Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä 12. 10 Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä 12.10.2017 - Jätehuoltoviranomaisen toiminta
Jätelautakunta 16 kunnan yhteinen jätehuoltoviranomainen Jokaisella kunnalla jäsen lautakunnassa Jätehuoltoviranomainen voi siirtää jätelaissa tarkoitettua toimivaltaansa viranhaltijalle siten kuin kuntalaissa säädetään (jätelain 646/2011 23 §) Lautakunnalla töissä kaksi viranhaltijaa (jätehuoltopäällikkö ja –suunnittelija) sekä jätehuoltosihteeri
Jätehuoltoviranomaisen tehtävät Jätehuollon liittymisvelvoitteen seuranta Jätehuoltomääräysten hyväksyminen Jätehuoltomääräyksistä poikkeavien hakemusten käsittely Jätetaksan hyväksyminen ja jätemaksua koskevien hakemusten käsittely Jätemaksun maksuunpanopäätös ja ulosoton hakeminen Jätehuollon kehittäminen yhteistyössä kuntien ja jäteyhtiön kanssa Jätteenkuljetusrekisterin hallinnointi Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen
Liittymisvelvoite Jätteen haltijan tai kiinteistön haltijan on järjestettävä jätehuolto (jätelain 28 §) Kunnan on huolehdittava siitä, että jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta (jätelain 35 §)
Jätehuoltomääräykset Paikalliset määräykset täydentävät jätelakia Velvoittavia (ei suosituksia) Voimaan 1.4.2017 Muutoksia edellisiin määräyksiin: jäteastian tyhjennysväli 8 viikkoon talviajan tyhjennysväli taajamassa omalla ilmoituksella 4 viikkoon jätteenkuljetuksen keskeyttäminen 1-3 kuukaudeksi (ulkomaanmatka)
Jätehuoltomääräyksistä poikkeaminen Sekajäteastian tyhjennysvälin pidennys Yleisin, delegoitu viranhaltijalle Mahdollisuus 8 viikon tyhjennysväliin mikäli biojäte erilliskerätään tai kompostoidaan jätehuoltomääräysten mukaisesti Kuluvana vuonna noin 400 hakemusta Biojäteastian tyhjennysvälin pidennys Lautakunta käsittelee Yksittäisiä hakemuksia Toistaiseksi ei myönnetty
Jätetaksa Taksa hyväksytään vuosittain Taksa sisältää perusmaksu: 2017 vakituinen asunto 25 ja vapaa-ajan asunto 15 euroa biojätteen erilliskeräilyn maksut kunnan järjestämä paikkaava sekajätteen kuljetus jätteiden vastaanottomaksu (+ pienerät) vaaralliset jätteet sako- ja umpikaivolietteiden käsittelymaksut TSV-maksujen määräytymisen perusteet
Perusmaksu Jätemaksu, jolla katetaan jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset (jätelain § 78)
Jätemaksun kohtuullistaminen Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti hakemuksesta määrätä jätemaksun jätetaksasta poiketen tai jättää perimättä silloin, kun jätemaksua voidaan pitää kohtuuttoman suurena tai pienenä, kun huomioidaan tuotetun jätteen määrä, jätehuollon palvelutaso ja jätteen käsittely tai kuljetus. Myönnetään joko määräaikaisena tai toistaiseksi Myöntämisen perusteet: lain esityöt ja oikeuskäytäntö Kuluvana vuonna noin 300 hakemusta
Jätemaksujen ulosoton hakeminen LHJ suorittaa jätemaksujen tosiasiallisen perinnän (perintäkirjeet) Jätehuoltoviranomainen hakee maksun ulosottoa Jätemaksut suoraan ulosottokelpoisia (jätelaki ja laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta)
Jätehuollon kehittäminen Jätepoliittinen ohjelma vuosille 2015-2020 Valmisteltu yhteistyössä LHJ:n, alueen jätealan yrittäjien, kuntien, viranhaltijoiden, kansalaisjärjestöjen, yritysten sekä asukkaiden kanssa Lautakunta hyväksynyt 3.3.2015 Visio: ”Loimi-Hämeen jätehuollon yhteistoiminta-alueella jätehuolto toimii etusijajärjestystä kunnioittaen ja alueen asukkaiden, elinkeinoelämän ja ympäristön muuttuvat tarpeet huomioiden.”
Jätehuollon kehittäminen
Jätehuollon kehittäminen
Jätteenkuljetusrekisteri Jätelain 143 §:n mukainen rekisteri jätteen kuljetuksista, jota ylläpitää kunnan jätehuoltoviranomainen Jätteen kuljettajan on vuosittain annettava tiedot kunnan jätehuoltoviranomaiselle kiinteistöistä, joilta jätettä on noudettu, sekä jäteastioiden tyhjennyskerroista kiinteistöittäin ja jätelajeittain (jätelain 39 §) Jätteenkuljetusyritykset tallentavat tiedot lautakunnan sähköiseen rajapintaan. Asiakastietoja peilataan Väestörekisterikeskuksen väestötietoihin. Rajapinnasta voidaan tallentaa jätelain 143 §:n mukainen rekisteri.
Sähköinen rajapinta Jäteastian tyhjennysvälin pidennystä sekä jätemaksun kohtuullistamista voi hakea sähköisesti lautakunnan internetsivujen lomakkeella Hakemukset tulevat suoraan sähköiseen rajapintaan Päätökset tehdään sähköisessä rajapinnassa Kuljetusyrittäjä näkee päätöksen rajapinnan kautta Ympäristönsuojeluviranomaiset voivat seurata kiinteistöjen sopimustilannetta sähköisen rajapinnan kautta
Jätteenkuljetusjärjestelmä Kunnan vastuulla olevan sekajätteen osalta alueella kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 37 §) Lisäksi biojätteen osalta kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus Loimaalla, Sastamalassa, Eurassa, Huittisissa ja Säkylässä Muissa alueen kunnissa biojätteen osalta kunnan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 36 §)
Kiitos! Yhteystiedot: Martta Kantele, Yhteistoiminta-alueen va. jätehuoltopäällikkö Forssan kaupungin jätelautakunta puh (03) 4141 5329 martta.kantele@forssa.fi http://www.jateltk.fi/