Janne Mero, Ulla Raitahalme Sirpa Laitinen SOTE12A16

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
. Rauman freinetkoulu.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OHJAAMINEN.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen uudistus
Tytöt teknologian taitajiksi
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
3.c
Vanhempainilta
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
TET =Työelämään tutustuminen
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Janne Mero, Ulla Raitahalme Sirpa Laitinen SOTE12A16 Celestin Freinet Janne Mero, Ulla Raitahalme Sirpa Laitinen SOTE12A16 Koulu

Historiaa Ranskalainen Celestin Freinet Syntyi 1896 ja kuoli 1966 Tutustui 20 –luvun kasvatus teoreetikoihin: Montessori, Decroly, Feriere sekä Makarenko. Toimi opettajana, opetus tapahtui paljon koulun ulkopuolella ja oli hyvin oppilaskeskeistä Perusti Freinet-liikkeen ja avasi Vencen koulun 1946 Loi kansainvälisiä yhteyksiä Puoliso, tytär ja työtoverit jatkoivat elämäntyötä koulun ylläpitämistä ja lehden julkaisua

Filosofiaa Kutsutaan todellisuuspedagogiikaksi. Lähtökohtana oppimiselle on lasten senhetkinen todellisuus. Opetus lähtee liikkeelle niistä tiedoista ja taidoista, joita oppilaalla käsiteltävästä asiasta on . Ensimmäinen tavoite on saada lapsi kiinnostumaan työstään ja omasta elämästään. Lapsi haluaa oppia, toimia ja vaikuttaa. Opettajan tehtävänä on ohjaajana, kannustajana ja uusiin asioihin innostajana järjestää tähän mahdollisuus. Työllä on hyvin suuri merkitys Freinetin ajattelussa. Työnteon kautta syntyy arvoja ja ratkaistaan ongelmia. Oppimisen käsitteeseen liittyy toiminnallisuus, omat kokemukset ja itsenäinen työnteko. Näiden kautta syntyy työhön sitoutuminen. Koulutyö tulee organisoida siten, että mielekäs työnteko on arkipäivää. Älykkyyttä on monta lajia. Taiteelliselle työskentelylle annetaan arvoa siinä, missä äidinkielen ja matematiikan oppimiselle. Itseilmaisua ja elämyksellisyyttä tuetaan. Freinet korostaa yksilöiden välistä tasa-arvoa ja yhteiskunnan kehittämistä sopusointuisemmaksi. Freinet kavahtaa puhdasoppisuutta. Hänen mukaansa koulun tulee suuntautua ympäristöönsä. Opetustilat, opetussuunnitelmat ja lukujärjestykset sekä työvälineet ja opetusmenetelmät on sopeutettava oman aikansa vaatimuksiin. Opettajia on rohkaistava luomaan omaa pedagogiikkaansa. Freinetpedagogit ovat aktiivisia oman työnsä kehittäjiä ja verkostoituneet myös kansainvälisesti. http://vaihtoehtopedagogiikat.wikispaces.com/Freinetpedagogiikka

Päiväkoti Mestarin neliapila – toiminta-ajatus Yhteisöllisyys Optimistinen elämänusko http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e/Pk+Mestarin+vasu2007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksessa hänen omaan elämäänsä Kasvatuskumppanuus

" " Optimistinen elämänusko: Positiivinen ilmapiiri päiväkodin arjessa luo iloa kaikille. Lapset kokevat tuottavansa iloa aikuisille ja toisille lapsille sekä kokevat tulevansa hyväksytyiksi omana itsenään http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e/Pk+Mestarin+vasu2007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e

" Yhteisöllisyys: merkitsee yhdessä tekemistä ja olemista, toisilta oppimista ja toisten tukemista - sekä aikuisten että lasten maailmassa. Kerran kuukaudessa toteutuu jonkin ryhmän suunnittelema tapahtuma koko päiväkodin väelle. Se voi olla lauluhetki, seikkailutapahtuma takapihalla tai teatteriesitys. Freinet`n käsitteet ”kuri ja järjestys” luovat pohjan yhteisöllisyyden toteutumiselle: päiväkodin aikuiset toimivat johdonmukaisesti rajoja asettaen ja lapsista aidosti välittäen. Kaikki päivä-kodin aikuiset ovat kasvattajia: päiväkotiapulaiset ottavat lapsia mukaan omiin toimiinsa ja auttavat perushoidon eri tilanteissa; ruokahuollon aikuiset kertovat lapsille ruoan valmistamisesta ja hyvistä ruokatavoista. Päiväkodissa harjoitellaan tärkeitä elämisen taitoja: rehellisyyttä, anteeksipyytämistä ja antamista sekä vastuunottoa omasta toiminnasta ja yhteisöstä. " http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e/Pk+Mestarin+vasu2007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e

" " Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksessa hänen omaan elämäänsä ja joka on hänestä mielekästä: Päiväkodissamme toiminnan suunnittelu ja toteutus perustuu aikuisen herkkyyteen tehdä havaintoja lasten tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Lapsia haastatellaan, aikuiset ovat kiinnostuneita heidän toiveistaan ja lasten toiveita toteutetaan. Lapsilla on aikaa ja mahdollisuuksia Freinet`n sanoin ”kokeilevaan hapuiluun”: he voivat rauhassa kokeilla, tutkia, mahdollisesti erehtyä ja yrittää uudestaan sekä etsiä tietoa yksin tai yhdessä toisten kanssa. http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e/Pk+Mestarin+vasu2007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e

" " Kasvatuskumppanuus: Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan asiantuntemus täydentävät toisiaan. Vanhemmilla ja päiväkodin aikuisilla on riittävän yhdenmukainen näkemys lapsesta ja hänen tarpeistaan, temperamentistaan, oppimisen tavoitteistaan ja haasteistaan. Vanhemmat ja päiväkodin aikuiset kunnioittavat ja tukevat toinen toisiaan kasvatus-työssä http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e/Pk+Mestarin+vasu2007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=a36a668e-d97a-4fa0-8ee2-4191bce80e8e

Strömbergin ala-asteen koulu Työskentely tapahtuu kotiluokissa ja työpajoissa. Hyviin tapoihin panostetaan joka päivä. Kotien vastuuta kasvatuksesta korostetaan. Vanhemmat ovat tervetulleita luokkaan auttamaan ja osallistumaan erilaisiin tapahtumiin ja opintoretkiin. Avoimuus luo luottamusta Kohtaaminen on avainsana: Miten aikuiset kohtaavat lapset ja toisensa; miten lapset kohtaavat aikuiset ja toisensa? Miten saada yhteisöllisyys kunniaan yksilöä arvostaen? Vallitsevan oppimiskäsityksen mukaan oppiminen on jatkuvaa opitun uudelleen järjestämistä. Elämyksellisyydellä on oppimisessa tärkeä rooli. Tämä edellyttää kiireettömyyttä ja sitoutumista Asioita opiskellaan koko koululle yhteisten teemojen puitteissa. Teemat toistuvat kolmen vuoden välein ja syventävät aiemmin opiskeltua ja opittua. Työkasvatus on olennainen osa freinetpedagogiikkaa. Opiskeluun kuuluu käytännön työtehtäviä: pihan kunnostusta, työskentelyä lehtityöpajassa, eläinten ja kasvien hoitoa, ruokasalissa auttamista, leipomista, siivousta, kierrätystä jne. Vastuutehtäviin kuuluu myös vieraitten ohjaamista ja toisten auttamista. Työtehtävät ovat osa opetussuunnitelman ympäristö- ja tapakasvatusta. http://www.hel.fi/hki/str/fi/Koulun+esittely

Rauman freinetkoulu Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksessa hänen oman elämäänsä ja joka on hänestä mielekästä. Opetuksen aiheet haetaan lapsen omista kiinnostuksen kohteista.. Opiskelu etenee kokeilevan hapuilun kautta. Lapsen on itse, opettajan avulla, kehitettävä omaa tietorakennelmaansa ja osaamistaan. Etenemisreitti ei ole valmiina opettajan mielessä, vaan muotoutuu oppilaan etsintöjen ja kokemusten kautta. Vapaa itseilmaisu. Vapaiden tekstien kautta Freinet ohjasi oppilaitaan ilmaisemaan itseään kirjallisesti. Vapaa itseilmaisu toteutuu meillä myös muillakin alueilla: kuvataiteissa, musiikissa, draamassa. Yhteisöllisyys. Oppilaat osallistuvat i koulutyön suunnitteluun, tekevät yhteistyötä ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. "Koulumme on työpaja http://www.raumanfreinetkoulu.org/toimintatapamme/