Vertais-auditointi-sparraus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorisotalotyön kehittämishanke Nuorisotyön auditointimalli
Advertisements

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
PRIIMA -kehittämispäivä
Katso Aitolasta lisää:
Myynnillä menestyvintä yritystä etsimässä Johanna Vuori
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
AJANKÄYTÖN SUUNNITTELU
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Vapaaehtoisen polulla
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
Mentortapaaminen Elma, Agenda Tilannekatsaus –Tehtyä –Tekemättä –Demo Ongelmia Palautteen pohdintaa Personal SE-esityksiä.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Positiivisen psykologian voima abivuonna
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Haastatteluun valmistautuminen
TVT (vaka) Projektitehtävä
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
TURVALLISEN TOIMINNAN MALLI ILMAILUKERHOILLE TTM 11 |
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tavoitteet ja arviointi
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Tiekartta digitaalisuuteen
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Henkilökunnan koulutus
Vertaisauditointi.
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Kirjastojen hankerekisteri
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat (päivitetty )
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Harjoituksen ohjaaminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
EU 965/2012, ORO.GEN.200 SMS implementointi AOC:n haltijat
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Vertais-auditointi-sparraus Långvik 22.11.2017 Janne Marniemi

Muutama poiminta Riitan ja Marjon esityksestä Leader-ajankohtaispäivät 21.-22.11.2017

Vertaisauditointi? Asiallisesti hyvin lähellä benchmarkingia (vertaile, arvioi, ota oppia - suunnitelmallisesti ja luottamuksellisesti) Vertaisauditointi on: - ulkoista arviointi (vrt. itsearviointi) - kehittämistä - oppimista Vertaisauditoinnissa keskeistä: - ennalta sovittu prosessi - avoimuus - luottamuksellisuus Vertaisauditoinnin lopputuloksena tunnistetut: - vahvuudet - parantamisalueet - ja konkreettiset kehittämisideat  kehittämistoimenpiteet

Vertaisauditointiprosessi Ennen Aikana Jälkeen Vertaisauditointiprosessi Valitse sopiva auditointipari Sopikaa auditoitava prosessi ja lähettäkää prosessiin liittyvä materiaali viimeistään 1kk ennen auditointia Suositus: auditoitavasta organisaatiosta osallistuu koko Leader-henkilökunta + hallituksen edustaja Varatkaa auditointiin aikaa 3-4 tuntia Laadi auditointi-suunnitelma (yhteinen lomake)  mikäli em. ei toteudu, älä auditoi Älä auditoi yksin Varmistakaa aluksi, että kaikki asianosaiset tietävät mitä tapahtuu Noudata auditointi- ja ajankäyttö-suunnitelmaa Haastattele valittu henkilö (prosessin-omistaja) Kiinnittäkää huomiota ristiriitoihin ja poikkeamiin kirjallinen dokumentaatio vs. haastattelu Dokumentoikaa keskeiset huomiot Sopikaa auditoinnin lopuksi yhdessä jatkotoimenpiteet Laatikaa auditointi-raportti kuukauden kuluessa auditoinnista. Raportissa julkinen ja sisäinen osioihin. Käsitelkää auditointitulokset yhdessä henkilökunnan kanssa. Tunnistakaa auditoinnin pohjalta kehittämiskohteet Suositus: tehkää vähintään kerran vuodessa johdon-katselmus Viekää tulokset hallituskäsittelyyn ja tehkää tarpeelliset toimenpiteet ajallaan. Tehkää itsearviointi auditoinnin onnistumisesta Auditointi-suunnitelmalomake Auditoitsijan seinätaulu Auditointi- raporttipohja

Vertaisauditoinnin huoneentaulu Yleinen taustatyö: Käy läpi oma laatukäsikirja. Ennen auditointia Opiskele auditoinnin perusteoria, tutustu työkaluihin (suunnitelma- ja raporttipohja). Sopikaa auditoitava prosessi, sen rajaukset ja aikataulu. Auditoitava: Toimita materiaalit ajoissa auditoijalle. Auditoija: Tutustu kaverin laatukäsikirjaan/auditoitavaan prosessiin ja siihen liittyvään aineistoon. Laadi niiden pohjalta auditointisuunnitelma. Auditoinnin aikana Auditoija: Kysele (myös tyhmiä) ja kuuntele. Auditoija: Kirjaa, keskustele ja havainnoi. Pyydä perusteluja, dokumentteja ja näyttöjä. Jaa ajatuksesi avoimesti kaverille. Auditoinnin jälkeen Vie opittu hiljainen tieto ja hyvät käytännöt käytäntöön soveltuvin osin. Auditoija: Laadi auditointiraportti ja toimita se kaverille. Auditoitava: Aseta tavoitteet itselle: mitä ja milloin tehdään ja kuka vastaa. Pidä tavoitteista kiinni. Arvioi ja kehitä prosessia.

Hyvä Vertaisauditoija? Pitää kiinni ennalta sovituista toimintatavoista ja prosesseista. Kyseenalaistaa rohkeasti, mutta asiallisesti ja perustellusti. Perustaa ajatuksensa enemmän näyttöön kuin mielipiteisiin. Omaa kohteeseen liittyvän riittävän syvän ja laaja- alaisen substanssiosaamisen. Luo auditointikohteelle omalla toiminnallaan aitoa lisäarvoa. On halukas myös itse oppimaan.

Keskustelua! Kysymyksiä?