Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos"— Esityksen transkriptio:

1 Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos
Kuntamarkkinat 2007 Ympäristöneuvos Olli Pahkala Ympäristöministeriö

2 Jätelain 10.1 § ja 13.1 § muutos Muutoksia yhdyskuntajätehuollon vastuisiin sekä kunnan oikeuksiin määrätä jätteen hyödyntämisestä. Muutosten pohjana yhdyskuntajätehuollon kilpailuoloja ja pelisääntöjä pohtineen ns. Pesä-työryhmän mietintö Jätelain muutos annettiin (411/2007) ja jäteasetuksen muutos (565/2007). Muutokset tulivat voimaan Siirtymäsäännös kuntien järjestämän jätteenkuljetusten urakoinnissa urakkakauden loppuun ja enintään 5 vuotta Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

3 Yhdyskuntajätehuolto ja jätelaki
7 §: Kiinteistön haltijan on huolehdittava asumisjätteen ja siihen rinnastettavat jätteen keräyksen järjestämisestä kiinteistöllä. Kunta voi määrätä, mihin keräyspaikkaan jäte on toimitettava jätteenkuljetusta varten 10 §: Kunnan on järjestettävä asumisessa syntyvän ja siihen rinnastettavan jätteen kuljetus. Järjestetty jätteenkuljetus on kunnan järjestämää tai kunnan niin päättäessä sopimusperusteista 11 §: Asumisjätteen ja siihen rinnastettavan jätteen haltijan on liityttävä alueella järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Jätteet on tällöin toimitettava järjestetyn jätteenkuljetuksen piirissä olevaan jäteastiaan tai keräyspaikkaan 13 §: Kunnan on järjestettävä asumisjätteen ja siihen rinnastettavan jätteen hyödyntäminen ja käsittely. Tällainen jäte on toimitettava kunnan järjestämään hyödyntämiseen tai käsittelyyn 28 §: Kunnalla on oikeus periä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua. 30 §: Maksun pitää vastata tarjottua palvelutasoa. Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

4 Kuntien vastuulla oleva jätteenkuljetus (JäteL 10 § 1 mom.)
Asumisessa syntynyt jäte vakinaisessa ja vapaa-ajan asunnossa sekä maatilan asuinrakennuksessa syntyvä jäte sako- ja umpikaivoliete Ominaisuudeltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettava valtion, kunnan ja seurakunnan sekä julkisoikeudellisen yhteisön ja yhdistyksen julkisessa hallinto- ja palvelutoiminnassa syntynyt muu kuin ongelmajäte asuinkiinteistössä sijaitsevassa liikehuoneistossa syntyvä muu kuin ongelmajäte Lisäksi maa- ja metsätaloudessa syntyneiden ongelmajätteiden hyödyntäminen tai käsittely (ei kohtuuton määrä) Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

5 Kunnan järjestämä jätteen hyödyntäminen ja käsittely (JäteL 13 §)
Kunnan on järjestettävä seuraavien jätteiden hyödyntäminen ja käsittely 10 §:ssä tarkoitetun asumisessa syntyvät ja siihen rinnastettavat, muun jätteen kuin ongelmajätteen asumisessa ja maa- ja metsätaloudessa syntyneen ongelmajätteen (kohtuullinen määrä) Edellä mainittu jäte on toimitettava kunnan järjestämään hyödyntämiseen tai käsittelyyn Jätteen haltijan kanssa tehtävällä sopimuksella kunta voi huolehtia muunkin jätteen (kuljetuksesta,) hyödyntämisestä tai käsittelystä Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

6 Julkinen toiminta (JäteA 4a §)
Seuraavia valtion, kuntien ja seurakuntien sekä julkisoikeudellisten yhteisöjen ja yhdistysten hallinto- ja palvelutoimintoja pidetään jätelain 10 §:n 1 momentissa tarkoitettuina julkisina toimintoina: terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut; hallinto ja maanpuolustus; koulutus; ympäristönhuolto; virkistys-, kulttuuri- ja urheilutoiminta; muu vastaava julkinen toiminta. Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

7 Elinkeinotoiminnan jätteet
Jätteen tuottaja tai haltija vastaavat jätteen keräilyn, kuljetuksen, hyödyntämisen ja käsittelyn järjestämisestä (7, 8 ja 12 §) Kunta ei lakimuutoksen jälkeen enää vastaa asumisjätteeseen rinnastettavia tukku- ja vähittäiskaupan, majoitus- ja ravitsemustoiminnan sekä yksityisen palvelutoiminnan jätteiden jätehuollon järjestämisestä Myös kaupan ja elinkeinoelämän ns. eläinperäisen jätteen jätehuollon järjestäminen on jätteen tuottajan vastuulla Kunnat voivat sovittuaan jätteen haltijan kanssa edelleen tarjota kuljetus-, hyödyntämis- ja käsittelypalveluita elinkeinoelämän jätteille. Aikaisemmat sopimukset pysyvät voimassa Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

8 Tulkintoja (1) julkinen toiminta
Tulkintaohjeita voi hakea tilastokeskuksen julkaisusta Toimialaluokitus TOL 2002 Yksityiset hoito- ja palvelualan laitokset, vaikka toimivatkin palvelusopimuksen mukaan kunnan, seurakunnan tai valtion lukuun, eivät ole julkista toimintaa Hautausmaiden hoito on julkista toimintaa Jätteen määrä ja laatu vaikuttaa, onko kunnan vastuulla Virkistys-, kulttuuri- ja urheilutoiminta ja yleisötilaisuudet tilojen omistaja ja tilaisuuden järjestäjä määrittää, onko kyse julkisesta toiminnasta vai yritystoiminnasta Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

9 Tulkintoja (2) – mökkikylät
Vapaa-ajan asuntoja vai majoitustoimintaa: Vapaa-ajankeskuksissa vapaa-ajan asuntoja omat mökit ja lomaosakkeet sekä pidempiaikaisesti vuokratut mökit mutta yksityistä majoitusliiketoimintaa huoneistohotellityyppiset mökit, joissa varaus ja tietyt peruspalvelut toiminnan harjoittajan puolesta Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

10 Tulkintoja (3) – asumisjätteeseen rinnastettava jäte
Asumisjätteeseen ominaisuuksiltaan, koostumukseltaan ja määrältään rinnastettava jäte: Rinnastetaan sairaaloiden vuodeosastojen normaalit ruokajätteet, paperipyyhkeet ja vaipat mutta ei sairaaloiden erityisjätteet (tartuntavaaralliset jätteet, eettiset biologiset jätteet, lääkejätteet, radioaktiiviset ja muut ongelmajätteet), STTV:n opas (3:2006) Terveydenhuollon jätteet Rinnastetaan puolustusvoimien kasarmien ja ruokaloiden normaalit jätteet mutta ei varikoiden, korjaamoiden tai keskuspesuloiden jätteet, Ei rinnasteta esim. teknisen alan oppilaitosten tuotantojätteet tai valtion tutkimuslaitosten erityisjätteet Sanontoja ei muutettu lakimuutoksessa. Entiset tulkinnat pätevät Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

11 Tulkintoja (4) - pakkausjätteet
Pakkaajat/pakkausalan tuottajayhteisöt vastaavat jätehuollon järjestämisestä ja sen kustannuksista, mutta vain siihen määrään, että niille asetettu hyödyntämistavoite 61% on saavutettu (materiaalikohtaisesti tätä tiukempia tai löysempiä kierrätysastevaatimuksia ) Pakkaajalla mahdollisuus kerätä enemmän kuin asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi on tarpeen Loppuosa normaalia tuotanto- ja elinkeinotoiminnan jätettä tai asumisessa syntyvää ja siihen rinnastettavaa jätettä, joiden jätehuollosta vastaa jätteen haltija, kiinteistön haltija ja kunta Kunta vastaa asumisessa syntyvästä ja siihen rinnastettavasta julkisen toiminnan pakkausjätteestä siltä osin kuin pakkaaja ei ole järjestänyt kiinteistö- tai aluekerästä (vastaanottopaikkaa), johon pakkausjäte voitaisiin luovuttaa maksutta. Vastaanottopisteverkoston on oltava koko maassa riittävän kattava ja pisteiden kohtuudella saavutettavissa Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

12 Pakkausjätteen materiaalikohtaiset vaatimukset ja tavoitteet
Vuoden 2001 tavoitteet nyt vaatimukset Kuitupakkaukset Kierrätetään 53 % (Hyödynnetään 75 %*) Lasipakkaukset Kierrätetään 48 % Metallipakkaukset Kierrätetään 25 % Muovipakkaukset Kierrätetään 15 % * Oli ja on edelleen vain tavoite Vuoden 2008 tavoitteet Kuitupakkaukset Kierrätetään 60 % Hyödynnetään 75 % Lasipakkaukset Metallipakkaukset Kierrätetään 50 % Muovipakkaukset Kierrätetään 22,5 % Puupakkaukset Kierrätetään 15 % Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

13 Tulkintoja (5) Voidaanko kaikki pakkausjäte kerätä ns. tuottajavastuujätteenä asuinkiinteistöiltä ja julkisen toiminnan laitoksista Kyllä mutta vain jos ao. tuottajayhteisö vastaa keräilystä ja kuljetuksista ja niiden kustannuksista Kuka voi hakea asumisjätteeksi katsottavaa energiajätettä ja muuta hyödyntämiskelpoista jätettä asuinkiinteistöiltä ja julkisen toiminnan laitoksista Vain kunta tai tuottajayhteisö Myös sopimusperusteisessa jätteenkuljetuksessa jäte on toimitettava kunnan määräämään paikkaan hyödynnettäväksi Siirtymäkausi koskee vain kunnan järjestämää jätteenkuljetusta, kunnan sopimien urakoiden laajuus on voimassa urakkakauden loppuun kuitenkin enintään 5 vuotta Ympäristöministeriö / Olli Pahkala

14 Sopien vai riidellen Yhdyskuntajätehuolto on yksi yhdyskuntateknisistä peruspalveluista, kuten vesi- ja jätevesihuolto, energiahuolto (sähkö ja kaukolämpö), televerkko, liikenneverkot (tie, rata, lentokentät ja satamat) sekä joukkoliikenne Yhdyskuntajätehuollon käytännön toteuttaminen, tehtävä- ja vastuunjako eri toimijoiden kesken ja jätelain järkevät tulkinnat pitäisi voida sopia paikallisesti Ympäristöministeriö, Kuntaliittoja ja Ympäristöyritysten Liitto valmistelevat yhteistä ohjetta muutetun jätelain tulkinnoista sekä Pesä-työryhmän mietinnön mukaisia suosituksia yhdyskuntajätehuollon kilpailukysymyksistä ja pelisäännöistä Ympäristöministeriö / Olli Pahkala


Lataa ppt "Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google