Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKatariina Jaakkola Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Mittaamisen punainen lanka - tukimateriaali turvallisuusindikaattorien kehitykseen ja hyötykäyttöön
Arviointipalvelut / Jukka Hovi
2
Mitä ja miksi tulisi mitata? (SMS:n hengessä…)
Ilmiöitä, jotka aidosti auttavat turvallisuuden edistämisessä Varmistu, että indikaattori on aidosti kytköksissä turvallisuuteen – muille tavoitteille tulee luoda täysin erilliset mittarit Ilmiöitä, joihin voidaan oikeasti vaikuttaa Indikaattoreissa tulee olla selkeästi eroteltuna ”uhrina oleminen” vs. ”sössijä” (esim. ”Load- indikaattorissa” tulisi erotella em. asia) Miksi: Jotta voidaan tunnistaa korjattavat sekä vaalittavat elementit toiminnassa Eri indikaattorit oman ja kolmannen osapuolen toiminnan mittaamiseen
3
Mittari päätöksenteon tukena
Hyvä mittari: kertoo tulkitsijalleen nopeuden – vai onko sittenkään… Hyvä mittari! kertoo tulkitsijalleen nopeuden suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja raja-arvoihin Indikaattorit mittaavat samaa ilmiötä, mutta erot ovat oleellisia… päätöksenteko on vaikeaa ilman ennalta sovittuja tavoitteita & rajoja… tämä pätee myös organisaatioiden päätöksenteossa!
4
SI vs. SPI vs. SMPI…. SPI: Lyhyesti: ”mittarin värit” SI: Lyhyesti:
Suhteutettu asetettuihin tavoitteisiin SI: Lyhyesti: viisarin asento Mittaa vain haluttua ilmiötä eikä ota mitään kantaa mihinkään SMPI: Lyhyesti organisaation: Kyky ja halu heiluttaa viisaria Toimenpiteiden halutun vaikutuksen arviointi
5
Hyvä mittari on informatiivinen – mutta sen oikea tulkinta vaatii tulkitsijaltaan osaamista
Organisaatioiden on osattava ”lukea” mittaria oikein – on myös ymmärrettävä sen heikkoudet…
6
Tarkoitukseen sopiva indikaattori
Kuinka ”hieno kuva” tarvitaan päätöksenteon tueksi? VS.
7
Indikaattoreiden ”tarkkuudesta”
And Who have Controls…? For Top Management: For Safety Office: For Management:
8
SPT Tavoitteiden asettelu mielletään usein yksinkertaiseksi ”riman asettamiseksi” - Oleellista on pohtia pelisäännöt kuinka reagoidaan kun tavoitteita ei saavuteta: Mikä katsotaan ”riman putoamiseksi”? (esim. kuinka kauan voidaan olla ”punaisella”) Onko erikseen tavoitetaso ja puuttumiskynnys? Onko hyväksyttävää? Mistä johtuu? Valtavat prosentuaaliset ylitykset – miten organisaatio voi reagoida jos/kun tavoitetasoa ei ole määritelty mittariston alemmille tasoille?
9
SPT – laajemmin ajateltuna
Liian usein ajatellaan, että tämä on SPT… SPT – laajemmin ajateltuna Tämä on itse asiassa puuttumiskynnys – eli ”välittömiä” toimia edellytetään Normaalin toiminnan rajat on jo ylitetty – rajoituksia ja korjaavia toimia on syytä harkita Tämä on itse asiassa SPT – eli normaalin toiminnan hyväksytty alue SPT – eli normaalin toiminnan hyväksytty alue erityisjärjestelyin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.