Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Tukevasti koulupolulla
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Mielenterveys kuntoutus
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Mari Niinivirta asiantuntijapalvelujen päällikkö
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
TET =Työelämään tutustuminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Esiopetuksen vuosiympyrä
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kuntoutuksen perusteet
Esityksen transkriptio:

Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen Kuntoutuksen perusteet o0104ST syksy 2010 Tervaväylän koulu

Yleistä Tervaväylän koulu on opetushallituksen alainen esi-, perus- ja lisäopetusta antava valtion erityisoppilaitos, joka palvelee pohjoista Suomea Lohipadon ja Merikartanon yksiköt, joissa opiskelee vuosittain noin 100 oppilasta Lohipadon yksikkö: liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten ja nuorten peruskoulutus sekä kuntoutus- ja asumispalvelut Merikartanon yksikkö: kielihäiriöisten, sisäkorvaistuteoppilaiden, viittomakielisten, kuulonäkövammaisten ja huonokuuloisten opetusta

Toimintaympäristö Lohipadon yksikössä sisä- ja ulkotilojen esteettömyys on keskeisessä roolissa (Esim. hissien ja ovien painikkeet, väljät käytävät, soveltuvat ruokailu- ja WC-tilat) Molemmissa yksiköissä toimii oma itsenäinen oppilaskoti

Kuntoutuspalvelut koulussa Oppilaille järjestetään oppimista tukevaa kuntoutusta heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan Kuntoutuksen tavoitteita toteutetaan moniammatillisella yhteistyöllä: Erikoislääkäri Terveydenhoitaja Psykologi Puhe-, toiminta- ja fysioterapiat Kuntouttava arki on johtavana ajatuksena Yhteistyö kuntoutushenkilöstön ja koulun muiden työntekijäryhmien sekä kodin välillä on tiivistä

Arviointi ja HOJKS Oppilaan arvioinnin kohteena on sekä oppilaan edistyminen että hänen sosiaaliset taitonsa Tervaväylän koulussa on käytössä seuraavia arviointikäytänteitä: Itsearviointi Välitodistukset Lukuvuositodistus HOJKS (henkilökohtainen opetusta järjestämistä koskeva suunnitelma) Päättötodistus Todistus lisäopetuksesta

Arviointi ja HOJKS-seuranta Yksittäisen oppilaan koulukäyntiin, hoitoon ja kuntoutukseen liittyvät asiat käydään läpi vähintään kerran lukuvuodessa HOJKS - palaverissa Palaveriin osallistuvat: vanhemmat mahdollisesti oppilas itse moniammatillinen työryhmä (esim. opettaja, lääkäri, psykologi)

Opetusmenetelmät Opettaja/opettajatiimi valitsee oppilailleen sopivat työtavat yksilöllisesti Monipuoliset työtavat Viittomakielinen opetus Bliss-kieli Tukiviittomat ja viitottu puhe Selkokieli Tietokoneavusteinen opetus Strukturoitu opetus Sherborne Montessori

Lainsäädäntö Perusopetuslaki 21.8.1998/628 luku 4 § 17 Erityisopetus: Oppilaalla, jolla on lieviä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia, on oikeus saada erityisopetusta muun opetuksen ohessa. Jos oppilaalle ei vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän häiriön taikka muun niihin verrattavan syyn vuoksi voida antaa opetusta muuten, tulee oppilas ottaa tai siirtää erityisopetukseen. -- Oppilaalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Ennen päätöstä, jolla oppilas otetaan tai siirretään erityisopetukseen, tulee neuvotella oppilaan huoltajan kanssa sekä, jos mahdollista, hankkia oppilaasta ja hänen oppimisedellytyksistään psykologinen tai lääketieteellinen tutkimus taikka sosiaalinen selvitys.

Pohdintaa kuntoutuksen merkityksestä Koulunkäyntiin liittyviin ongelmiin on tärkeää puuttua ajoissa Erityiskoulut mahdollistavat oppimisen myös niille, jotka tarvitsevat erityistä tukea → tasa-arvo Kaikki erityispalvelut saman katon alla (Tervaväylän koulu)

Yhteenveto Tervaväylän koulu: Lohipadon ja Merikartanon yksiköt Monipuolista opetusta peruskouluikäisille erityistukea tarvitseville lapsille Kuntoutus ja opetus yksilöllisten tarpeiden mukaan Koulun toiminnan taustalla säädös erityisopetuksesta

Lähteet http://www.projektiuutiset.fi/fi/artikkelit/tervav%C3%A4yl%C3%A4n-koulu http://www.tervavayla.fi/index.php Kerola & Sipilä, Haastava käyttäytyminen: syitä ja muutoksen mahdollisuuksia, 2007.