KAKE Kasvatuskeskustelu Nilakan yhtenäiskoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Advertisements

Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Salon lukioiden suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista Dnro 982/ /2016.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
MYK työrauhaa ja järjestystä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Infoa tutoropettajille
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Peacekeeper -toiminta
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Nummenpakan koulun aurajoen yksikön järjestyssäännöt
Oulun normaalikoulun lukio
Kehitysehdotuksia jälki-istuntokäytäntöihin
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Rakenteisen kertomuksen käyttöönotto DH:ssa
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
VERSO (kehitteillä) VERSO eli vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
KYSYMYKSIÄ NEULAMÄEN KOULUSTA
Esityksen nimi / Tekijä
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Opettajan pedagoginen ajattelu
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Varhaiskasvatusjärjestelmän laajennus Haapavesi ja Siikalatva
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Koulurauhalaki ja sen mukanaan tuomat uudet käytänteet ja toimintamallit Jämsän kaupunki
Esityksen transkriptio:

KAKE Kasvatuskeskustelu Nilakan yhtenäiskoulussa Peda palaveri 13.1.2015 OHR suppea 19.1.15 Oppilaskunnan käsittely Huoltajien näkemyksiä??? OHR laaja 16.2.15

Mitä oppilas ajattelee? (Ja VASTUU ?) Mitä oppilas ajattelee? Havaitseminen Puuttuminen Toistuvaa

35 a § (30.12.2013/1267) Kasvatuskeskustelu Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kasvatuskeskustelu tulee kirjata ja siitä tulee ilmoittaa oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.

Uusia keinoja koulujen työrauhan edistämiseen Kasvatuskeskustelu -Kasvatuskeskustelusta uusi ja ensisijainen keino puuttua oppilaan häiritsevään ja epäasialliseen käyttäytymiseen –Yksilöidään toimenpiteeseen johtanut käyttäytyminen, selvitetään käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot käyttäytymisen parantamiseksi. –Tavoitteena varhainen puuttuminen häiriökäyttäytymiseen sekä kasvatuksellisten keinojen käyttäminen oppilaan käyttäytymisen parantamiseksi. –Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Keskustelu on pyrittävä järjestämään mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen. –Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Keskusteluun voivat kuitenkin osallistua myös muut oppilaan opetukseen tai oppilashuoltoon osallistuvat henkilöt. –Keskustelu tulee kirjata, ja siitä on ilmoitettava oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se katsotaan tarpeelliseksi esimerkiksi oppilaan käyttäytymisen ja sen syiden selvittämiseksi sekä asian korjaamiseen liittyvien oikeiden keinojen löytämiseksi

kuka määrää ja kuka/ketkä pitävät= Yksittäinen selkeä tunnilla/välitunnilla tapahtunut esim. Toisten turvallisuutta tai työrauhaa vaarantava teko (esim. Oppilas estää työrauhan tai Mopolla ajo välitunnilla) => tapahtuman havainnut opettaja (tieto vastuuopettajalle) TAI pientä, toistuvaa, kasaantuvaa (runsaasta oppitunnin häirintä merkintöjä Wilmassa tai mukana aloitteen tekijänä useassa saman tyyppisessä VERSOssa => vastuuopettaja + sopiva kaveri tarvittaessa OK

Eihän tule uutta ” jälkkäriä” ryysistä ? Kauhuskenaario: Kake määrät nousevat kuten jälki-istunnot 2000 luvun alussa tai Ope räppää kaken pikaistuksissaan. Ei Tule OK

Miten KAKE suhtautuu jälki-istuntoon Esim. kaksi kasvatuskeskustelua samasta aiheesta => rehtori antaa jälkkäriä) ja kirjauskoulussa … asiakirjaan voidaan tehdä merkintä Koulun toimen piteen : ”Kallelle pidettiin tapahtuman johdosta KAKE” Ei kaavamaista, yksilön tilanteen teon huomioiminen, muut tukitoimenpiteet mukaan VS Toisten oppilaiden kokemus epäreiluudesta => auttaako jos puututaan Ks R II, suhteutus tekoon

Lomake Apinaohjetta ei tarvitse , kun hiotaan lomake sellaiseksi että osaa täyttää (apinakin) R II päällekäisyydet pois + muut stilisoinnit Oppilaan luokka- kenttä on turha koska luokka näkyy oppilaan nimen perässä Toimenpiteen syy; valittaviin kenttiin täydennetään => kaikki laissa mainitut löytyvät eli lisää => Vilppi, Epäkunnioittava käytös toista kohtaan, Muu järjestysääntörikkomus (Kysymys: Tarkoittaako laki KAKEsta sitä että esim. listalla olevat opisk. välineiden puuttuminen tai läksyjen tekemättömyys hoidetaan muulla kun tällä KAKella (esim. vanhempain vartti ) ON MUUTEN JÄRJESTÄJÄN TILASTOINTIVELVOLLISUUDEN TAKIA ”pakollinen” kenttä => PITÄÄ OLLA Lisätiedot laatikko viimeiseksi (huoltajan kuulemisen jälkeen) Voiko päivämäärä kenttiä karsia? Toimenpide/ Määrätty suoritus pvm POIS Oppilaan kuuleminen kohtaan lisätään ”(= mitä mieltä oppilas itse oli asiasta)” TOIMENPIDE/ Teon tai laiminlöynnin yksilöinti :lisätään ”( Kuvaus tapahtuneest)” => KASVATUSKESKUSTELUA../Toimenpiteeseen johtanut teko: voidaan poistaa Seurannassa ilmenneet… lisätään tarvittaessa Ei vielä tätä muutosta Elisa??? Tätä aloin miettimään nyt kirjauksia tehtäessä Ottakaa Johtotiimi kantaa seuraavaan; Pitäisikö kuitenkin vaikuttavuuden kannalta varmistaa että asiaan palataan => Jos oppilas KAKEssa, on kyseessä suht. vakava juttu, jolloin on jo tehty paljon työtä => varmistaisiko pieni ”lisävaiva” (=seuranta) maaliin pääsemisen eli muutoksen käyttäytymiseen? Itselläni on sellainen tunne että ”Kirjaus koulussa tapahtuneessa…” työkalulla ei päästy tuloksiin kun siinä ei ollut ”Sopimus”-kohtaa=> ei ollut mitä seurataan. Villen esitys: lisätään ” (= Miten sovitut toimenpiteet ovat toteutuneet)”

Muita opetushenkilöstön huomioita KAKEen Lomakkeen kehittäminen R II Wilman yleinen positiivinen kehittäminen Huom Wilma Ei ole +/ - lista vaan se on tiedotuskanava ja työväline R IV raja epäselvin puhuttelun ja KAKEN välillä ? R V jalkapallo tuomarikortit systeemi alakouluun , vrt. liikenne valot => yksilöllinen tukikeino, ”kuuri luontoisesti”, Keskustelu jatkuu koska sitoutumista kaikkia 1-6 luokkia koskevaan käytäntöön ei voida varmistaa…