Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO"— Esityksen transkriptio:

1 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Esittele itsesi, skenaario ja mahdollinen tarvittava välineistö. KESKUSTELUN SÄÄNTÖJEN MÄÄRITTÄMINEN Käy läpi keskustelun perussäännöt, joiden tulisi sisältää muiden kokemusten kunnioittaminen, luottamuksellisuuden säilyttäminen keskusteluihin liittyen ja täysi osallistuminen keskusteluihin. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET LIIKETOIMINTATAPAUSSKENAARIO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

2 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Käy läpi työntekijöiden kanssa lahjonnan ja sopimattomien maksujen määritelmät: lahjonta - sopimattomien maksujen tarjoaminen, antaminen, vastaanottaminen tai pyytäminen sopimaton maksu – henkilön toimintaan vaikuttaminen tekemällä, antamalla, tarjoamalla tai hyväksymällä jotakin arvokasta, joka ei ole yhtenevä henkilön vastuiden kanssa. TAPAUKSEN YHTEENVETO Tämä dia kertoo tarinan, joka sinun tai vapaaehtoisen henkilön tulisi lukea ääneen. KESKUSTELUN AIHEET Fasilitaattorina sinun tulee tarkistaa työntekijän tilanne ja sitä seuraavat toimenpiteet, ennen kuin siirryt seuraavaan diaan. Varmista, että työntekijöiden kertomat henkilökohtaiset tarinat liittyvät esitettävään skenaarioon. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET TAPAUKSEN YHTEENVETO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

3 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET
VASTAUKSET ESITETTYIHIN KYSYMYKSIIN Mitä asiakkuusjohtajan olisi tullut tehdä? Johtajan olisi tullut noudattaa erityistä harkintaa ennen uusittujen ehtojen hyväksyntää. Johtajan tulee ottaa selville, mikä lisävälityspalkkio on, ja varmistua siitä, ettei tätä käytetä lahjuksena tai muuna vaikuttimena. Hänen tulisi tarkistaa lainmukaisuus ja tehdä tarkistus/arvio sekä keskustella esimiehensä ja lakiosaston kanssa. Jos asiakkuusjohtaja toimii harkitsevasti ja kysyy edustajalta, mitä hän tarkoittaa ystävänsä tarjoamalla "tarvittavalla avulla”, olisivatko olosuhteet toiset, jos edustajan vastaus olisi: Et halua tietää: Kyllä. Vastaus lisää riskiä siitä, että "tarvittava apu" viittaa laittomiin tai epäeettisiin toimiin. Johtajan tulisi selvittää "tarvittavan avun" merkitys, etsiä lakiapua ja katkaista tai keskeyttää liikekumppanuus siihen asti, kunnes asia on selvinnyt. Ystäväni maksaa oikeille henkilöille: Kyllä. Tämä vastaus tekee hyvin selväksi, että "tarvittava apu" viittaa lahjukseen tai vaikuttamiseen. Lakiapua tulisi etsiä välittömästi ja liikekumppanuus katkaista. Minulla ei ole asiantuntemusta tarkistaa ja hyväksyä tuotteen teknisiä vaatimuksia: Olosuhteet voisivat olla toiset. Hyväksyttäviä/laillisia syitä saattaa olla olemassa ylimääräisen välityspalkkion maksamiselle. Johtajan tulisi joka tapauksessa käyttää harkintaa varmistuakseen ennen sopimuksen allekirjoittamista, että ylimääräinen välityspalkkio ei olisi lahjus tai vaikutin. HUOMAUTUS: Jos johtaja uskoo häntä ja asian tutkimisen jälkeen varmistuu siitä, että asiantuntija-apua tarvitaan teknisten tietojen selvittämiseksi, ylimääräinen välityspalkkio saattaa olla perusteltavissa. Muuttuisiko tilanne seuraavien olosuhteiden myötä? Jos, niin kuinka? Lisäkustannus olisi 2 %? 20 %? Ei. Summalla ei ole merkitystä. Tiedät, että maksat kohtuullisen välityspalkkion laillisista palveluista ja kolmas osapuoli tarjoaa lupaamansa palvelut. 20 %:n tulisi herättää epäilyksiä ja johtaa erityiseen harkintaan. Henkilö, joka tarjoaa tarvittavaa apua, ei olisi Locken edustajan ystävä? Ei. Sillä ei ole merkitystä, kuka tarjoaa palvelusta ja tarjoaako edustaja etuja hänelle. On aina tärkeää noudattaa erityistä harkintaa riippumatta siitä, tarjoaako edustajamme etuja hänelle. On aina tärkeää noudattaa erityistä harkintaa uusien asiamiesten tai edustajien kanssa. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET KESKUSTELUN ALOITUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

4 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET
Muistuta lahjusten vastaiseen käytäntöön viitaten työntekijöitä siitä, että Tyco kieltää lahjonnan kaikkialla maailmassa, kaikessa liiketoiminnassa, suoraan Tycon henkilökuntaan liittyen tai edustajien ja välikäsien kautta sekä hallituksille että yksityisille henkilöille. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET OHJEISTUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

5 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET
Lopeta keskustelu mielestäsi tilanteeseen sopivalla tavalla huomioiden yleisö ja heidän reaktionsa tähän aiheeseen ja tapaustutkimukseen liittyen. Tee yhteenveto käydyistä keskusteluista. Käytä tilaisuutta hyväksesi kerrataksesi aiemmin esitetyt kohdat, kuinka työntekijöiden tulee toimia Tycon arvojen ja eettisten sääntöjen mukaisesti. Kertaa Tycon lahjusten vastainen käytäntö siinä määrin kuin se liittyy tapaustutkimuksessa keskusteltuihin ongelmiin ja seurauksiin. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET OPITTUA NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

6 NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET
Muistuta työntekijöitä, että he eivät ole yksin päätöksenteossa ja että on tärkeää nostaa kysymyksiä esille. Muistuta kaikille työntekijöille avoimista mahdollisuuksista tuoda asiat julki. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET HUOLENAIHEEN ESITTÄMINEN NÄYTÄ TÄMÄ DIA:


Lataa ppt "NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google