Projektinhallinta ja opiskelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Advertisements

TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Tehtävä l Minkälaisia ongelmia ryhmässä tehtävässä ohjelmointityössä voi tulla esiin? l Mitä keinoja niiden välttämiseksi keksit?
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Vaikuttavuuden arviointi
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Projektitoiminta TUOL0006 Harjoitustyö Projektisuunnitelma
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Hyvinvointiraportti-hanke
Infoa tutoropettajille
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Oheislajiharjoittelu
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Vastavalmistuneen puheenvuoro
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe klo ,
Tervetuloa Innopajaan
Projektinhallinta ja opiskelu
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Mittaamisen punainen lanka - tukimateriaali turvallisuusindikaattorien kehitykseen ja hyötykäyttöön Arviointipalvelut / Jukka Hovi.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
PDPP.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Opintopsykologi Katja Hietanen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Harjoituksen ohjaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Harjoituksen ohjaaminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Opettajan pedagoginen ajattelu
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Korkeakouluille visuaalista analytiikkaa tarjoava Alasin-palvelu – työkaluja korkeakoulujen tiedolla johtamisen tueksi Korkeakoulun kehittämisen kannalta.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Projektinhallinta ja opiskelu PDPP 14.9.2016 Ville Kivimäki

Mikä on projekti? Parikeskustelu: Yksi projektia tai sen ominaisuutta kuvaava sana Nimeä jokin esimerkki projektista, jonka tiedät tai jonka kanssa olet ollut tekemisissä 16.9.2018

Projektin perusmääritelmä ”Projekteilla voidaan tarkoittaa kertaluontoista, monelle osapuolelle yhteistä tehtävää. Se voi toisaalta tarkoittaa määräaikaista organisaatiota, tavoitteellista, rajattua tehtävien jatkumoa tai ongelmaa, joka on aikataulutettu ratkaistavaksi. Joillekin projekti voi tarkoittaa yleisemmin johtamisympäristöä, jonka tehtävänä on toimittaa yksi tai useampia tuloksia rajatun liiketoimintasuunnitelman mukaan. Joissakin määritelmissä korostetaan, että projekti on ainutkertainen toimeksianto tiettyjen vaatimusten, esimerkiksi tavoitteiden, ajan, kustannusten ja laadun suhteen. Eräissä määritelmissä nostetaan lisäksi esiin, että erona muihin toimeksiantoihin projekteilla on erikseen määritelty organisaatio. Muunlaisesta tekemisestä projekti poikkeaa monien määritelmien mukaan siinä, että sillä on alku ja loppu – projekti ei jatku ikuisesti.” [Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki, Finland, http://pbgroup.tkk.fi/en/ , (ISBN 978-952-92-8535-8)] 16.9.2018

Projektinhallinnan vaiheet 1 Määrittely Miksi projekti tarvitaan? Mitä projektilla tavoitellaan? Karkea arvio työmäärästä, resursseista ja laajuudesta 2 Suunnittelu Aikataulu, resurssit, laajuus Työsuunnitelma, esim. alustava ositus ja sen hyväksyntä 3 Toteutus ja seuranta Työsuunnitelman mukainen työskentely Muutosten hallinta Riskien seuranta 4 Tulokset Tulosten todentaminen ja esittäminen Dokumentointi Projektin päättäminen 5 Vaikutukset Mitä jäi käteen? Mikä projektissa sujui, mikä ei? Mitä voi ottaa opiksi tulevia projekteja ajatellen? 16.9.2018

Oppimistehtävä Logical framework Katso myös: https://www.urbanreproductivehealth.org/toolkits/measuring-success/guide-developing-logical-framework Lähde: http://www.slideshare.net/drmadhurverma/logical-framework-approach-drmadhur-verma-pgims-rohtak s. 37 16.9.2018

Logical framework -tehtävä Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Mitä laajempaa päämäärää projektilla pyritään edistämään? Millä mitataan? Mistä tiedot saadaan? Mikä on projektin päätavoite? Mitä muuta tarvitaan päämäärän edistämiseksi? Mitä tuloksia projektin tavoitteen saavuttaminen edellyttää? Millä mitataan Mitä muuta tarvitaan projektin tavoitteen saavuttamiseksi Mitä toimenpiteitä kukin tulos edellyttää? Tuotokset Resurssit Mitä muuta tarvitaan, että tulokset saavutetaan? Mitä vaaditaan, että projekti käynnistyisi? 16.9.2018

Esimerkki: PDPP logical framework Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Päämäärä ENGin diplomi-insinöörit saavat keskeisiä työtehtäviä valmistuttuaan Työllistyneisyys Työelämän kannalta relevantit työelämätaidot karttuvat opiskeluaikana TEK:n kysely vastavalmistuneille, 5v sitten valmistuneiden kysely Tavoite Itseohjautuvampi opiskelu, relevanttien työelämätaitojen karttuminen Tyytyväisyys opintoihin Kandipalaute Päämäärän saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelijat osaavat tuoda osaamisensa esille ja ovat valmiita hakemaan haastaviin tehtäviin Tulokset Opiskelija oppii hallitsemaan opiskeluaikaansa Motivaatio 2. ja 3. vuoden kyselyt Projektin tavoitteen saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelija on valmis ottamaan opinnoista ja kehittymisestään aktiivisemmin vastuuta Toiminta PDPP Akateeminen ohjaus Tukipalvelut/työpajat Tuotokset Opiskelija hyödyntää akateemisen ohjauksen, hyödyntää työpajoja ja suorittaa PDPP:n Resurssit Opiskelijan ajankäyttö Opettajaresurssi Akateemiset ohjaajat Tulosten saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelija on halukas oppimaan. Opiskelija näkee ajankäytön hallinnan hyödyllisenä. Ennakkoedellytykset Opiskelijat haluavat työllistyä Opiskelijat haluavat valmistua DI:ksi 16.9.2018

Ennakko-odotukset / riskit Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Päämäärä Tavoite Päämäärän saavuttamiseen liittyvät oletukset Tulokset Projektin tavoitteen saavuttamiseen liittyvät oletukset Toiminta Tuotokset Resurssit Tulosten saavuttamiseen liittyvät oletukset Ennakkoedellytykset 16.9.2018

Kohti projektin hallintaa 16.9.2018

Etsi itse työkalusi Mitä haluat tehdä tehdä Etsi toteutukseen sopiva työkalu Opettele työkalun käyttö Tee jotakin Opi itse kokeilemalla ja ota oppia muilta Tee vähän paremmin, kuin olet aiemmin tehnyt Vinkit: Älä aseta rimaa liian korkealle Hyödynnä resurssit: Hyvät linkit ja vinkit –powerpoint, opettajat, opintotuutorisi, työpajat, aiempien opiskelijoiden luomukset, Project of My Studies –pinterest, äiti 16.9.2018