KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op) Sonja Betancourt Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto 2.tapaaminen
Tämän päivän tavoitteena Ymmärtää OPSin merkitys Ymmärtää opetuksen suunnittelun merkitys laadukkaan opetuksen, opiskelun ja oppimisen perustana Kyetä suunnittelemaan jakso- ja tuntisuunnitelmia sekä oppitunnin rakennetta
Täksi kerraksi piti… Tutustu OPSiin (Biologia) Mitä velvoittaa Mitä mahdollistaa Oppiaineen luonne Pohdi myös oman sivuaineesi tiimoilta: Miten ne eroavat biologiasta? Eroaako opettajan rooli näiden aineiden kohdalla biologian opettajan roolista?
OPS http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf Biologia vl.7-9, s.379 http://www.oph.fi/download/172124_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.pdf Biologia lukio, s.140 http://www.oph.fi/download/141692_Opetussuunnitelma_opettajankoulutuksessa.PDF Opettajankoulutus
OPS Opetussuunnitelman merkitys, tehtävä ja arvoperusta Oppimistavoitteet ja keskeiset sisällöt Käsitykset opetussuunnitelman merkityksestä biologian opettajan työssä? Millaisia työtapoja voi käyttää ympäristötietoisuuden ja monilukutaidon edistämisessä? Miten aiot tulevaisuudessa omassa opetuksessasi ottaa huomioon uuden OPSin?
Piilo-opetussuunnitelma Piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa siihen mitä ja miten koulutuksessa todellisuudessa opitaan virallisen opetussuunnitelman lisäksi tai siitä huolimatta. Piilo-opetussuunnitelman käsite (the hidden curriculum) syntyi 1960 -luvulla Yhdysvalloissa. Siitä tuli 1970 -luvulla keskeinen koulutussosiologian käsite.
Piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa merkittävästi muun muassa opiskelumotivaatioon ja tasa-arvon toteutumiseen koulussa. Siihen kuuluvat koulun kirjoittamattomat säännöt ja koulun henkilökunnan, erityisesti opettajien ja rehtorien tiedostetut ja tiedostamattomatkin uskomukset, asenteet ja ennakkoluulot, sekä koulun opiskelukulttuuri. Se vaikuttaa opiskelutapoihin, kuten vaikkapa kokeisiin lukemisen tapoihin ja näkyy sosiaalisen vuorovaikutuksen (ja vaikkapa pukeutumisen) säännöissä, vaikkei niistä olisikaan eksplisiittisesti missään sovittu. Piilo-opetussuunnitelma vaikuttaa epäsuorasti ja saattaa olla pitkälti tiedostamatonta.
Miksi opetusta pitäisi suunnitella? 1. Opetustaidon ulkoisten tekijöiden kontrollointi Esiintymistaito - Äänenkäyttö, sanaton viestintä Vuorovaikutus- ja, ihmissuhdetaidot - Rohkaiseminen, kuunteleminen, ryhmädynamiikka Järjestely- ja organisointitaidot - Rytmittäminen, opetusmuodot, työtavat Tekniset taidot - Laitteet, taulutyöskentely
Miksi opetusta pitäisi suunnitella? 2. Opetustaidon sisäisten tekijöiden kehittäminen ja hyödyntäminen Oppiaineen hallinta - Oppisisältöjen jäsentely - Painotukset Teoriaan pohjautuva opetuksen suunnittelu Opettajan etiikka Suuri merkitys opetuksen onnistumisessa: OPETUS - OPPIMISPROSESSI
Opettajan näkökulma Oppilaan näkökulma Kognitivismi Behaviorismi Konstruktivismi Biologia eläväksi s. 55
Suunnittelussa tulee ottaa huomioon suunnittelun kohdentaminen oppimistavoitteet opiskelijoiden motivointi oppiaineksen analysointi oppilaiden lähtötaso kyseisessä aiheessa opetusjärjestelyiden suunnittelu arviointi
Jos ei suunnittelua.. Mikäli opetuksen tavoitteita ei määritellä, opetus muuttuu helposti “puuhasteluksi” tai päämäärättömäksi toiminnaksi Turvallisuus Arviointi
Let’s do this! http://www.tomwujec.com/design-projects/marshmallow-challenge/
Osaamisen ja oppimisen tasot https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/98418/HAMK_koydenpunojan_pedagogiikka_2015_ejulkaisu.pdf?sequence=1
https://fi.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein
Opeopiskelijat…
Miten suunnittelet hyvää luonnontieteen opetusta? *Oppitunnin/ jakson/ kurssin perusrakenne erikoistilanteet *Aihe ja tavoitteet sisällöt, työtavat, tehtävät *Eriyttäminen
Millainen on hyvä luonnontieteen oppitunti? Kirjoittakaa ylös hyvän oppitunnin osasia Esim. opetusmenetelmät, työtavat, välineet, materiaalit… Siirretään sanat taululle oppituntijanalle Ajatukset, perustelut
Ensi kerraksi Katso luento Moniviestimestä: Päivi Häkkinen- Erilaiset oppimisympäristöt sekä formaali, nonformaali ja informaali oppiminen OPPIMISTEHTÄVÄ- Opiskeluelämäkerta
OPPIMISTEHTÄVÄ 1. Opiskeluelämäkerta 1. Opiskeluelämäkerta Kirjoita opiskeluelämäkerta, jossa tarkastelet merkittäviä oppimiskokemuksiasi ja itseäsi oppijana. Tarkastele kirjoituksessasi myös sellaista oppimista, joka on tapahtunut koulun ulkopuolella. Palauta mieleesi, miten olet suhtautunut opiskeluun/oppimiseen ja mikä Sinulle on ollut siinä tärkeää. Muistele myös, mitä Sinun on ollut helppoa ja vaikeaa oppia. Entä mistä koet hyvin ja huonojen oppimistulostesi johtuneen? Tarkastele kirjoituksessasi myös, millaista tukea ja ohjausta olet saanut oppimiseen koulussa ja sen ulkopuolella. Miten olet suhtautunut tähän tukeen ja ohjaukseen? Millainen suhde sinulla on ollut kasvattajiisi ja opettajiisi? Miten suhteesi kasvattajiin ja opettajiin on muuttunut elämäsi aikana? Millaiset heistä ovat olleet mielestäsi "hyviä", millaiset "huonoja"? Millaiseksi haluat itse tulla? Kun kirjoitat opettajistasi tai muista henkilöistä, älä mainitse heitä nimeltä, vaan käytä vaikkapa lempinimeä. Kirjoitelman ohjeellinen pituus on min. kaksi sivua.