(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Yritysjohdon koulutuskeskus
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Annie Proulx, kertomuksia Wyomingista
Katso Aitolasta lisää:
Opinnäytetyöprosessi
Ohjeet videotarinan tekemiseen
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Novellin analyysin käsitteitä
Lukemaan oppii vain lukemalla
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Ohjeita animaation tekoon:
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Transmedia-tarinankerronta
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Harjoituksissa tehdään digitarina
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
KESKIVIIKKO KOTITETEHTÄVÄT. Siis suorat ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
tehnyt: Maiju, Panu ja Jamuna
EPIIKKA Proosan analyysia
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Taivaan valtakunta on valo maailmalle. Sanomamme ikuinen soikoon kaikkialle; Heikot nostetaan, väsyneitä kannetaan, köyhyys poistetaan, nääntyneitä ruokitaan.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
La klo 21 Teemalla dokumenttia
Kirjallisuuden käsitteitä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
DOKUMENTTIELOKUVA.
Luen, kirjoitan ja kerron
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin käsittelyä ryhmissä
Novellin lajeja.
Ohjeita kirjaesitykseen
Novellianalyysin kirjoittaminen
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen AV-arkin mediakasvatuspaketti: Kuka kertoo? -> kappale “ Klassinen tarinankerronta” av-arkki.fi/edu/ Pelkistetysti sanottuna draamassa on kolme vaihetta: alku, keskikohta ja loppu. Klassinen tarinankerronta perustuu kuitenkin usein kuusivaiheiseen dramaturgiakaavaan: 1. Alkusysäys herättää katsojan mielenkiinnon. 2. Esittely näyttää tapahtumaympäristön ja esittelee keskeiset henkilöt. 3. Syventäminen vie katsojan syvemmälle henkilöiden maailmaan. 4. Ristiriitojen kärjistys tarkoittaa käännekohtaan johtavaa toimintaa. 5. Ratkaisussa saadaan selville “voittaja”. 6. Häivytys tarkoittaa pehmeää laskua ulos elokuvan jännityksestä. Tuffi Films

Käsikirjoituksen vaiheet SYNOPSIS on tiivistelmä tarinan juonesta. Sopiva mitta esim. tunnin pituisen tv-elokuvan synopsikselle on korkeintaan 1-2 liuskaa. TREATMENT on kaunokirjallinen kuvaus elokuvan tarinasta. Sen voi kirjoittaa esimerkiksi novellin muotoon. Treatmentin pituus voi olla esim. 10-20 liuskaa. KÄSIKIRJOITUS sisältää elokuvan tarinan kohtauksittain. Käsikirjoitukseen kirjoitetaan ainoastaan elokuvassa näkyvä toiminta, henkilöiden dialogi sekä muut äänet. Tarjoa käsikirjoitustasi Yleisradiolle! Synopsis vs. Käsikirjoitus ”Markun lyhärikoulu” ja käsikirjoittaminen

Elokuvan käsikirjoittamisesta Draama syntyy toisiaan loogisesti seuraavista tapahtumista ja kohtauksista. Kohtaukseksi sanotaan toimintaa, joka tapahtuu yhdessä paikassa ja ajassa. Elokuvantekijä rajaa kaistaleen tilaa ja aikaa, johon tiivistyy jotain olennaista. Kukin kohtaus kuljettaa tarinaa eteenpäin ja vastaa kysymykseen ”mitä sitten tapahtuu”. Draaman käyttövoima on aina konflikti. Kärjistä, liioittele ja tiivistä. (Ylen ohjeistus) Hyvä yleisohje on: Näytä, älä kerro. Elokuvassa kertomisen tulisi tapahtua ensisijaisesti näyttämällä asioita ja vasta toissijaisesti puhumalla asioista. Elokuvassa pintatarinalla tarkoitetaan varsinaista juonta, mutta hyvässä tarinassa juonen rinnalla kulkee myös ns. alatekstiä eli teema tai sanoma.

Elokuvan käsikirjoittamisesta ”Se mikä voidaan poistaa kohtauksesta, tämän olennaisesti muuttumatta ei ole kokonaisuuden osa” (Aristoteles) Tärkeää on muistaa taloudellinen ilmaisu (pois turhat menemiset ja tulemiset) ja maksimaalinen efektiivisyys (Mikä on vaikuttavintapa ilmaista asia?) Kiinnostus syntyy tarinan tai elokuvan aiheen ja katsojan oman elämän välisestä suhteesta. Elokuvakerronnan ilmaisukeinoilla pystytään kertomaan sellaisistakin asioista, joita ei pystytä näyttämään Elokuvassa on monenlaista rytmiä kuvassa ja äänessä!

Otoksista kohtauksiin jne Otoksista kohtauksiin jne. Kuva kirjasta Kari Pirilä & Erkki Kivi: Elävä kuva – elävä ääni, osa 1 (OTOS)

Tarinan kolme tasoa TEEMA (esim. kuolema) AIHE (esim. omenapuu) JUONI (esim. Omena kypsyy puussa, syksyllä tuuli pudottaa sen maahan, alkaa mätäneminen, lumi hautaa omenan.)

”Perustarinan” kolme henkilöhahmoa PÄÄHENKILÖ käy tarinassa läpi suurimman muutoksen, esim. kerjäläisestä rikkaaksi. RIIVAAJA aiheuttaa yleensä hankaluuksia päähenkilölle. Riivaaja järjestää konflikteja. SANKARI on usein eri henkilö kuin päähenkilö. Sankari toimii yleensä riivaajan vastavoimana.

Muuta Fiktion sekoittuminen dokumenttiin http://www.tuffifilms.com/fi/ ”Pitääkö mun kaikki hoitaa” (Oscar-ehdokkaana v. 2014 lyhytelokuvien sarjassa) Fiktion sekoittuminen dokumenttiin Katsottiin tunnilla esimerkkiparina: Eleanor Cody Gold, cowgirl (Carnegie Hall, 1979) vs. kohtaus Milos Formanin dokudraamassa ”Man On the Moon” (1999) Fiktion ja dokumentin sekoitus voi olla esim. dokufiktio/ dokudraama/ ”mokumentti”