säädetty luvanvaraisesta elinkeinotoiminnasta markkinatalouden toiminnan edellytys on vapaa kilpailu yrityksillä on vapaa pääsy markkinoille yritykset voivat vapaasti valita asiakkaansa ja tavarantoimittajansa yritykset voivat vapaasti päättää hinnoistaan ja toimitusehdoistaan kilpailukeinot ovat lain ja hyvän tavan mukaisia 25.12.2018

Kilpailulainsäädäntö pyrkii torjumaan sellaisia vapaan kilpailun rajoituksia, joilla vapaata kilpailua estettäisiin esim. kartellit, määräävän markkina-aseman väärinkäyttö, kilpailua estävä, rajoittava tai vääristävä sääntely tai hallintotoimet yritystoimintaa sääntelevät tahot ja mekanismit: 1. Valtiovalta 2. Valtio ja kunnat yhdessä 3. Työmarkkinajärjestöt 4. Maailmanpolitiikan suhdanteet ja yhteiskunnan stabiliteetti 5. Kilpailutilanne 6. Kuluttaja- ja ympäristöliikkeet 7. Muut organisaatiot ja järjestöt 25.12.2018

Esimerkki megatrendeistä

SWOT-analyysi SWOT-analyysi (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) on Albert Humphreyn kehittämä nelikenttämenetelmä, jota käytetään strategian laatimisessa, sekä oppimisen tai ongelmien tunnistamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.