Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
1 Sähköinen kiinteistönvaihdanta Markku Markkula Maanmittausneuvos.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Rotarypiirin 1420 piiriapurahojen (Designated District Grants, DDG) hakeminen ja raportointi.
Yhteistoimintalaki Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007/334 Aalto-yliopisto Juhani Kauhanen
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Aulis Kuusela Maaseutuvirasto
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
PORIN PRIKAATI Niinisalon toimipiste
Käytännön tietoa maksuhäiriöistä ja perinnästä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Pirjo Lehtinen /
Kuittilaki Kiinteistöverolaki
AMPUMARADAT.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
ASREK-hanke Asuinhuoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuuden, luotettavuuden ja kattavuuden parantaminen ja edellytysten luominen.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Asukasosallisuuden avustukset
Yliopistojen intrapäivä
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Kaupungin tilojen yhteiskäyttö ja siihen liittyvät palvelut
Sinulle - Verohallinnon verkkopalvelut
Hanke-esittely Sanna Lento
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Tiedotustilaisuus koulutusorganisaatioiden vastuuhenkilöille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
OSA III Jos lasku tai luotto jää maksamatta
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Helsingin kaupungin avustukset 2017
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos
Viestinnän työkalupakki
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Tietopaketti jäsenyhdistykselle
Syyskylvömenetyksiä korvaava tuki
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Tulorekisterin vaikutus palkanlaskentaan
Taloushallinnon koulutus
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Avustustoiminnan periaatteet
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä 12. 10 Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä 12.10.2017 - Jätehuoltoviranomaisen toiminta

Jätelautakunta 16 kunnan yhteinen jätehuoltoviranomainen Jokaisella kunnalla jäsen lautakunnassa Jätehuoltoviranomainen voi siirtää jätelaissa tarkoitettua toimivaltaansa viranhaltijalle siten kuin kuntalaissa säädetään (jätelain 646/2011 23 §) Lautakunnalla töissä kaksi viranhaltijaa (jätehuoltopäällikkö ja –suunnittelija) sekä jätehuoltosihteeri

Jätehuoltoviranomaisen tehtävät Jätehuollon liittymisvelvoitteen seuranta Jätehuoltomääräysten hyväksyminen Jätehuoltomääräyksistä poikkeavien hakemusten käsittely Jätetaksan hyväksyminen ja jätemaksua koskevien hakemusten käsittely Jätemaksun maksuunpanopäätös ja ulosoton hakeminen Jätehuollon kehittäminen yhteistyössä kuntien ja jäteyhtiön kanssa Jätteenkuljetusrekisterin hallinnointi Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen

Liittymisvelvoite Jätteen haltijan tai kiinteistön haltijan on järjestettävä jätehuolto (jätelain 28 §) Kunnan on huolehdittava siitä, että jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta (jätelain 35 §)

Jätehuoltomääräykset Paikalliset määräykset täydentävät jätelakia Velvoittavia (ei suosituksia) Voimaan 1.4.2017 Muutoksia edellisiin määräyksiin: jäteastian tyhjennysväli 8 viikkoon talviajan tyhjennysväli taajamassa omalla ilmoituksella 4 viikkoon jätteenkuljetuksen keskeyttäminen 1-3 kuukaudeksi (ulkomaanmatka)

Jätehuoltomääräyksistä poikkeaminen Sekajäteastian tyhjennysvälin pidennys Yleisin, delegoitu viranhaltijalle Mahdollisuus 8 viikon tyhjennysväliin mikäli biojäte erilliskerätään tai kompostoidaan jätehuoltomääräysten mukaisesti Kuluvana vuonna noin 400 hakemusta Biojäteastian tyhjennysvälin pidennys Lautakunta käsittelee Yksittäisiä hakemuksia Toistaiseksi ei myönnetty

Jätetaksa Taksa hyväksytään vuosittain Taksa sisältää perusmaksu: 2017 vakituinen asunto 25 ja vapaa-ajan asunto 15 euroa biojätteen erilliskeräilyn maksut kunnan järjestämä paikkaava sekajätteen kuljetus jätteiden vastaanottomaksu (+ pienerät) vaaralliset jätteet sako- ja umpikaivolietteiden käsittelymaksut TSV-maksujen määräytymisen perusteet

Perusmaksu Jätemaksu, jolla katetaan jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset (jätelain § 78)

Jätemaksun kohtuullistaminen Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti hakemuksesta määrätä jätemaksun jätetaksasta poiketen tai jättää perimättä silloin, kun jätemaksua voidaan pitää kohtuuttoman suurena tai pienenä, kun huomioidaan tuotetun jätteen määrä, jätehuollon palvelutaso ja jätteen käsittely tai kuljetus. Myönnetään joko määräaikaisena tai toistaiseksi Myöntämisen perusteet: lain esityöt ja oikeuskäytäntö Kuluvana vuonna noin 300 hakemusta

Jätemaksujen ulosoton hakeminen LHJ suorittaa jätemaksujen tosiasiallisen perinnän (perintäkirjeet) Jätehuoltoviranomainen hakee maksun ulosottoa Jätemaksut suoraan ulosottokelpoisia (jätelaki ja laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta)

Jätehuollon kehittäminen Jätepoliittinen ohjelma vuosille 2015-2020 Valmisteltu yhteistyössä LHJ:n, alueen jätealan yrittäjien, kuntien, viranhaltijoiden, kansalaisjärjestöjen, yritysten sekä asukkaiden kanssa Lautakunta hyväksynyt 3.3.2015 Visio: ”Loimi-Hämeen jätehuollon yhteistoiminta-alueella jätehuolto toimii etusijajärjestystä kunnioittaen ja alueen asukkaiden, elinkeinoelämän ja ympäristön muuttuvat tarpeet huomioiden.”

Jätehuollon kehittäminen

Jätehuollon kehittäminen

Jätteenkuljetusrekisteri Jätelain 143 §:n mukainen rekisteri jätteen kuljetuksista, jota ylläpitää kunnan jätehuoltoviranomainen Jätteen kuljettajan on vuosittain annettava tiedot kunnan jätehuoltoviranomaiselle kiinteistöistä, joilta jätettä on noudettu, sekä jäteastioiden tyhjennyskerroista kiinteistöittäin ja jätelajeittain (jätelain 39 §) Jätteenkuljetusyritykset tallentavat tiedot lautakunnan sähköiseen rajapintaan. Asiakastietoja peilataan Väestörekisterikeskuksen väestötietoihin. Rajapinnasta voidaan tallentaa jätelain 143 §:n mukainen rekisteri.

Sähköinen rajapinta Jäteastian tyhjennysvälin pidennystä sekä jätemaksun kohtuullistamista voi hakea sähköisesti lautakunnan internetsivujen lomakkeella Hakemukset tulevat suoraan sähköiseen rajapintaan Päätökset tehdään sähköisessä rajapinnassa Kuljetusyrittäjä näkee päätöksen rajapinnan kautta Ympäristönsuojeluviranomaiset voivat seurata kiinteistöjen sopimustilannetta sähköisen rajapinnan kautta

Jätteenkuljetusjärjestelmä Kunnan vastuulla olevan sekajätteen osalta alueella kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 37 §) Lisäksi biojätteen osalta kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus Loimaalla, Sastamalassa, Eurassa, Huittisissa ja Säkylässä Muissa alueen kunnissa biojätteen osalta kunnan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 36 §)

Kiitos! Yhteystiedot: Martta Kantele, Yhteistoiminta-alueen va. jätehuoltopäällikkö Forssan kaupungin jätelautakunta puh (03) 4141 5329 martta.kantele@forssa.fi http://www.jateltk.fi/