Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
MATEMATIIKKA.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa? Johtaja Jorma Kauppinen Löytöretki toiseen maailmaan VIII Konnevesi 4.10.2016

Uudet opetussuunnitelmat

Uudet opetussuunnitelmat käyttöön Uudet ops-perusteet hyväksyttiin 2014-15 Paikalliset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön nyt elokuussa 2016 esi-, perus- ja lisäopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa Siirtymäkaudet perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa

Valmisteilla olevat ops-perusteet Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet – valmistuvat lokakuussa 2016 – käyttöön 2017 Taiteen perusopetuksen ops-perusteet eri taiteen aloille – valmistuvat 2017 – käyttöön 2018 Aikuisten perusopetuksen ops-perusteet uudistetaan 2016-17

MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 1/2 Tavoitteena taata tarpeelliset tiedot ja taidot sekä innostaa oppimaan Oppimisympäristöt aikaisempaa moninaisempia – tieto- ja viestintäteknologian taidot Oppiaineiden sisältöjen ja aloitusaikojen muutoksia

MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 2/2 Laaja-alaisen osaaminen osana oppiaineita Monialaiset oppimiskokonaisuudet eheyttämässä opetusta Valinnaisuutta tuotu myös alaluokille Oppimisen arviointiin monipuolisuutta

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Siihen kuuluu myös kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla. Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen

PAINOPISTEET LUKION UUDISTUMISESSA

LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT LAAJA-ALAINEN YLEISSIVISTYS LUKIOKOULUTUKSESSA PEDAGOGIIKKA JA OPPIMINEN LUKIOSSA LUKION TOIMINTA-KULTTUURI LUKIO-KOULUTUKSEN PAIKALLINEN OPETUS-SUUNNITELMA-TYÖ LUKION OPISKELIJAN OHJAUS JA TUKI LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT Lähtökohtana ovat nykyiset perusteet, joita kehitetään edelleen vastaamaan tulevaisuuden osaamishaasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Laaja-alainen yleissivistys lukiokoulutuksessa • Lukiokoulutuksen yleissivistävän opetus- ja kasvatustehtävän tukeminen • Oppiaineiden tieteenaloihin ja niiden yhteyksiin perustuvan yleissivistyksen rakentaminen • Laaja-alaista osaamista kehittävän opiskelun vahvistaminen • Kestävän elämäntavan, elinikäisen oppimisen ja aktiivisen kansalaisen valmiuksien tukeminen Pedagogiikka ja oppiminen lukiossa • Lukion pedagogiikan uudistumisen ja yhteiskuntaan avautumisen tukeminen • Monipuolisten opiskeluympäristöjen ja opetusteknologian käytön tukeminen • Opiskelijan oppimaan oppimisen taitojen edistäminen • Opiskelijan korkea-asteen jatko-opintovalmiuksien ja työelämätietouden kehittäminen Lukion toimintakulttuuri • Yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin edistäminen • Yhdessä tekemisen, osaamisen jakamisen ja monipuolisen yhteistyön vahvistaminen Lukion opiskelijan ohjaus ja tuki • Opiskelijan tukeminen lukio-opinnoissa hänen kehittymistarpeidensa mukaan • Opiskelijan ohjauksen vahvistaminen ja yhteisöllisen ohjausvastuun korostaminen Lukiokoulutuksen paikallinen opetussuunnitelmatyö • Selkeän perustan antaminen paikalliselle lukiokoulutuksen opetussuunnitelmatyölle • Sähköisen opetussuunnitelmatyökalun tuottaminen koulutuksen järjestäjien ja lukioiden käyttöön

Oppiminen muutoksessa? 1/2 Uusien opetussuunnitelmien käyttöönotto + hallituksen kärkihanke Uusi peruskoulu + Uusi lukio – Uskalla kokeilla –kehittämishanke= erinomainen mahdollisuus pohtia ja uudistaa oppimista perusopetuksessa ja lukioissa Kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta: Kokeilukeskus Opetushallitukseen

Oppiminen muutoksessa? 2/2 Roolien muutos: opettajan/oppijan roolit? Kouluista oppivia yhteisöjä? Arvioinnin monipuolistaminen?

Oppivan yhteisö Oppiva yhteisö Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautu-minen Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Oppimista tukeva arviointikulttuuri Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijoina Monipuolinen arviointi ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen antaminen ovat opettajien keinoja oppilaiden oppimisen tukemiseen Suuri osa arvioinnista on opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria Arvioinnin myötä saatu tieto auttaa myös opettajia suuntaamaan opetustaan oppilaiden tarpeiden mukaisesti

VERKOSTOT KEHITTÄMISTYÖN TUKENA Opetushallitus koordinoi kansallisia kehittämis- verkostoja: - Perusopetuksen Majakka- verkosto - Lukiokoulutuksen kehittämisverkosto - Varhaiskasvatuksen verkostoa kootaan

Uuden viraston perustaminen

Uusi Opetushallitus 1.1.2017 Nykyinen Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyvät tehtävineen uudeksi virastoksi 1.1.2017 Laki uudesta virastosta hyväksyttiin kesäkuussa 2016 eduskunnassa Uuden viraston pääjohtajana aloittaa 15.10.2016 Olli-Pekka Heinonen Uuden Opetushallituksen organisoituminen ja toimintojen kehittäminen käynnissä

KIITOS ! Lisätietoa: www.oph.fi www.edu.fi jorma.kauppinen@oph.fi