Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Vihdin seurakunnan ilta
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Katso Aitolasta lisää:
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Lukemaan oppii vain lukemalla
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lasten suusta.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Taulukkolaskennan perusteet
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
AIKUINEN OPPIJA.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kouluinfo Renkomäen koulu
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Jyväskylän kristillinen opisto
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Elämää lapissa Emmi ja Santeri.
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tavoitteet ja arviointi
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Millainen kirjoittaja olet?
Kielen kehityksen avainkohdat
Uusia tuulia YLTin opetuksessa
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Tuloksellisuuden mittaaminen
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen päiväkodin, joka antaisi näille paremmat lähtökohdat, mitä vanhemmilla itsellään oli ollut. He halusivat kasvattaa lapsistaan itsenäisiä, ajattelevia ja omiin kykyihinsä luottavia ihmisiä

Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN YDINAJATUKSIA Reggio Emilian kasvatusmenetelmä ei ole valmis metodi eikä pedagogiikka vaan Malaguzzi halusi sen olevan tutkiva, innostuva ja ihmettelevä asenne elämään, jossa ei ole valmiita kaavoja eikä tiukkaa tulosten mittaamista. Kasvattajia sen sijaan innostetaan etsimään luovaa ja tutkivaa asennetta itsestään.

Reggio Emilia lasten mielenkiinnon kohteista poimitaan toteutumiskelpoinen aihe mietitään mitä aiheesta jo tiedetään, voidaan kuvallisesti tai muuten tuoda julki mitä aiheesta tiedetään, syntyy teema teemaa käsitellään niin kauan kuin kiinnostusta riittää

Reggio Emilia kukin tutkii tavallaan keskustellaan, kysytään, tutkitaan, koetaan, kerrotaan, väitellään vertaillaan, pohditaan eroja ja yhtäläisyyksiä ilmaisulliset tuotokset ovat omia

Reggio Emilia Aikuinen tarjoaa lapselle löytämisen ilon ei ole valmiita vastauksia, on useita oikeita vastauksia toisen mielipiteen kunnioittaminen opettaa sosiaalisia taitoja Aikuinen sanoo: En tiedä mutta siitä täytyy ottaa selvää, lapsi ymmärtää etteivät kaikki tiedot ja mielipiteet ole valmiita

Reggio Emilia Näe suuri, rikas lapsi (lapsen sata kieltä), lapsesta opitaan, Miten ihmeessä lapset pystyvät tällaiseen? lapsen rajaton luovuus lapsilla on tarve työskennellä ja tutkia, omakohtaiset kokemukset tärkeitä Dokumentointi: kuvatut, kirjatut ja tekstitetyt työt Dokumentointi on tärkeää oppimisessa