Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA"— Esityksen transkriptio:

1 OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA 24.4.2017
Marjut Leppänen, yksikön päällikkö Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus Yritys- ja työvoimayksikkö

2 Esityksen rakenne: SOTEMAKU-valmistelutilanne Etelä-Pohjanmaalla
Ohjaamot tulevaisuudessa

3

4 Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
3 5 10 1 6 1 EP 28 1 1 9700 htv

5 Ajankohtaista (1/3), Heli Seppelvirta
Väliaikaishallinnon rakentaminen -VATEn kokoonpano -Uuden maakunnan vastuuvalmistelijat Voimaanpanolain mukaiset neuvottelutahot: Maakunnan liitto Kunnat sekä perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon yhteistoiminta-alueet Sairaanhoitopiiri Erityishuoltopiiri Pelastuslaitos Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Työ- ja elinkeinotoimisto Maakuntaluurangon hahmottaminen Järjestelmähankinnat ja ICT-kokonaisuus Lausunnolla mm. valinnanvapauslakiluonnos, kasvupalvelulakiluonnos ja rahoituslakiluonnos

6 Ajankohtaista (2/3) Maakunnan läsnäolo kuntakentällä ja toimipisterakenne -Maataloushallinto, lomitus, TE-palvelut, yhteispalvelupisteet Strategiatyön kokonaisuuden hahmottaminen Maakuntastrategia > aikataulu, pienryhmä valmistelemaan SOTE-palvelustrategia > SOTE-strategiaryhmä Valmiussuunnitelma > PELA yhteistyössä monialaisen maakunnan toimintojen kanssa Osallisuussuunnitelma > osallisuusryhmän valmistelussa

7 Ajankohtaista (3/3) Maankäyttö, luonnonvarat, liikennekokonaisuuden toiminnot Valmistelussa vaihtoehtoisia tapoja tuottaa ko. palveluja Elinkeinojen kehittäminen uudessa maakunnassa: yhteistyö maakunnan ja kuntien kanssa Yhteistyötilaisuus ke Rakennerahastolinjaukset 2019- Maakunnan yhteinen tahtotila kartoituksessa Valtakunnallisten muutosjohtajien visiitti Jalasjärvi Ehdotus monialaisen maakunnan perustamisesta 06 / 17 mennessä SOTEMAKU- johtoryhmälle ja väliaikaishallinnolle

8 Maakunnan järjestäjätoiminnon - luonnos
MAAKUNTAVALTUUSTO Tarkastuslautakunta Vaalilautakunta MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja KONSERNIHALLINTO Konsernipalvelut - Tutkimuksen ja kehittämisen tukitoiminnot Konserniohjaus - Sopimusohjaus Konsernivalvonta ja omavalvonta - Valmiussuunnittelu ALUEKEHITYS PALVELUALUEET: Aluekehityksen strateginen suunnittelu Rahoitus- ja kehittämispalvelut Maatalouspalvelut Rekrytointi- ja osaamispalvelut Alueiden käytön palvelut Liikennepalvelut SOTEPELA PALVELUALUEET: SOTE toimintojen suunnittelu (ml. SOTE-palvelustrategia) SOTE-palvelujen järjestäminen SOTE- tutkimus- ja kehittämistoiminta Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen PELA -järjestäjätoiminnot Järjestäjä~ 200 Liikelaitos ~ 430

9 Järjestäjä – tuottaja –malli kasvupalveluissa
Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Tuottaa viranomais- tehtävät Järjestää Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Tuottaa Maakunnan liikelaitoksen yhtiö (oma tuotanto) Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • 

10 Ohjaamot tulevaisuudessa
Maakunnan on huolehdittava (siten kuin erikseen säädetään): asiakkaan oikeuksista, velvollisuuksista ja etuuksista tiedottamisesta palvelujen käyttöön liittyvästä neuvonnasta palvelutarpeen arvioinnista näihin liittyvästä ohjauksesta (myös maahanmuuttajat) -> Ohjaamot tärkeässä roolissa tieto-, neuvonta- ja ohjaustyössä maakunnassa Ohjaamotoiminta on mainittuna uudessa ”laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista", mutta varsinaista virallista asemaa ei Ohjaamoita koskien löydy. Ohjaamoiden rooli jää hyvin irralliseksi.

11 Ohjaamot tulevaisuudessa
TEM on ohjeistanut TE-toimistoja SANSSI-kortin hyödyntämisessä: Ohjeessa sanotaan, että Ohjaamoja tulee hyödyntää tehostetusti nuorisotakuun toimeenpanossa. Lisäksi Ohjaamon asiantuntemusta voidaan hyödyntää nuorten valmistautumiseen työllistymissuunnitelman laatimiseen ennen TE-asiantuntijan haastattelua. TE-toimistojen ja Ohjaamon tulee sopia paikallisista yhteistyökäytännöistä Ohjaamojen on tärkeää tehdä edelleen yhteistyötä etsivän nuorisotyön, oppilaitosten, kuntien työllisyyspalvelujen, TE-toimiston, TYP:n, sosiaalitoimen, terveydenhoitosektorin ym. toimijoiden kanssa Tulevaisuudessa Ohjaamoissa käytetään yhteistä verkko-ohjaus-alustaa

12 Pohdintaa… Ohjaamojen toiminnan keskiössä ovat pääsääntöisesti nuoret: Miten saamme turvattua myös aikuisväestön TNO-palvelut (tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut)? Miten saamme turvattua Ohjaamoiden toiminnan? Niukkenevat resurssit sekä maakunnalla että kunnilla… Kenellä on vastuu palveluiden järjestämisestä? Miten saamme linkityksen toimimaan SOTE-puolelle? Kuka vastaa asiakasprosessista? Kulkeeko tieto toimijoiden välillä?

13 KIITOS


Lataa ppt "OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google