Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen päiväkodin, joka antaisi näille paremmat lähtökohdat, mitä vanhemmilla itsellään oli ollut. He halusivat kasvattaa lapsistaan itsenäisiä, ajattelevia ja omiin kykyihinsä luottavia ihmisiä
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN YDINAJATUKSIA Reggio Emilian kasvatusmenetelmä ei ole valmis metodi eikä pedagogiikka vaan Malaguzzi halusi sen olevan tutkiva, innostuva ja ihmettelevä asenne elämään, jossa ei ole valmiita kaavoja eikä tiukkaa tulosten mittaamista. Kasvattajia sen sijaan innostetaan etsimään luovaa ja tutkivaa asennetta itsestään.
Reggio Emilia lasten mielenkiinnon kohteista poimitaan toteutumiskelpoinen aihe mietitään mitä aiheesta jo tiedetään, voidaan kuvallisesti tai muuten tuoda julki mitä aiheesta tiedetään, syntyy teema teemaa käsitellään niin kauan kuin kiinnostusta riittää
Reggio Emilia kukin tutkii tavallaan keskustellaan, kysytään, tutkitaan, koetaan, kerrotaan, väitellään vertaillaan, pohditaan eroja ja yhtäläisyyksiä ilmaisulliset tuotokset ovat omia
Reggio Emilia Aikuinen tarjoaa lapselle löytämisen ilon ei ole valmiita vastauksia, on useita oikeita vastauksia toisen mielipiteen kunnioittaminen opettaa sosiaalisia taitoja Aikuinen sanoo: En tiedä mutta siitä täytyy ottaa selvää, lapsi ymmärtää etteivät kaikki tiedot ja mielipiteet ole valmiita
Reggio Emilia Näe suuri, rikas lapsi (lapsen sata kieltä), lapsesta opitaan, Miten ihmeessä lapset pystyvät tällaiseen? lapsen rajaton luovuus lapsilla on tarve työskennellä ja tutkia, omakohtaiset kokemukset tärkeitä Dokumentointi: kuvatut, kirjatut ja tekstitetyt työt Dokumentointi on tärkeää oppimisessa