Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa? Johtaja Jorma Kauppinen Löytöretki toiseen maailmaan VIII Konnevesi 4.10.2016
Uudet opetussuunnitelmat
Uudet opetussuunnitelmat käyttöön Uudet ops-perusteet hyväksyttiin 2014-15 Paikalliset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön nyt elokuussa 2016 esi-, perus- ja lisäopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa Siirtymäkaudet perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa
Valmisteilla olevat ops-perusteet Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet – valmistuvat lokakuussa 2016 – käyttöön 2017 Taiteen perusopetuksen ops-perusteet eri taiteen aloille – valmistuvat 2017 – käyttöön 2018 Aikuisten perusopetuksen ops-perusteet uudistetaan 2016-17
MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 1/2 Tavoitteena taata tarpeelliset tiedot ja taidot sekä innostaa oppimaan Oppimisympäristöt aikaisempaa moninaisempia – tieto- ja viestintäteknologian taidot Oppiaineiden sisältöjen ja aloitusaikojen muutoksia
MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 2/2 Laaja-alaisen osaaminen osana oppiaineita Monialaiset oppimiskokonaisuudet eheyttämässä opetusta Valinnaisuutta tuotu myös alaluokille Oppimisen arviointiin monipuolisuutta
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Siihen kuuluu myös kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla. Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen
PAINOPISTEET LUKION UUDISTUMISESSA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT LAAJA-ALAINEN YLEISSIVISTYS LUKIOKOULUTUKSESSA PEDAGOGIIKKA JA OPPIMINEN LUKIOSSA LUKION TOIMINTA-KULTTUURI LUKIO-KOULUTUKSEN PAIKALLINEN OPETUS-SUUNNITELMA-TYÖ LUKION OPISKELIJAN OHJAUS JA TUKI LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT Lähtökohtana ovat nykyiset perusteet, joita kehitetään edelleen vastaamaan tulevaisuuden osaamishaasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Laaja-alainen yleissivistys lukiokoulutuksessa • Lukiokoulutuksen yleissivistävän opetus- ja kasvatustehtävän tukeminen • Oppiaineiden tieteenaloihin ja niiden yhteyksiin perustuvan yleissivistyksen rakentaminen • Laaja-alaista osaamista kehittävän opiskelun vahvistaminen • Kestävän elämäntavan, elinikäisen oppimisen ja aktiivisen kansalaisen valmiuksien tukeminen Pedagogiikka ja oppiminen lukiossa • Lukion pedagogiikan uudistumisen ja yhteiskuntaan avautumisen tukeminen • Monipuolisten opiskeluympäristöjen ja opetusteknologian käytön tukeminen • Opiskelijan oppimaan oppimisen taitojen edistäminen • Opiskelijan korkea-asteen jatko-opintovalmiuksien ja työelämätietouden kehittäminen Lukion toimintakulttuuri • Yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin edistäminen • Yhdessä tekemisen, osaamisen jakamisen ja monipuolisen yhteistyön vahvistaminen Lukion opiskelijan ohjaus ja tuki • Opiskelijan tukeminen lukio-opinnoissa hänen kehittymistarpeidensa mukaan • Opiskelijan ohjauksen vahvistaminen ja yhteisöllisen ohjausvastuun korostaminen Lukiokoulutuksen paikallinen opetussuunnitelmatyö • Selkeän perustan antaminen paikalliselle lukiokoulutuksen opetussuunnitelmatyölle • Sähköisen opetussuunnitelmatyökalun tuottaminen koulutuksen järjestäjien ja lukioiden käyttöön
Oppiminen muutoksessa? 1/2 Uusien opetussuunnitelmien käyttöönotto + hallituksen kärkihanke Uusi peruskoulu + Uusi lukio – Uskalla kokeilla –kehittämishanke= erinomainen mahdollisuus pohtia ja uudistaa oppimista perusopetuksessa ja lukioissa Kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta: Kokeilukeskus Opetushallitukseen
Oppiminen muutoksessa? 2/2 Roolien muutos: opettajan/oppijan roolit? Kouluista oppivia yhteisöjä? Arvioinnin monipuolistaminen?
Oppivan yhteisö Oppiva yhteisö Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautu-minen Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Oppimista tukeva arviointikulttuuri Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijoina Monipuolinen arviointi ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen antaminen ovat opettajien keinoja oppilaiden oppimisen tukemiseen Suuri osa arvioinnista on opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria Arvioinnin myötä saatu tieto auttaa myös opettajia suuntaamaan opetustaan oppilaiden tarpeiden mukaisesti
VERKOSTOT KEHITTÄMISTYÖN TUKENA Opetushallitus koordinoi kansallisia kehittämis- verkostoja: - Perusopetuksen Majakka- verkosto - Lukiokoulutuksen kehittämisverkosto - Varhaiskasvatuksen verkostoa kootaan
Uuden viraston perustaminen
Uusi Opetushallitus 1.1.2017 Nykyinen Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyvät tehtävineen uudeksi virastoksi 1.1.2017 Laki uudesta virastosta hyväksyttiin kesäkuussa 2016 eduskunnassa Uuden viraston pääjohtajana aloittaa 15.10.2016 Olli-Pekka Heinonen Uuden Opetushallituksen organisoituminen ja toimintojen kehittäminen käynnissä
KIITOS ! Lisätietoa: www.oph.fi www.edu.fi jorma.kauppinen@oph.fi