Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ARK-E1506 - Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe 9.2.2018 klo 9.15-11.45,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ARK-E1506 - Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe 9.2.2018 klo 9.15-11.45,"— Esityksen transkriptio:

1 ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe klo , Oppimiskeskus Johanna-ryhmätyötila R015/113 Mikko Inkinen, Paula Sjöblom, Salli Tuominen (opintopsykologeja) Suunnittelussa mukana prof. Jenni Reuter + Arkkitehtikilta (KIITOS!)

2 TAPAAMISAJAT pe klo Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat pe klo Suunnittelijan tunteet pe klo Oman osaamisen tunnistaminen pe klo Omien työtapojen suunnittelu pe klo Ryhmätyötaidot pe klo Arkkitehtihaastattelujen purku

3 OHJELMA 3 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan tunteet
Kotitehtävän purku: Missä olet hyvä Osaamiskarttatehtävä Minun näköinen ura / oman osaamisen muokkaaminen tehtävään sopivaksi Kotitehtävän esittely: Ajankäytön seuranta Loppurentoutus

4 Kotitehtävän purku: Missä olet hyvä?
Kirjaa itsellesi seuraavan viikon aikana ( ) milloin ja millaisissa tilanteissa koit olevasi hyvä / osaava / kykenevä. Voit kuvailla lyhyesti esim. mitä olit tekemässä, olitko yksin vai jonkun kanssa ja missä koit oleva osaava jne. Tilanteet voivat liittyä opiskeluun, ansiotyöhön, harrastuksiin, sosiaalisiin suhteisiin tms. Pyri myös tavoittamaan mistä sinulle tuli kokemus, että olet tässä osaava. Keskustelu pareittain.

5 Osaamiskartta-tehtävä alkaa
Alamme rakentamaan teille jokaiselle osaamiskarttaa Karttaa rakennetaan yksin ja parin / ryhmän kanssa keskustellen Kartan tekemisessä on useita vaiheita ja siinä käsitellään eri teema- alueita Aluksi teemme karttaa tiettyyn kaavamaiseen muotoon, lopuksi saat suunnitella sitä vapaammin Kun on ammattilaisten seurassa, saattaa käydä niin, että tuntuma omaan osaamiseen hämärtyy ja suhteellisuudentaju omasta osaamisesta heikkenee. Vertaa omaa osaamistasi MYÖS alaa tuntemattoman kaverisi / sukulaisesi osaamiseen! vertaa:

6 Opinnot ja tieto Ota itsellesi A3-paperi, jaa se 4 osaan.
Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Ota itsellesi A3-paperi, jaa se 4 osaan. Mitä teemoja, ilmiöitä, asioita tai käsitteitä olet oppinut arkkitehtiopintojen aikana? Listaa kaikki mieleen tuleva vasempaan yläkulmaan.

7 Opinnot ja konkreettiset taidot
Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Mitä konkreettisesti olet tehnyt arkkitehtiopintojen aikana ja millaisia taitoja olet oppinut? Esim. käyttänyt ohjelmia, suunnitellut ajankäyttöä, tehnyt projekteja, toiminut osana ryhmää, laskenut, ollut luova, tehnyt vaikka ei huvita, ollut kritisoitavana / arvioitavana … Listaa kaikki mieleen tuleva vasempaan alakulmaan. Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot

8 Pariporina: esitelkää parille mitä olette tähän mennessä paperille laittaneet ja vertailkaa ja täydentäkää omia listojanne.

9 Muu kokemus ja tiedot OPINNOT MUU ELÄMÄ Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Mieti nyt keskeisiä tietoja, joita sinulle on karttunut opintojen ulkopuolella, esim. työelämässä, harrastuksissa, vapaa-ajalla, sanomalehtiä / nettiä lukiessa. Mistä kaikesta olet ollut kiinnostunut? Listaa kaikki mieleen tulevat teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet oikeaan yläkulmaan. Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot

10 Muu kokemus ja taidot OPINNOT MUU ELÄMÄ Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Mieti nyt keskeisiä taitoja, joita sinulle on karttunut opintojen ulkopuolella, esim. työelämässä, harrastuksissa, vapaa-ajalla, sanomalehtiä / nettiä lukiessa. Mitä kaikkea olet konkreettisesti tehnyt Listaa kaikki mieleen tulevat teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet oikeaan alakulmaan. Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot

11 Pariporina: esitelkää parille mitä olette tähän mennessä paperille laittaneet ja vertailkaa ja täydentäkää omia listojanne.

12 Mistä pidät / nautit / missä olet hyvä?
OPINNOT MUU ELÄMÄ Käy posterin sisällöt läpi vielä kerran ajatuksen kanssa. Mieti, mistä teemoista ja minkälaisesta tekemisestä nautit / pidät eniten ja minkä äärellä olet eniten kotonasi ja olet hyvä. Mikä motivoi sinua? Alleviivaa tai ympyröi ne. Tai voit myös lisätä sinua paljon innostavia tietoja / taitoja paperille! Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Teemat, ilmiöt, asiat, käsitteet Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot Konkreet-tinen tekeminen ja opitut taidot

13 Pariporina (jos on aikaa): Kuvitellaan, että olet arkkitehti, joka on rekrytoimassa omaan yritykseensä työntekijää. Olet saanut työntekijältä CV:n (tässä osaamiskartta). Mitä siitä puuttuu, mitä haluaisit vielä tietää työntekijästä? Haastattelu pariasi.

14 Osaamiskartan piirtäminen Ottakaa uusi paperi ja alkakaa hahmottelemaan sille omaa osaamiskarttaa, jossa hyödynnätte äsken tekemäänne jaottelua. Se voi olla mielle/käsitekartta, listaus, ympyrämalli, rakennus (jossa on perusta, sokkeli, kantavat rakenteet, katto)… Tyyli on vapaa! HUOM. Voit täydentää tätä kurssin aikana myöhemminkin!

15

16 Minun näköinen ura vrt. oman osaamisen muokkaaminen haluttuun tehtävään
On olemassa valmiita työtehtäviä ja urapolkuja Työntekijän tehtävä on kehittää omia tietoja ja taitoja, jotta hän täyttäisi työtehtävän kriteerit -> jossain vaiheessa tämä tuottaa itselle työtä Sopeutumista olemassa olevaan Uusia työtehtäviä ja uramahdollisuuksia syntyy jatkuvasti Työntekijän tehtävä on kehittää itseään niillä osa-alueille, joista hän on kiinnostunut / innostunut / jotka hän kokee arvokkaaksi -> jossain vaiheessa tästä tulee työtä, josta maksetaan palkkaa Uuden luomista

17 Kotitehtävä Ajankäytön seuranta?
Seuraa viikon ajan ( ) omaa ajankäyttöäsi, voit käyttää oheista 24/7-kalenteripohjaa tähän. Kirjaa noin 1 h tarkkuudella mihin aikasi menee. Erota ajankäyttökalenterissa ainakin opiskelu, ansiotyö, lepo / rentoutuminen sekä uni. Laske lopuksi yhteen paljon käytin aikaa päivässä keskimäärin opiskeluun, lepoon / rentoutuminen ja uneen.

18 Lopuksi – rentoutusharjoitus


Lataa ppt "ARK-E1506 - Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe 9.2.2018 klo 9.15-11.45,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google