Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Advertisements

Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
KIRKON HALLINTOVIRKAMIEHET RY:N KOULUTUSPÄIVÄT SEINÄJOELLA 20. –21. 9
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
2013/04/17 MINERA-LOPPUSEMINAARI YMPÄRISTÖRISKINARVIOINTI KONSULTIN NÄKÖKULMASTA Alternative title slide.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Kuntatalo Helsinki Kuntien tietoliikenneratkaisun esiselvityksen esittely- ja keskustelutilaisuus Simo Tanner
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Hankintamallit, innovatiivisuus ja oikeudelliset hankintastrategiat 1 BRIIF – Public Procurement Bridging International Forerunners Tuija Mainela, Juha.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä BEST tutkimustulokset 2015 eväs Operatiiviset tutkimukset ryhmä (OTR) ryhmäpäällikkö Antti Vuorela / liikennetutkija.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kohti hiilineutraalia kuntaa (HINKU) - edelläkävijäkuntien yhteisö
Tiedon hyödyntämisen edistäminen lainsäädännön keinoin
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Case Luovi: Vuosityöaikakokeilu ja osaamisperusteisuus
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
Liikenteen palvelulaki
Elinikäisen ohjauksen / tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuus ns. OHJAAMO – malli (luonnos TEM) Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä.
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Team Finland – palvelutarjonta
Hankintalain mukainen menettely
Linja-autojen tulipalot
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
<Hankkeen nimi>
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
VAK-turvallisuusselvitykset
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Esityksen transkriptio:

Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen ITÄ-SUOMEN LIIKENNEJÄRJESTELMÄPÄIVÄT 2015 Innovatiiviset henkilöliikennehankinnat haja-asutusalueella Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen

Toimeksiantaja Tutkielman toimeksiantajana toimii Liikennevirasto Tutkielman viimeisin luonnos on tarkastuksessa Liikennevirastossa. Prosessimallin lanseeraus 5.11.2015 Liikenne- ja viestintäministeriössä. Tutkimus on tehty ajalla maaliskuu- lokakuu 2015.

Tutkimuskysymykset Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1. Kuinka haja- asutusalueen henkilöliikenteen hankintamallia pitäisi kehittää? 2. Kuinka yhteistyö eri toimijoiden välillä toimisi jatkossa hankinnan suunnitteluvaiheessa? 3. Miten henkilöliikennepalveluja voidaan hankkia innovaatiokumppanuutta hyödyntäen?

Tutkimuksesta Työssä tutkittiin mm. valtion ja kuntien välistä vuorovaikutusta henkilö- ja joukkoliikenteen suunnittelu- ja hankintavaiheessa Liikennöitsijöiden ja loppukäyttäjien huomioiminen ennen hankintailmoituksen laatimista (yksi keskeinen osa työtä) Paljon haastatteluja, mm. THL, ELY, LVM.

Havaittuja ongelmia suunnittelu- ja hankintaprosessissa 1/2 Kunnissa suunnittelu edelleen hyvin hajanaista Ei tiedetä omaa ja toisen roolia (koordinoinnin puute) Puhutaan erilaisilla termeillä, osaltaan johtaa kommunikaatiovaikeuksiin Hankintaprosessia pelätään (laki julkisista hankinnoista, joukkoliikennelaki, erityisalojen hankintalaki= sekava kombo!)

Havaittuja ongelmia suunnittelu- ja hankintaprosessissa 2/2 Liikennöitsijät kokevat, ettei heidän asiantuntemustaan hyödynnetä ja että virkamiehet pitävät liian ”tiukkaa linjaa” hankintaprosessissa Loppukäyttäjän ääni ei kuulu (asiakas on se joka maksaa) Valtakunnallisen, ennen kaikkea simppelin hankinta/sopimusarkiston puute= ennakointi vaikeaa ja tiedot hajallaan useassa paikassa

Hankintaprosessista 1/2 Liikennehankinnat koetaan vaikeiksi Virkamies pyrkii tekemään asiat lainmukaisesti, mutta lakeja noudatetaan liiankin orjallisesti: unohdetaan lain perimmäinen merkitys hyödyntää kokonaismarkkinat! Ei uskalleta kokeilla uutta: perinteinen avoin menettely on poikaa..

Hankintaprosessista 2/2 ”Hyvä veli”-suhteet pienemmillä pitäjillä (tuttu taksiyrittäjä kunnanhallituksessa jne.) Vähenevät liikennepalvelut haja-asutusalueilla: jos menetelmiä ei uudisteta, maaseudulla ei tulevaisuudessa joukkoliikenteellä palvella Uudistuksen paikka myös rahoituksen osalta: joukkoliikenteen hankintaan käytettävät määrärahat vähenevät mutta henkilöliikenteeseen käytettävät kasvavat (=kunnan lakisääteiset) Jatkossa hankinta tulee vaatimaan laajempaa yhteistyötä ja kokonaisuusajattelua

Mitäs maailmalla? Työssä tutkittu myös Ruotsin ja Tanskan tapoja vastata henkilöliikenteen hankintahaasteisiin Lyhyenä mainintana: Ruotsissa Fördubbling-hankkeessa keskitytty luomaan uusia palvelukokonaisuuksia kuuntelemalla liikennöitsijää (vastaa hyvin paljon neuvottelumenettelyä) Tanskassa saatu huomattavia säästöjä tuntihintaisilla sopimuksilla (hyvin riskaabeli malli, jossa huomioitava välimatkoja)

Miten jatkossa? Markkinavuoropuhelun lisääminen suunnitteluvaiheessa ja hankintamenetelmien kouluttaminen. Innovaatiokumppanuuden hyödyntäminen liikennehankinnoissa: uusia palveluja, uusia rahoitusmalleja. Asiakkaan ja liikennöitsijän ääni kuuluviin suunnitteluvaiheessa. Vältetään hukkaostot ja keskitytään hankkimaan tuottavia linjoja. KELA-kuljetusten ”pakkointegrointi” hankintakokonaisuuksiin

KIITOS! Lisätietoja Taru Hynninen p. 040 353 2990