STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1.0 Tietokoneen esittely Mai (audio + kuva) 1.1 Hiiriharjoitukset.
Advertisements

LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kognitiivinen kehitys
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Katso Aitolasta lisää:
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Päivän erikoinen ÄI1.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Oppimisvaikeudet.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Sensorinen integraatio
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
ruudulla pieni, kirjoita iso näppäimistöltä
VILU: A B C
Venäjän alkeiden opetus
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opetussuunnitelma/OPS
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Käyttäjätunnuksen luonti ja kirjautuminen / KE & AR & JRy
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Suomen kielen ominaispiirteet.
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
1. Monimuotoinen terveys
Suomi 3A Torstai 19. toukokuuta 2016.
3.c
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Kielen kehityksen avainkohdat
Ohjeita kirjaesitykseen
Vanhempainilta c.
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kirjallisuusterapia.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
Opintopsykologi Katja Hietanen
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Tapahtuman otsikko Tapahtuman päivämäärä Tapahtuman kellonaika
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielellinen erityisvaikeus
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Esityksen transkriptio:

STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA Pupuhuhdan koulu erityisluokanopettaja Carita Vesander

MILLOIN HUOLESTUA? Lapsen lyhytkestoinen muisti on hyvin lyhyt (lapsi ei esim. opi muistamaan kirjainten nimiä). Lapsella vaikeuksia erityisesti kuullun mukaan toimimisessa (vaikea muistaa 2-osaisia ohjeita, vaikeuksia äänteiden erottelemisessa, äänteiden yhdistämisessä). Lapsen pitkäkestoinen muisti on hyvin lyhyt. Lapsella on suuria hahmottamisen vaikeuksia (lapsi ei esim. osaa kirjoittaa omaa nimeään, ei osaa koota 4-10 palan palapeliä mallista). Lapsella on suuria pulmia motorisessa kehityksessä. Lapsella on suuria tunne-elämän vaikeuksia (esim. masentuneisuutta). Lapsen kognitiivinen kehitys on viivästynyttä. Lapsella on viivettä kielellisessä kehityksessä yleensä.

HELMITTÄMINEN – AVAIN LUKU- JA KIRJOITUSTAIDON OPPIMISEEN MIKÄ? Lukimenetelmä, joka perustuu äänteiden yhdistämiseen (kuten esim. KÄTS -menetelmä) Kirjainmerkit korvataan erivärisillä helmillä KENELLE? Helmittäminen - lukimenetelmä lapsille, joilla on erilaisia hahmottamisen (erityisesti visuaalisen hahmottamisen) vaikeuksia Motivointikeinona lukiopetukseen (myös nuoremmille lapsille)

MITEN TOIMII? Helmittämisessä äänteiden merkkinä ei ole kirjaimet vaan helmet. Tietyllä äänteellä on tietyn värinen helmi (valkoinen helmi tarkoittaa i -kirjainta, punainen helmi s -kirjainta jne.) Helmittämisen avulla lapsi pystyy oppimaan lukemista visuaalisen hahmottamisen vaikeuksista huolimatta eli helmittämisessä poistetaan ”häiritsevät” visuaaliset kiemurat eli kirjainmuodot Lapsen oppiessa yhdistämään äänteitä ja lukemaan helmitettyjä sanoja, hän siirtyy vähitellen kirjainten avulla tapahtuvaan ns. perinteiseen lukemiseen -> tässä siirtymävaiheessa helmien yläpuolella on äänteitä vastaavat kirjainlaput, jotta lapsi oppii vähitellen oppimaan myös ns. perinteisiä kirjainmerkkien muotoja Seuraavassa piirrettynä esimerkki helmittämis -menetelmällä kirjoitetusta sanasta: Lapset harjoittelevat äänteiden yhdistämistä ensin konkreettisten helmien avulla, taitojen mukaan siirrytään yllä olevan esimerkin kaltaisiin paperitehtäviin.

KOKEMUKSIA HELMITTÄMISESTÄ Lasten lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen aloitetaan tällä kehittämälläni helmittämis -menetelmällä. Helmittäminen on käytössäni nyt kolmatta vuotta ja tulokset ovat lupaavat. Helmittämisen avulla voin myös tarvittaessa poisopettaa lasten ennen kouluuntuloa oppimaansa tavulukemista, jos tämä selvästi vaikeuttaa heidän lukiprosessiaan. Helmittäminen esikoululaisten lukemaanopettamisen menetelmänä, lapset eivät itse välttämättä lainkaan yhdistä tätä helmittämistä lukemistaitoon, tekeväthän he ”vain” salapoliisitehtäviä. Helmittäminen ylläpitää leikinomaista lähestymistapaa myös lukiopetuksessa.

LUKEMISEN TEKNIIKAN OPETTAMISESTA 1) Kirjoitettava sana on risu. 2) Ensin sana taputetaan ja sanotaan ”ri-su”. Montako taputusta? (2) Siis 2 tavua. 3) Tarvitaan veturi ja yksi junanvaunu. 4) Sitten peukalo ylös. Peukalon kohdalla sanotaan ”ri”. 5) Sitten etusormi ylös. Etusormen kohdalla sanotaan ”su”. 6) Mitä sanottiin peukalon kohdalla? (”ri”) 7) Mitä suusta kuuluu aivan ensimmäisenä tavussa ”ri”? (”r”, joka laitetaan veturiin) 8) Mitä suusta kuuluun r:n jälkeen tavussa ”ri”? (”i”, joka laitetaan veturiin) 9) Luetaan ensimmäinen tavu sormella seuraten ”ri”. 10) Mitä sanottiin etusormen kohdalla? (”su”) 11) Mitä suusta kuuluu aivan ensimmäisenä tavussa ”su”? (”s”, joka laitetaan junanvaunuun) 12) Mitä suusta kuuluu s:n jälkeen tavussa ”su”? (”u”, joka laitetaan junanvaunuun) 13) Luetaan toinen tavu sormella seuraten ”su”. 14) Luetaan koko sana kirjaimia sormella seuraten ”ri-su”.

SANA, JOSSA ON PITKÄ VOKAALI (esim. aa-si, suu-ri. ruu-su jne SANA, JOSSA ON PITKÄ VOKAALI (esim. aa-si, suu-ri. ruu-su jne.): jos lapsi ei huomaa laittaa tavuun ”aa” kahta a –kirjainta, voi lapselta kysyä näin: ”Kuuluuko lyhyesti a-si vai pitkästi aa-si? Jos kuuluu lyhyesti, laitetaan yksi a-kirjain. Jos kuuluu pitkästi, laitetaan kaksi a-kirjainta.” NÄMÄ KAIKKI VAIHEET ON TARKOITUS KÄYDÄ HUOLELLISESTI LÄPI JOKA KERTA. TARKOITUKSENA ON JÄRJESTELMÄLLISEN TOIMINNAN OPPIMINEN MYÖS LUKEMISESSA JA KIRJOITTAMISESSA. TARKOITUS EI SIIS OLE KIIREHTIÄ JA HUISKIA MITEN SATTUU.

Lapsen nimi ___________________________________ Lapsen nimi ja päivämäärä kirjoitettava sana kirjoittamisprosessin onnistuminen (rastita muistetut kirjaimet) aa-si _ _ - _ _ ai-sa ri-su suu-ri _ _ _ - _ _ uu-ni u-ni _ - _ _ uu-si ui _ _ ei ai-ro rii-si ruu-su on-ni En-ni

LUKEMISEN TIKAPUUMALLI (Carita Vesander) 16) Lasten kaunokirjallisuuden ymmärtävä lukeminen 15) Pienen tavuviivattoman kertomuksen päättelevä lukeminen 14) Pienen tavuviivattoman tietotekstin ymmärtävä lukeminen 13) Pienen tavuviivattoman kertomuksen (2 sivua) ymmärtävä lukeminen 12) Pienen tavuviivattoman kertomuksen (1 sivu) ymmärtävä lukeminen 11) Pienen tavuviivallisen kertomuksen (1 sivu) ymmärtävä lukeminen 10) Muutaman tavuviivallisen virkkeen (4-6 sanaa) ymmärtävä lukeminen 9) Muutaman tavuviivallisen virkkeen (2-3 sanaa) ymmärtävä lukeminen 8) Yhden tavuviivallisen virkkeen (3-5 sanaa) ymmärtävä lukeminen 7) Yhden tavuviivallisen virkkeen (2 sanaa) ymmärtävä lukeminen 6) Tavuviivallisen sanan (tavuissa 4 kirjainta) ymmärtävä lukeminen 5) Tavuviivallisen sanan (tavuissa 3 kirjainta) ymmärtävä lukeminen 4) Tavuviivallisen sanan (tavuissa 1-2 kirjainta) ymmärtävä lukeminen 3) Tavun lukeminen (3-4 kirjainta) 2) Tavun lukeminen (2 kirjainta) 1) Kirjaimen nimeäminen

KIRJOITTAMISEN TIKAPUUMALLI (Carita Vesander) 14) Rikaskielisen tekstin luova tuottaminen 13) Tarinan kirjoittaminen annetusta otsikosta 12) Tarinan kirjoittaminen yhdestä kuvasta 11) Virkkeen (enemmän kuin 4 sanaa) kirjoittaminen ilman kuultua esimerkkiä 10) Kuvasta kirjoittaminen (4-5 virkettä) 9) Virkkeen (3 sanaa) kirjoittaminen ilman kuultua esimerkkiä 8) Virkkeen (2 sanaa, tavuissa 1-3 kirjainta) kirjoittaminen ilman kuultua esimerkkiä 7) Virkkeen (2 sanaa, tavuissa 1-3 kirjainta) kirjoittaminen kuullun ohjeen avulla 6) Sanojen kirjoittaminen (tavuissa 3-4 kirjainta) ilman kuultua ohjetta 5) Sanojen kirjoittaminen (tavuissa 3-4 kirjainta) kuullun ohjeen avulla 4) Sanojen kirjoittaminen (tavuissa 1-2 kirjainta) ilman kuultua ohjetta 3) Sanojen kirjoittaminen (tavuissa 1-2 kirjainta) kuullun ohjeen avulla 2) Kirjainten yhdistäminen tavuiksi (2 kirjainta) 1) Äänne-kirjain vastaavuuden ymmärtäminen

STARTTILUOKAN LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN TAVOITETAULUKKO TOUKOKUUN 2004 ALUSSA Lapsen nimi Tavoitteet lukemiselle Tavoitteet kirjoittamiselle Liisa lausetaso, pienen tarinan ymmärtävä lukeminen tarinan kirjoittaminen yhdestä kuvasta Mira Johanna äänne-kirjain –vastaavuuden oppiminen äänteiden muistaminen kahden äänteen yhdistäminen tavuksi Jaana lausetaso, 1-2 lauseen ymmärtävä lukeminen lausetaso, tarinan kirjoittaminen kuvasarjasta Leena Juhani lausetaso, lauseen kirjoittaminen kuvasta Miika sanataso 2 sanaisen lauseen ymmärtävä lukeminen 2 –tavuisen sanan kirjoittaminen (tavuissa 1-2 kirjainta) Timo Kalle